Gas åtgång vs sprit

Som sagt full gas är inte det bästa sättet för att spara bränsle - Försök titta under hur lågan brer ut sig under grytan - man bör ha åtm. 5 mm 'svart' altså ingen blå färg av lågans toppar innan grytkanten viker upp.

Sen är det skillnad på brännare - mjukbrännare med resonabelt stor diameter som GB74 i trangia lämnar mer värme av bränslets värmemängd till grytan än en smal duschbrännare eller koppbrännare som blåser hårt på grytan som en svetslåga - de sistnämda blandar in mer luft i processen och bränngaserna under gryta har mindre tid att lämna värme.

jag skulle säga att det är 6.5 - 7 gram för GB74-brännare medans kopp eller dusch-brännare så är man på 10 gram för 500 gram vatten och vindstilla.

En duch/koppbrännare med sin hårda stråle mot grytan är mindre vindkänslig än en mjukbrännare - så försämringen av värmegivandet till grytan är mer flackt än en mjukbrännare med sidovind som förskjuter hela lågan snett under grytan

Trangia med gallerhålad intag och sedan gallerhålad ring runt om brännaren är viktig för att omvandla stora virvlar till små virvlar som ganska snabbt dämpas ut i underdelen av Trangias vindskydd mha. luftens inre viskositet - och sedan gallret upp runt brännaren ytterligare 90-grader i vinkel mot infartsluften ger att det diffuderar rörelserna ännu mera och är hyfsad laminär ström runt brännare vilket gör att långan störs relativt lite av virvlig sidvind

- Största problemet är överkanten av grytan att luftströmmen där ger olika sug på olika ställen runt efter kanten grytan och vindskyddet - till viss mån hjälper stekpannan upp och nedvänd för att skärma luftströmmarna getemot öppningen och så kan man skjuta lite fram och tillbaka stekpanna/locket för att ändra spaltstorleken på olika sidor och därmed förbättra luftflödet ännu lite bättre vid mycket sidblås

Kan mycket väl tänka mig en finhålad vindskyddsfolie ger lugnare beteende bakom skyddet än helt tät folie som gör att det inte dämpas viskös för virvlarna som bildas i öppningarna runt luftingång och avgasutsläpp.

Det är som fjädring i fordon/motorcykel på guppig väg - det räcker inte att bara sätta fjädring på dessa - man måste ha stötdämpare som dränerar systemet på lagrad rörelseenergi - detta gäller också vindvirvlar runt ett vindskydd där lagom många små hål ger precis den viskösa dämpverkan på luftvirvlarna som gör att det tar udden på virvlarna och påverkan blir mindre.
 

avslutad210712

Gäst
...

Oavsett, så blir vindskyddet något lättare än heltäckande.

Hur mycket då? 1kg, 2kg eller kanske några gram. Ett tips till dig är att kapa av tandborst-skaftet och borra ur det som är kvar.

Ta inte illa upp men att jaga gram är väl det som lättviktspackarna under flera års tid har berättat är fel väg att gå.


Rymdkram till dig
 
Hur mycket då? 1kg, 2kg eller kanske några gram. Ett tips till dig är att kapa av tandborst-skaftet och borra ur det som är kvar.

Ta inte illa upp men att jaga gram är väl det som lättviktspackarna under flera års tid har berättat är fel väg att gå.


Rymdkram till dig


Så du menar att om man har två utrustningsdetaljer som gör samma sak, men den ena väger hälften så mycket, då ska man packa ner den tyngre?

Nej det är inte det som lättpackarna under flera års tid har berättat är fel väg att gå.
Det lättpackarna hela tiden sagt är att det inte är petande med gram som resulterar i en lätt packning, utan ett konsekvent tänkande på att inte bära med sig onödig vikt. Likaså att minska vikten på de tyngre posterna först.

Återkom gärna med ett exempel på när en lättpackare säger att det är fel att halvera vikten, med bibehållen funktion, på en utrustningsdetalj.
Ett exempel på när en lättpackare säger att det är bäst att välja den tyngre av två detaljer med exakt samma funktionalitet är också godtagbart.

Lämna ditt svar i en lättpackartråd. Här diskuteras gasförbrukning.
 
Gas är helt klart mera high tech än sprit och mer som kan krångla. På en oberoende veckoplusvandring ute i ingenstans hade jag haft med mig dubbla brännare och gasbehållare i teamet. Spritkök helt lugn utan.

Förbrukning i min erfarenhet: en 235g tub är nära inpå som en liter sprit.

Skönast med migreringen från sprit: slippa allt fett, äckligt sot och det där horribelt insotade köket som man måste ha i dubbla plastpåsar i väskan (men det vidriga, halvhårda kladdiga sotet sprider sig ändå). I princip alla brännspritsorter till salu i sverige är av dålig kvalitet numera och sotar järnet. Sett att tom Kemetyl-T har Butanon i innehållsförteckningen numera. Finns Tenol som kanske fortfarande är bättre, men det är ju dyrt och metanol är heller inget man gärna vill ha nära mat.
 
Öppnar upp en gammal tråd och bidrar med litet siffror, delvis något off topic.

Jag är precis hemkommen från en sjudagars.
Vi var två personer och kokade varje dag enligt följande:
En kastrull* till frukost, en till lunch, en till middag, samt en till kvällskaffe. Några dagar blev det ytterligare en kastrull på kvällen. Jag räknar på 4 kastruller om dagen i detta exempel.
Vi var ute i sju dagar, men frukost räknas bort på första dagen, samt lunch och middag på den sista dagen. Alltså är det 4 kastruller gånger 6 dagar, d.v.s. minst 14,4 liter vatten totalt.
Vattentemperaturen vet jag inte.
Lunch tillagades utomhus i skydd bakom lämpligt stort block. Resterande i absiden.

Vi kokade bara upp vattnet. Maten var anpassad för att svälla klart i grytmysare.

Vid hemkomsten hade vi förbrukat 192 g gas totalt**.
Det innebär 16g per person och dag, samt 13,3 g/liter.
Jag påpekar igen att det inte förekom något minimalistiskt snålande. Det var minst 4 kastruller om dagen som kokades.


Vi använde ett Soto Windmaster, en bit folie som extra vindskydd, samt Trangia 27 kastrull.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att gaspådraget var 30% (definitivt mindre än 50%).

2019 hade vi ett Optimus Vega med vindskyddsfolie och låg på 23g/pers/dag, alltså 7 g mer än i år. Lika många uppkok, men då sjöd vi middagarna i kring 5 minuter (inga grytmysare).


Jag tycker detta är jätteintressanta siffror.
Jag har varit motståndare till toppmonterat ganska länge. Vingligt och dåligt vindskydd.
Nu vet jag att det funkar alldeles utmärkt - man prioriterar bara lunchplatsen högre än lunchtidpunkten.

Jag är också positivt överraskad över den låga gasförbrukningen. Vi hade med oss mer gas än 2019, just för att vi tyckte att vi var sparsamma då och dessutom hade ett bättre vindskyddat kök.
Vikten av våra grytmysare (40 g för båda) motsvarar skillnaden i gasförbrukning mellan 2019 och 2020, så den vinsten äts upp. Däremot är årets brännare och vindskydd 130 g lättare än 2019.



*Trangia 27. Fylld med 7 dl skulle jag tippa på, men jag räknar på 6 dl så att det inte blir några glädjesiffror.
**Taravikt på en 450g-flaska har jag räknat som 195 g.

Ytterligare ett år har passerat =)

Ovanstående uträkningar innehöll en del gissningar angående mängden kokat vatten. Under 2021 års tur mätte jag upp allt vatten som kokades.

Vi kokade 13,7 liter vatten. Vid hemkomsten hade vi 24 g gas kvar i 230g-flaskan. Förbrukningen blev alltså 206 g, eller 15 g/liter.

Samma utrustning som 2020.
Allt kokande på vindskyddad plats eller i absiden.
På grund av det dåliga vädret blev det en hel del luncher som vi hoppade över. Hade vi kokat dessa luncher ute hade vi nog förbrukat aningen mer.

*Har antagit att taravikten på gasflaskan är 160 g, samt att det faktiskt var 230 g gas i flaskan. Jag vägde inte flaskan före avfärd.
 
Taran på 230gr-flaskorna varierade mer än jag trodde mellan batcher, och 'märken' Axley (jula) vägde 150 gram tom, primus gråa powergas tom väger 'bara' 134 gram, primus bruna vintergas 160 gram (har läskpapper efter väggarna på insidan för större förgasningsyta med mer värmeinflöde genom väggen på större yta)

Hade ingen tom biltema 230 grams flaska men är säkert skrivet i någon av alla inläggen här i forumet.

Att väga sina nyinköpta gasflaskor på köksvågen och med vattenfast penna och plats där det inte riskera skavas bort så fort, notera värdet.

efter det så är det lättare att analysera sina gasförbrukning om man tar hem flaskorna efter turen och väger dessa igem
 
Senast ändrad:
Jag gick ut till 'referenshyllan' i garaget, och jag hittade en tom Biltema 230g. (En aning förvånande
- Jula har normalt varit billigare de gånger jag behövt inhandla dylika iom deras återbäringssystem).
Jag hittade även några andra som jag kan dela med mig datauppgifterna för. Och ja, det varierar
mer än man tror mellan tillverkningsbatcherna, det kan säkert skilja tiotalet gram killgissar jag...

Med en Jetboil CrunchIt säkerställer man lätt att det inte finns någon gasrest kvar i de gängade
EN417-behållarna. Iofs, en syl / spik och hammarsten funkar lika bra för att göra hål - men en
CrunchIt är klart bekvämare / säkrare iom att den avlastar ett ev. resttryck före håltagningen...
/Odd

För övrigt så håller jag helt med Torbjörn:
Att väga sina nyinköpta gasflaskor på köksvågen och med vattenfast penna och på plats
där det inte riskerar skavas bort så fort, notera värdet. Efter det så är det lättare att analysera
sin gasförbrukning - om man tar hem flaskorna efter turen och väger dessa igen.

Tarauppgifter från mina olika referensexemplar:
450-grammare:
Primus Powergas EN417 "450g" - 192 gram

230-grammare:
Primus Powergas EN417 "220g" - 152 gram
Biltema 17-613 EN417 "230g" - 151 gram
Optimus Energigas EN417 "220g" - 145 gram
Campingaz Clic! ogängad CV270 "230g" - 146 gram

100-grammare:
Optimus Energigas EN417 "97g" - 93 gram

Hm, Biltemas utgångna "190g" punkteringsbehållare - 87 gram

Eftersom det numera nästan uteslutande är liggande CP250 butanbehållare jag använder (via
en trebent svart EN417-adapter) så har jag även ett urval av våra vanliga gubbdagislevererade
dylika:

Primus Cassettegas 2208 CP250 butan "220g" - 99 gram
Biltema 17-594 CP250 butan "227g" - 99 gram
Jula Axley 769-014 CP250 butan "227g" - 98 gram
 
Måste ha haft en "tung" 160-gramsflaska tidigare. Taran på just denna är 150 g exakt.


xxargs, vad är toleranserna på fyllnandsvikten av en 230-gramsflaska enligt standarden? +- 10 g? 20g?
 
Det vet jag inte, men på 100-gramsflaskorna har det varit 2-3 gram överfyllnad alternativ min köksvåg som inte mäter så exakt (den är förvisso digital) skulle egentligen velat haft en av plockvågarna som man hade på ett företag i slutet av 90-talet. Den kunde skilja och räkna antal på MK1-motstånd (små jävlar) fast det var flera kilo i vågskålen. - gissar att den interna upplösningen låg på 0.01 gram medans visade värdet var 0.1 gram upplösning

Hur eller hur är det bättre att mäta vikten före förbrukning och skriva på flaskan än att försöka gissa efteråt...
 
Taran på 230gr-flaskorna varierade mer än jag trodde mellan batcher, och 'märken' Axley (jula) vägde 150 gram tom, primus gråa powergas tom väger 'bara' 134 gram, primus bruna vintergas 160 gram (har läskpapper efter väggarna på insidan för större förgasningsyta med mer värmeinflöde genom väggen på större yta)

Hade ingen tom biltema 230 grams flaska men är säkert skrivet i någon av alla inläggen här i forumet.

Att väga sina nyinköpta gasflaskor på köksvågen och med vattenfast penna och plats där det inte riskera skavas bort så fort, notera värdet.

efter det så är det lättare att analysera sina gasförbrukning om man tar hem flaskorna efter turen och väger dessa igem
Nu har jag inte vägt flaskorna tomma, men då jag hade tillgång till flera 230-grams tuber från både Biltema och Axley (Jula) hemma vägde jag dem fulla från butik på min våg. Vikten är i princip samma på de tuber jag har, varierar inom +/- 1g dvs mellan 381-383g.
Axley (Jula) 450g tub väger 668g full. Jag har ingen full Biltema 450g tub att jämföra med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.