Behöver hjälp med fjällvandring

Finns säkert massor av sådana här trådar men ja behöver lite hjälp, jag och en kompis funderar på att åka upp och bestiga Kebnekaise ganska snart. Kan någon ge oss ett förslag på en tur man kan företa sig på kanske 2 eller tre nätter där man börjar vid Kebnekaise och slutar antingen där igen eller någon annan stans där det är lätt att ta sig tillbaka till Kiruna? Tacksam för hjälp
 
Ja det finns det, just därför finns det en sökfunktion...


Fast jag tycker att det blir för många träffar i för många trådar för att man ska kunna hitta svaren utan läsa ihjäl sig. Trådar som är samlade som tex tråden om kåtor är mycket enklare att följa och inhämta information ifrån. Har full förståelse för att man frågar på en redan besvarad fråga. Tid, plats och årstid kanske inte stämmer överens och så väl indexerat är inte forumet så man enkelt kan sortera bort det man inte vill läsa.

Jag kan tyvärr inte svara på frågan men blir lite irriterad när det kommer inlägg som bara hänvisar till sökfunktionen. Det kan finnas många anledningar till att man frågar igen.

Däremot kan trådstartaren kanske fundera på hur långt dom vill/kan gå per dag. Titta lite i google maps. http://maps.google.se och spana lite över området (klicka gärna på terrängknappen för 3D bild) och fundera lite på det hela i väntan på svar från någon som vet.
 
Tur förslag!

Håller med Killerkaninen! Har själv fastnat i trådsökarträsket både en och två gånger!

Ett förslag kan vara att gå från Kebnekaise ner till Vakkotavare under förutsättning att ni startar från Keb så tar den turen inte mer än 2 nätter, slöar du så kan du ta det på 3 nätter. Kan vara lite jobbig nedstigning samt uppstigning vid Teusajaure men inte så att man går under (fan, klarar jag av den otrånad så... :))
Min tanke var Keb - Singi sov där, Singi - Teusajaure sov där. Teusajaure - Vakkotavare ta buss där ifrån, vet ej när den går eller om den går till Kiruna men denna går till Gällivare ivf, men man kan ju hoppa på tåget där oxå om det är det ni åker.

Se stf's karta.
http://www.svenskaturistforeningen.se/upload/Omrade/Kartor/AbiskoKebnekaiseSaltoluokta.gif

Ha en trevlig tur oavsett vad ni bestämmer er för att göra, kom själv precis hem ifrån en vecka i Sarek, hmmm vill tillbaka, ja kanske lite tokig men det är såååå härligt, ja om man bortser från myggen dvs... hahaha

Mathias
 
Tack för svaret

Jag har hållt på och kollat runt här på forumet flera kvällar nu det går ganska segt men har hittat en hel del guldklimpar. Jag och min kompis är nybörjare vi har aldrig fjällvandrat, jag är ganska aktiv av mig cyklar och går väldigt mycket. Den enda erfarenheten jag har av vandring är en endagsvandring på Kap Verde. Så tror du att vi klarar Keb - Singi sov där, Singi - Teusajaure sov där. Teusajaure - Vakkotavare. Jag har läst lite om sträckan och det verkar som om den är väldigt fin:) Tack så mycket för tipset skall kolla runt lite mer om den. Har du några bra tips om tältplatser ängs med leden?//Per
 
Tältplatser finns det nästan överallt. Det är lätt att hitta en hyfsat platt och stenfri yta...

Mellan Keb och Singi
050803jockeochsingistugte3.jpg


Mellan Singi och Kaitum
9814johannamellansingioyd4.jpg


Mellan Teusa och Vakko
9823johannapvgmotvakkolwe7.jpg
 
Tur?

Fina bilder! Tror ni att vi skulle kunna klara det här:
Nikkaluokta-Keb.fjällstation
topp bestigning (västra leden)
Keb.fjällstation - Singi
Singi-Teusajaure
Teusajaure-Vakkotavare
vara framme vid Vakkotavare kl 16 00 för att ta en buss?
sedan har vi 1 eller 2 extra dagar i säkerhets skull, men skulle förslaget fungera om inget går fel med vädret m.m tror ni? Som sagt vi har ingen erfarenhet men vi är hyfsat tränade.
 
Nikkaluokta - Kebne tar runt 6 timmar för en normaltränad, Kebnes västra led runt 12 troligen mer och väderberoende. Länge sedan jag gick Kebne-Singi men inte alltför svår terräng. Resten är okända marker för mig. :)
 
Ja det är klart att ni klarar den! :)

Starta tidigt på morgonen så ni har gott om tid till Vakkotavare bara, starta typ vid 08.00 så har ni 8h på er vilket är mer än nog för de 16 km ni ska gå. Den vandringen är ganska så platt, ja det är en stigning vid Teusajaure och en ganska så brant nedgång vid Vakkotavare. Som backup kan man ju avverka lite av sträckan mot Vakkotavare och tälta sista natten så man inte behöver gå hela 16 km dan efter.

Tältplatser finns det som nämnt tidigare gott om!

hare gott!
Mathias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
Hallen Behöver eran hjälp... Fjällvandring 2
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Roddan B Behöver all hjälp man kan få Fjällvandring 9
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Salmo Salar Fjällvärldsrookie behöver hjälp Fjällvandring 17
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Fisklalzer Nybörjar behöver skavsårshjälp! Fjällvandring 15
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
klot Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån? Fjällvandring 1
camilla 33 Behöver tips om skavsårsprevention Fjällvandring 15
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
hokusai Behöver skotips Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
plösen Behöver tips! Vandring med 8 mån barn Fjällvandring 2
ismo Vad behöver man veta om vad i Sarek? Fjällvandring 2
liten_puh Behöver tips om vandring i maj Fjällvandring 10
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.