Alperna i september!

Jag skall som rubriken säger åka till Alperna i september tillsammans med en vän (Österrike, Schweiz eller Norra Italien. Vi har inte riktigt bestämt vart än).

Efterom jag inte vandrat där innan så letar jag efter vackra tips på natursköna områden!
Våran tanke med semestern är att både få ströva i det gröna gräset utmed åar och bäckar, få klättra över lite stenblock och sätta kängorna på prov och slutligen ta oss upp på en bergstopp och pölsa runt i lite snö.

Vart det blir spelar ingen större roll, vi försöker bara samla ihop info på några härliga alternatid. Ge mig gärna bra tips på ert favoritställe i alperna, och om ni tycker det är nödvändigt, gärna en lämplig tidpunkt att göra resan på. Jag vet inte hur vädret beter sig i alperna i september...

Hoppas på några svar från andra vandrare här inne!
 
September är helrätt

för vandring i Alperna. Fina områden där jag varit i September är t ex Grindelvald och Arosa. Tror inte du blir besviken någonstans i Alperna. Det finns massor med rese/vandringsberättelser på nätet.

Börja t ex med Peter Hackmans http://www.huthyfs.com

Thure
 
Alpstein i Schwiez

Alpstein i Appenzellerland i nordöstra Schweiz kan jag rekommendera!

Massivet, som gränsar till Österrike och ligger lite för sig själv, består av ett antal kammar, mindre toppar och dalar som mer eller mindre löper samman vid högsta toppen Säntis, 2503 möh. Fantastiskt vackert! Där finns alla möjligheter, vandring, klättring, trevliga värdshus på lagom avstånd från varandra, du kan tom bada i t ex Sealpsee om andan faller på.

Högsta toppen Säntis är i ofs full med radiomaster, byggnader och turister i mängd men det gamla charmiga värdshuset finns kvar lite längre ner och dit hittar inte alla japanerna...

Berggasthaus Bollenwees som ligger mitt i området har fö den bästa Röstin i Schweiz!

Jag har vandrat i området under 10 års tid och det är fortfarande lika lockande.

Orterna Wasserauen, Schwägalp eller Brülisau är bra som utgångspunkter eller mål, det går tåg och buss mellan dessa och man kan lungt ställa bilen i en vecka och enkelt ta sig tillbaka.

Ciao!

Uffe
[Ändrat av alien 2007-02-08 kl 09:26]
 
Tack för tipsen!

Någonting jag funderat över och som faktiskt inte brukar stå nämt i berättelser osv. är vid vilken höjd snön/glaciärerna börjar i alperna. Vi vill ju gärna ge oss upp på ett berg som bjuder på iallafall 3-400 meter snötopp.

Skall läsa lite på den tipsade sidan och se om jag blir klokare :-D Man har ju en del frågor flygandes i huvudet inför en sån här resa.

Det kommer bli flyg så nära tänkt resmål och tåg sista vägen. Jag har alltid åkt bil ner förr, så det kommer bli spännande att se hur väl deras tågnät är spritt där nere, man har ju hört att det skall vara ganska bra.
 
Jag har vandrat i de tysk/österrikiska delarna en gång i september. Kanonfin årstid och inte så mycket folk. I början av veckan besteg vi en topp på 2800 meter och det var inte alls mycket snö. I slutet av veckan blev det ett rejält snöfall på relativt låg höjd, så det var bra med snödamasker.
 
Om snön börjar komma på ~2700 meter skulle vi nog vilja stiga en bit upp på 3000+ meter. Vi vill båda gärna bestiga en snöklädd bergstopp, det är halva syftet med resan :-D

Tips på vart man kan läsa om glaciärer, snöhöjder, osv uppskattas.

Vad behöver man tänka på vad gäller säkerhet om man ska upp på snöklädda toppar i alperna? Ska man ta med stegjärn o yxa eller räcker det med ett par rejäla käängor/damasker o ett glatt humör?

Försöker bilda mig en uppfattning av vad man bör förbereda sig på :-D
 
Sph1nx; sa:
Vad behöver man tänka på vad gäller säkerhet om man ska upp på snöklädda toppar i alperna? Ska man ta med stegjärn o yxa eller räcker det med ett par rejäla käängor/damasker o ett glatt humör?

För att generalisera lite överdrivet kan man säga, att är det platt så är det glaciär (och glaciärer är säkrast när de är snöfria för då ser man sprickorna), och är det inte platt så är det brant och då behöver man rep och yxa om det är varm snö (som man pulsar i) är den kall så ska man gärna dessutom ha stegjärn.

Men för att vara lite mer specifik, så ett par toppar som är snöklädda och lätta är Breithorn (ovanför Zermatt eller Cervinia) och Marmolada di Penia ovanför Canazei i Dolomiterna. "Normalvägen", som de säger i alperna, är detta mkt lätta berg vid goda förhållanden

Vi gick på Breithorn utan någon som helst utrustning (bortsett från ett rep), en fin dag. Marmolada gick jag upp på som sjuåring med mina föräldrar.

Du googlar lätt upp info om båda bergen.

Per
 
Underbart :-D

Om man då säger att vi ger oss ut på något av de lättare bergen så går vi säkrade i varandra, utifall någon skulle råka ut för en spricka.
Bör man dessutom, även om det är en lätt bestigning man gör, ta med sig en isyxa vardera för säkerhets skull? Annars är ju det pengar man gärna sparar in på.

Ska googla lite på de olika topparna.
 
Sph1nx; sa:
Underbart :-D

Om man då säger att vi ger oss ut på något av de lättare bergen så går vi säkrade i varandra, utifall någon skulle råka ut för en spricka.
Bör man dessutom, även om det är en lätt bestigning man gör, ta med sig en isyxa vardera för säkerhets skull? Annars är ju det pengar man gärna sparar in på.

Ja, om man går på snötäckt glaciär ska man vara inrepad gå med sträckt rep, och ha isyxa fäst med band till repet. Isyxan är ett utmärkt redskap, lätt att använda, och höjer säkerheten väsentligt om man ska upp på snöiga berg. Stegjärn krävs bara om det är isigt. Dessutom kräver de en viss vana. Saknar man den är det lätt hänt att man står på näsan.

Kom f ö på ytterligare ett berg, som jag tror motsvarar dina anspråk, men som jag inte varit på själv, nämligen Allalinhorn från Saas Fe. Såvitt jag förstår kan gå upp på det; vilket även gäller Breithorn.

Per
 
Bra att veta, kanske får skaffa sig en isyxa bara för det... Är Allalinhorn och Breithorn så pass snötäckta att man bör använda sig av yxa o rep?
 
Sph1nx; sa:
Jag skall som rubriken säger åka till Alperna i september tillsammans med en vän (Österrike, Schweiz eller Norra Italien. Vi har inte riktigt bestämt vart än).



Hoppas på några svar från andra vandrare här inne!


Schweiz i september: för en flerdagarsvandring verkar det
rimligt att kombinera några etapper på Grosser Walserweg
i Wallis, Ticino och Graubünden. T ex San Gottardo-
Lukmanier-vidare österut. Så värst folktomt är inte
Schweiz i september, dock, om man är beroende av övernattningsställen.

I Norra Italien borde Aostadalen vara kanon i september. Jag har varit där två gånger.
93 blev det en tiodagars tur från Alagna till
Elisabettastugan nära Courmayeur. Förra året blev
det några ljuvliga dagar i slutet av en 18-dagars
tur. Man får hoppas att vattnet räcker - i t ex
norra Piemonte dagarna innan var det svårt att hitta
vatten i mitten av juni på många ställen.

I italienska och franska sydalperna är det ingen hejd
på möjligheterna. Med lite förnuft kan man klara många nätter i tält. 03 gick jag 18 dagar från Meolans till
Modane, och tältade fritt 11 nätter (samt 2 nätter
på campingplats - det blev alltså fyra nätter under tak. Det var nu en helt improviserad tur. Med lite
planering (och lite kortare tur) kan man nog
göra rena tältturer.

Räkna med att näterna och morgnarna kan vara
kalla i september.
 
Sph1nx; sa:
Är Allalinhorn och Breithorn så pass snötäckta att man bör använda sig av yxa o rep?

Båda innebär någon eller några kilometrar på glaciär och då bör man faktiskt ha yxa o rep för säkerhetens skull. Men, ta inte det som att det nödvändigtvis är svåra berg. Se det mer som att man sätter på sig säkerhetsbältet när man åker bil fastän man ytterst sällan hamnar i olyckor.

Både Allalinhorn och Breithorn bestigs f ö ganska ofta på skidor med stighudar.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.