Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg?

Jag har lite vaga planer på att gå från Klimpfjäll till Västansjö i månadsskiftet Augusti/September. Från Klimpfjäll till Åtnikstugan är det lätt att se hur man kan gå trevligt. Durrenskalet - Remdalen-Åtnik, men sen undrar jag vad som är bäst. Min första tanke, alternativ 1, var Åtnik-Daarnege-Skalmodal-Arevattnet-Atostugan. Det är en ganska lång väg och ser dessutom ut som flera mils omväg runt Daarnege och Giemse. Alternativ 2 skulle vara: Åtnik-Gränssjö-Järvoken- Gejmåns kraftstation (Öster om Abelvattnet)-Södra storfjället -Västansjö. Den vägen är dock i prinicp helt utan led från Gränssjö till Västanjö så jag undrar hur lätt den är att gå. En fråga jag ställer mig är om det går att vada över Rotvassbekken vid Daarnege. Det skulle göra Alternativ 1 minst en mil kortare. Likaså undrar jag om det finns några knepiga vad mellan Gejmåns kraftstation och Västansjö.
Jag har ingenting emot att vandra utan led, tvärtom, men jag vill gärna gå en trevlig väg och inte fastna i mil av blockterräng eller tvingas till svåra vad. Finns det måhända någon som gått i dessa trakter och har några rutter att föreslå?
 
Jag har gått runt Södra Storfjället, men inte i terrängen söder om Ropen, så mina kunskaper och råd är begränsade till den norra delen.

Gejmån till Västansjö låter inte alltför inspirerande om alternativet är att korsa Södra Storfjället.

Om du istället vandrar mot Atostugan kommer du att få uppleva fin fjällterräng. Södra Storfjället är inte blockigt och är i mitt tycke lättvandrat. Vandra mot Ropenkåtan (Vuelie Gass-Såvvoens utlopp i Ropen kan vara vanskligt att vada, så sök dig längre upp) och passa på att bestiga Mårtoetjahke. Anslut sedan stigen mot Atostugan. Den passliknande terrängen mellan Rovpentjahke och Väjsaldnjuenjie där Ropendurrie tränger fram är topografiskt tilltalande. Sträckan därefter, ned längs Rijsnjuenies sluttning, bryter därefter av och ett fantasieggande högplatåliknande landskap tar vid.

Antalet vandrare i området är dessutom begränsat; få verkar ha insett vilket spännande fjällområde Södra Storfjället är. En positiv effekt av det är att man får hela massivet mer eller mindre för sig själv.

Men om ditt slutmål är Hemavan kan jag förstå att Atostugan blir en omväg. Ett tips är att ta en buss från Atostugan istället. Sträckan bortanför Västansjö mot Hemavan, över Jofjället, skulle jag inte tveka att byta mot en tur över Södra Storfjället.
 
Egentligt slutmål Västansjö över Södra storfjället

Tack för bra tips!
Jag har också hört att Södra storfjället är ett mycket trevligt fjäll. Det var det som fick mig att börja tänka på turen. Min tanke med Gejmån-Västansjö var att jag skulle gå på Södra storfjället, inte på väg. Egentligen ska jag inte gå ända till Hemavan utan bara till Västansjö där vi har del i en stuga (Jag tänkte att det inte var så många som kände till Västansjö därför skrev jag Hemavan i rubriken.).
Med tanke på vad du säger kanske detta är ett alternativ:
Gejmåns kraftstation -Bolotjärnarna-Mårtoeäelkie-Mårtoetjahke- Anslutning till stigen i Rovperndurrie - Atostugan
Om östra delen av Södra storfjället är tråkig kanske det är värt besväret att få vänta på bussen vid Atostugan. Om man ska gå den vägen är det dock lite tveksamt om man ska gå över Gejmån överhuvudtaget, alternativ 1 blir då kanske bättre iallafall.
Om jag ändå vill gå direkt mot Västansjö funderar jag på Gejmån - Njåatsetjetjahke-Bovallfjället-Västra rödingträsket-Mosekälla. Bovallfjället - Västra Rödingträsket känns som ett stort frågetecken dock. Mest björkskog och myr. Det snårmarkerade området väster om Gaaranesvaajja verkar också suspekt, men det kan man ju lätt gå runt om det behövs.
 
Tack för bra tips!
Om jag ändå vill gå direkt mot Västansjö funderar jag på Gejmån - Njåatsetjetjahke-Bovallfjället-Västra rödingträsket-Mosekälla. Bovallfjället - Västra Rödingträsket känns som ett stort frågetecken dock. Mest björkskog och myr. Det snårmarkerade området väster om Gaaranesvaajja verkar också suspekt, men det kan man ju lätt gå runt om det behövs.

Väljer du att gå på Södra Storfjällets östsida mot Västansjö (och inte tänker gå på väg) kommer du att råka på en rätt så snårig och blöt nedstigning. Ett alternativ är att följa Bovallbäcken till Mosekälla, men det ser ärligt talat rätt besvärligt ut.

Jag vandrade från S Sandnäset via stigen längs Kvarnbäcken och följde den sedan ned mot Ropen. Som jag skrev ovan är denna del är inte alls så spektakulär som fjällmassivets västra sida. Men lågfjällssidan och björkskogsranden har sin tjusning också, så jag kan tänka mig att det blir en trevlig tur även det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leniz Någon som vandrat i fjällen kring Klimpfjäll? Fjällvandring 5
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
ErikBergm Hemavan flygplats - Okstindarne till fots Fjällvandring 15
Picea Hemavan-Viterskalet med barnen? Fjällvandring 18
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
johanng Solberg-Syterskalet-Hemavan Fjällvandring 4
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
pereve Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 9
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
svebur Hemavan / Tärnaby - Tips på aktiviteter? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.