Kungsleden 2020

Tänkte vandra Kungsleden Hemavan -Abisko 2020.
Startar runt midsommar och kommer bara köpa mat i stugorna o butiker under vandringen. Jag kommer att ha en basvikt i packningen på 6-7 kg.

Hur är sträckan Ammarnäs - Kvikkjokk att vandra ? hur många dagar behöver man om man vandrar ca 8-10 tim per dag i normalt tempo? tacksam för alla tips
 
Hej,
jag behövde 2 veckor med start från Kvikkjokk men det finns de som gör sträckan på en vecka (hela Kungsleden i 3 veckor). Jag går mera långsamt, allt från 10 km till max 20 km per dag, beroende på väder, sträcka och eventuellt stuga. Från Rävfallstugan till Ammarnäs tog det 23 km, det var den längsta sträckan jag gick och det kändes i fötterna men så tog jag en vilodag i Ammarnäs.
Handla kan du i Jäkvikk och Adolfström och så kan du äta i Bäverholmens värdshus som var för säsongen stängt när jag gick. Dock kunde jag köpa efter lite tjat ett bit rökt älgkött. Sedan kan man köpa lite i Vuonavikens stugbys reception, dock säljer hon mest glass, dricka och godis. När jag var där bakade hon precis bröd och det doftade så himla gott. Vid frågan om hon säljer ett bröd, fick jag ett.
Mvh Veni
 
Jag planerar också att vandra Hemavan-Abisko i sommar. Planerar att starta vandringen 18 juni. Har aldrig vandrat Hemavan-Kvikkjokk men räknar med att det ska ta cirka 12 dagar +/- någon dag. Är lite fundersam på hur blött det är på leden så pass tidigt på säsongen.
Hur länge planerar du att vara ute?
 
Blötheten beror på och varierar väldigt år från år. 2015 var det i princip vinterfjäll fram till midsommar i Arjeplogsfjällen. Vandrade då en vecka in i juli och var fortfarande väldigt mycket snö och vatten överallt. Längre västerut var det helt vinterfjäll och folk flög ut och pimplade röding fortfarande i sluta av juni. För ett par år sedan var situationen helt annorlunda, då var det torrt en-två veckor in i juni.

Så räkna med att "vandringsbart" kan variera 3-4 veckor. I vinter är det väldigt mycket snö i fjällen, blir det sen vår kan det vara väldigt tufft att starta det datum du siktar på. Blir det tidig vår, inga problem. Så bara att hålla kolla på utvecklingen maj-juni. Något generellt är omöjligt att uttala sig om. Minns sommaren -75 när man fick hämta vandrare inne i Sarek med helikopter runt 20 juli för att de var kringrända av vatten på grund av den sena vårfloden. Så nog kan det bli blött sent alltid.
 
Blötheten beror på och varierar väldigt år från år. 2015 var det i princip vinterfjäll fram till midsommar i Arjeplogsfjällen. Vandrade då en vecka in i juli och var fortfarande väldigt mycket snö och vatten överallt. Längre västerut var det helt vinterfjäll och folk flög ut och pimplade röding fortfarande i sluta av juni. För ett par år sedan var situationen helt annorlunda, då var det torrt en-två veckor in i juni.

Så räkna med att "vandringsbart" kan variera 3-4 veckor. I vinter är det väldigt mycket snö i fjällen, blir det sen vår kan det vara väldigt tufft att starta det datum du siktar på. Blir det tidig vår, inga problem. Så bara att hålla kolla på utvecklingen maj-juni. Något generellt är omöjligt att uttala sig om. Minns sommaren -75 när man fick hämta vandrare inne i Sarek med helikopter runt 20 juli för att de var kringrända av vatten på grund av den sena vårfloden. Så nog kan det bli blött sent alltid.

Jo, det har du givetvis rätt i att det skiljer sig från år till år. Får hoppas på något mittemellan, känns ju taskigt att hoppas på en tidig vår för alla vinterfjällsälskare:)
 
Jag funderar också på att vandra hela kungsleden i somma med start i Augusti.

Hur tänkter ni kring kartor? Jag upplever att kartor inte behöves för en majoritet av etapperna?
 
Jag funderar också på att vandra hela kungsleden i somma med start i Augusti.

Hur tänkter ni kring kartor? Jag upplever att kartor inte behöves för en majoritet av etapperna?

Det är best practice att alltid ha med kartor och kompass i fjällen. Är vädret fint så kan man säkert utan större problem gå hela Kungsleden genom att bara följa ledmarkeringarna, men om vädret (sikten) blir dåligt eller man ändå råkar halka av leden någonstans så blir det snabbt tråkigt om man inte kan lista ut var man är och hur man ska hitta tillbaka till leden.
 
Det är best practice att alltid ha med kartor och kompass i fjällen. Är vädret fint så kan man säkert utan större problem gå hela Kungsleden genom att bara följa ledmarkeringarna, men om vädret (sikten) blir dåligt eller man ändå råkar halka av leden någonstans så blir det snabbt tråkigt om man inte kan lista ut var man är och hur man ska hitta tillbaka till leden.

Det förstår jag, men är inte vissa leder bättre än andra?
T.ex Abisko -> Vakkotavare där det är tätt mellan stugorna?
 
Det förstår jag, men är inte vissa leder bättre än andra?
T.ex Abisko -> Vakkotavare där det är tätt mellan stugorna?

Jag har gått Abisko-Aktse i olika omgångar. Är det soligt och fint så är det inga problem att hitta den sträckan. Söder därom kan jag inte uttala mig om.
 
Hur ser det ut med vatten på sträckan Saltoluokta -> Aktse

Vi gick norrut från Aktse på kvällen för att stanna vid första lämpliga vattendrag. Det fanns inget innan nästa båt. Detta var dock 2018 efter någon månad med ~ 25 grader och sol. Även senare upp mot Saltoloukta gick vi tomt någon gång, men det var som sagt inte ett normalår och normalt kan man nog räkna med att både förekomsten av vatten är bättre och behovet lägre.
 
Vi gick norrut från Aktse på kvällen för att stanna vid första lämpliga vattendrag. Det fanns inget innan nästa båt. Detta var dock 2018 efter någon månad med ~ 25 grader och sol. Även senare upp mot Saltoloukta gick vi tomt någon gång, men det var som sagt inte ett normalår och normalt kan man nog räkna med att både förekomsten av vatten är bättre och behovet lägre.

Tack! Det är bra att veta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...