Vilken Kungsled?

Jag planerar att göra en tälttur i för mej okända marker - Kungsleden från Ammarnäs till Adolfström. Mitt sällskap blir en klövjad hund och en mycket lätt klövjad kvinna. Det finns tydligen en ny sträckning av Kungsleden när man startar i Ammarnäs. Vilken av sträckningarna rekommenderas? Den nya eller den gamla? Jag är också tacksam för tips om fina tältplatser och annat som kan vara bra att veta om sträckan upp till Adolfström.

Jag har uppfattat saken så, att den gamla sträckningen ansågs störa verksamheten vid renslakteriet och ersattes därför med en ny sträckning NNV från Ammarnäs. Den nya leden är längre men innebär att man slipper gå bilväg och kommer snabbare bort från civilisationen och upp på fjället där man får en fin utsikt. Vid Rävfallet byggdes en ny stuga som man kan låna nyckel till om man inte tältar. Om ni inte har ont om tid tycker jag ni ska gå den nya och "riktiga" leden.

Hälsn Pelle

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Vi gick där härom året och tog taxi från boendet på STF upp till Renslakteriet. Slapp grusvägen, snabbt gick det och dyrt var det inte heller.
Men säkert är den nya sträckningen fin. Vi hade en temp på ca 28 grader så vi gick nattetid.
Trevlig tur, pergit

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips