Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån?

Vi ska ut på en sen tur i Jämtlandsfjällen i mitten av november. Kallt lär det vara och lite snöblåst. Men är det någon som har erfarenhet av liknande turer som har något gott råd gällande annan utrustning än det som vanligtvis tas med??

Lika lurigt varje gång...

...och i år kan det bli etter värre. För tillfället är det (som bekant?) en hel del snö just i Jämtland, vilket innebär att det första problemet är att välja om man ska satsa på skidor eller inte. I "vanliga" fall brukar man kunna vandra, men i år är det osäkert. Fortsätter det att vara vinter fram till att ni beger er av hade i alla fall jag tagit med mig ett par skidor. Det är klart lättare att bära skidorna när de inte går att använda jämfört med att pulsa fram i snö.

Annars är det "bara" att släpa med sig den vanliga vintertursutrustningen, dvs kläder och sovsäck som åtminstone klarar en -15 till -20 grader, gärna bensin/fotogenkök, någon typ av lampa/lykta, bränsle nog för att kunna smälta snö i alla fall någon dag osv. Bor ni i stuga kan ni satsa på en tunnare sovsäck, men då skulle jag vara försiktig med allt för långa turer över kalfjället. Om snöstormen kommer är det inte lätt att hitta skydd såhär års och antalet ljusa timmar är få.

En annan sak att fundera på är hur man ska ta sig över bäckar (ifall det behövs). Man kan inte räkna med att de har frusit och det kan vara väldigt halt att försöka balansera på stenar. Själv har jag de gånger jag varit ute den här tiden på året haft med mig ett par mycket tjocka neoprenstumpor, men även då har det varit mycket kallt att ta på sig kängorna efter vadet.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips