Jag har lite vaga planer på att gå från Klimpfjäll till Västansjö i månadsskiftet Augusti/September. Från Klimpfjäll till Åtnikstugan är det lätt att se hur man kan gå trevligt. Durrenskalet - Remdalen-Åtnik, men sen undrar jag vad som är bäst. Min första tanke, alternativ 1, var Åtnik-Daarnege-Skalmodal-Arevattnet-Atostugan. Det är en ganska lång väg och ser dessutom ut som flera mils omväg runt Daarnege och Giemse. Alternativ 2 skulle vara: Åtnik-Gränssjö-Järvoken- Gejmåns kraftstation (Öster om Abelvattnet)-Södra storfjället -Västansjö. Den vägen är dock i prinicp helt utan led från Gränssjö till Västanjö så jag undrar hur lätt den är att gå. En fråga jag ställer mig är om det går att vada över Rotvassbekken vid Daarnege. Det skulle göra Alternativ 1 minst en mil kortare. Likaså undrar jag om det finns några knepiga vad mellan Gejmåns kraftstation och Västansjö.
Jag har ingenting emot att vandra utan led, tvärtom, men jag vill gärna gå en trevlig väg och inte fastna i mil av blockterräng eller tvingas till svåra vad. Finns det måhända någon som gått i dessa trakter och har några rutter att föreslå?
Jag har ingenting emot att vandra utan led, tvärtom, men jag vill gärna gå en trevlig väg och inte fastna i mil av blockterräng eller tvingas till svåra vad. Finns det måhända någon som gått i dessa trakter och har några rutter att föreslå?