Vilken Kungsled?

Jag planerar att göra en tälttur i för mej okända marker - Kungsleden från Ammarnäs till Adolfström. Mitt sällskap blir en klövjad hund och en mycket lätt klövjad kvinna. Det finns tydligen en ny sträckning av Kungsleden när man startar i Ammarnäs. Vilken av sträckningarna rekommenderas? Den nya eller den gamla? Jag är också tacksam för tips om fina tältplatser och annat som kan vara bra att veta om sträckan upp till Adolfström.

Jag har uppfattat saken så, att den gamla sträckningen ansågs störa verksamheten vid renslakteriet och ersattes därför med en ny sträckning NNV från Ammarnäs. Den nya leden är längre men innebär att man slipper gå bilväg och kommer snabbare bort från civilisationen och upp på fjället där man får en fin utsikt. Vid Rävfallet byggdes en ny stuga som man kan låna nyckel till om man inte tältar. Om ni inte har ont om tid tycker jag ni ska gå den nya och "riktiga" leden.

Hälsn Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi gick där härom året och tog taxi från boendet på STF upp till Renslakteriet. Slapp grusvägen, snabbt gick det och dyrt var det inte heller.
Men säkert är den nya sträckningen fin. Vi hade en temp på ca 28 grader så vi gick nattetid.
Trevlig tur, pergit

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips