Camino de Santiago: Sova och barfota

Hej!
Jag funderar på att vandra Camino de Santiago i sommar och jag undrar vad det finns för sovmöjligheter utomhus? Kan man tälta hur man vill och om det är fint väder kan jag sova under bar himmel? Jag älskar att gå barfota och undrar vad ni tror om det?
 
Camino de Santiago: Sova och Barfora

Hej

Min erfarenhet av Spanien ( bott där och gått Camino) samt camino är att man inte har samma allemansrätten som i sverige vilket medför att det kan bli problem om du sover på privat mark osv.Spanjorerna är väldigt vänliga ibland och själva tanken att man gå pilgrimsleden är att på speciellt på dessa Härbergen som finns speciellt endas för dom som går vägen

Men visst det går att sova nån gång under bar himlen mitt ute bushen men om man har rätt utrustning som liggunderlag samt Sovsäck och rätt omständigheter med väder och så då klimaten kan ändras väldigt snabbt i Spanien vilket man man kommer uppleva när man går Vägen.

Jag skulle rekommendera dig att ta med dig så lite utrustning som möjligt typ 10% av kroppsvikten och satsa på ett par bra Skor eller kängor och njuta av allt du får av El camino.

A juste barfota. hmm a det kan vara skönt att doppa sina fötter varje dag i kallt vatten efter långa vandringen men barfota under vandringen heheh a det blir svårt och kommer göra ont kan jag lova hehehhe.

Har du frågor så är du välkommen att skriva.

Önskar dig lycka till

Med vänlig hälsning,

Walle

PS: har lite bilder på camino på mitt sida som du kan kolla på.
 
Hej Walle!
Tack så mycket för svaret.

Jag vill göra denna trip med så lite pengar som möjligt och så nära naturen som möjligt så det kommer nog att bli tarp/tält så långt det går. Kanske tar med mig ett par five-finger skor och har som backup.

Vart hittar jag dina bilder?
Någon fråga till: vad finns det för möjligheter att köpa mat på vägen som jag kan laga själv? Finns det några "dolda" kostnader för att vandra sträckan?
 
Camino de Santiago: Sova och barfota Svara på ämne

Hej igen

Du kommer vara i naturen hur mycket som helst och Det oroligt vacker naturen att du till och med kommer längta till en liten by för ta ett glas vin o så. Lite svårt och kanske föreställa sig det när man inte gått El Camino, men jag lovar det kommer du förstå när du går den.

Asså 5 finger skor: Glöm dom du kommer skada dig och skära upp dom i den blandade terrängen som du kommer gå på. Men därmed vet jag Sandaler är oerhört praktiska och sköna att ha på sig ibland speciellt när man kommer fram till byarna samt städerna osv. Det finns till och med folk som går hela vägen med bara sandaler men det rekommendera jag dig att ej göra heller och många olika skäl.

El camino kräver mycket enkel livstil inga massa fancy saker, bara några få men väldigt praktiska saker. Det finns massa och massa varningar på nätet om det detta av folk som gått vägen.

JO att leva billigt kommer du verkligen göra. Inbland är Härbärgena grattis att bo i( Dom lever på donation av pilgrimerna och ma betalar minst ca 5 euro) och då ingår mat någonstans att sova .

Sen vissa ställen kostar mellan 7 till 12 euro och då brukar det ingå något som kallas för Pilgrimens som är av 2 enkla rätter för en person med huset vin. Sen finns det vissa som tar 5 euro och då ingår det bara sängplats men man lagar själv vilket man egentligen aldrig gör för man träffar folk och man lagar mat tillsammans och en dag äter man något från israel en annan dag ifrån Tjeckien osv man samarbetar och atomsfären är delar och hjälpa varandra och delar på kostnaden. Ibland gick det typ på 1 till 2 euro och man var proppmät.

Så när omständigheterna kommer här så fråga folk om dom vill laga mat ihop men säker kommer du bli frågad innan. Ett tips. Var inte Svensk av dig i dessa sunder utan bjud på dig själv och lev i nuet. och dela med dig av det du kan som en sång eller spela gitarr osv.

A just det. Du kan spara pengar genom att ordna lunch på vägen genom att köpa bröd och pålägg i byn som du skär upp och lägger på din macka när du äter senare vid lunchtid. Här kan man spara lite pengar och billigt är det.

Något som jag dela med mig som avslutning: Planera endast vad du ska med dig( var sten hård här med vikten) samt flygbiljetten. Sen låt El Camino bestämma hur och när du kommer fram till målet. För detta är den sanna vägen och själva målet med camino är inte alltid Santiago De Compostela utan något annat som var och får hitta själv under vägen.

Lycka till

Med vänlig hälsning,

Walle
 

Bilagor

  • 296779_10150761157740074_865535073_20628586_2484267_n.jpg
    296779_10150761157740074_865535073_20628586_2484267_n.jpg
    40.6 KB · Visningar: 1,105
Nu hjälper ju knappast några råd här, TS verkar ju ha inspirerats av andra här och skall leva på vad naturen ger = tigga sig fram, det fungerar säkert när det rör sig om en pilgrimsled, även om befolkningen kanske är lite tiggartrötta!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.