Topptur Norra Sytertoppen

Jag tänkte ge mig ut på skidorna i början av april och åka sträckan Hemavan -> Ammarnäs. Det är tänkt att bli en okomplicerad stugtur längs Kungsleden, men om möjligt så skulle jag gärna hinna med åtminstone en topptur längs med vägen och då ter sig Norra Sytertoppen som ett givet mål.

Antagligen gör jag i så fall toppturen ensam och jag jag skulle gärna vilja höra om någon har några erfarenheter om denna topp vid aktuell årstid. Jag har själv varit upp på toppen under sommaren, men aldrig under vinter och vår. Det jag i första hand skulle vilja veta är om det är någon del som bör betraktas som lavinfarlig. Jag kommer naturligtvis att att ta hänsyn till de senaste dygnens väder och lyssna på vad stugvärdarna har att säga om förhållandena. Det är också bara aktuellt att genomföra denna topptur om vädret är bra.

Sannolikt blir det att starta från Viterskalsstugan, ta vägen upp genom Viterskalet, runda Måskoestjåkke, gå upp längs den vänstra kanten upp till sadeln och sedan ta den sista biten upp mot toppen. Tillbaka samma väg.

I boken Svenska toppturer läser jag om detta färdval: "Det har hänt att laviner från Måskoestjåhkes ostsida har gått tvärs över glaciären. Det är ett skäl så gott som något att inte vistas där i onödan."

(Eventuellt skulle det kunna bli aktuellt att försöka nå toppen från Syterstugan. Är det någon som har erfarenhet av detta? Går det att i så fall följa samma sträckning som sommarleden över Morhtetjåhke? Lavinfaror?)

Tacksam för alla tips!
 
Jag tänkte bara kort meddela att denna topptur genomfördes utan komplikationer. Vägen genom Viterskalet från Viterskalsstugan innebar inga som helst problem. En härlig dag.

Här är en video från toppen: http://vimeo.com/64012116

(I Hemavan blev jag av en pistör avrådd att gå upp toppen från Syterskalsstugan. Det ansågs vara inte en sedvanlig vinterväg och lavinfaran låg denna vinter främst på den östliga branterna. Detta var dock ingenting som hindrade en engelsman som jag senare mötte i Syterskalsstugan att obekymrat ge sig av denna väg, via toppen, mot Viterskalsstugan. Det gick nog bra det också.)
 
Var förbi för några veckor sedan och hade stora planer på topptur. Pratade med stugvärden i Syterstugan som tydligen hade varit uppe åtskilliga gånger vintertid och tydligen så ska det inte vara några problem att gå upp på toppen via den vanliga sommarleden österifrån. För mig lade sig dock ett eländigt moln i vägen för mitt toppturande :(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.