Tips vandring i Mellansverige i påsk

Hej!

Jag är riktigt sugen på att åka iväg och vandra i påsk! Skulle behöva er hjälp för att hitta en lämplig led. I Umeå där jag bor brukar snön ligga kvar fram till en bit in i maj så jag jag är inställd på att åka en bra bit söderut.
Här är några önskemål jag har:
* Mellansverige (där skogen hunnit torka upp i mitten av april, men inte allra södrast i landet pga restid).
* Tillgänglig med kollektivtrafik.
* 5-6 dagars vandring eller runt 10-15 mil.
* Vacker natur. Behöver inte vara storslaget, men gärna lugnt och mysigt med skog, stigar och sjöar.
* Gärna med vindskydd eller raststugor som går att sova i samt ved i dessa.

Tidigare har jag vandrat Signaturled Bergslagen runt påsk och tyckte att det var så fint där, så söker något likande nu. Har kikat på Bruksleden, Upplandsleden och Roslagsleden. Är någon av dessa värda att gå för dess natur eller finns det andra tips?

Tack på förhand!

Hej Lovisa, jag tycker Bruksleden är finast från och med etapp 18 Borntorpet. Därifrån kan du vandra vidare Västra delen mot Malingsbo och ta någon övernattning vid vindskydden vid Örtjärn och i Malingsbo Klotens naturreservat. Du kan också gå Malingsbo-klotenleden när du är inne i reservatet, och om du vill ansluta vidare till Bergslagsledens nordligaste del som är jättefin. Allt beroende på hur länge du vill vara ute. Kolla etappkartorna på respektive hemsida. Den enda delen som är svår att hitta är när du ska gå igenom samhället Malingsbo där Bruksleden slutar och Malingsbo-Kloten leden tar vid. Denna del är dåligt märkt och kräver lite research. Zooma in kartan på nedersta länken.
Hoppas du får en fin påskvandring!

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej Lovisa, jag tycker Bruksleden är finast från och med etapp 18 Borntorpet. Därifrån kan du vandra vidare Västra delen mot Malingsbo och ta någon övernattning vid vindskydden vid Örtjärn och i Malingsbo Klotens naturreservat. Du kan också gå Malingsbo-klotenleden när du är inne i reservatet, och om du vill ansluta vidare till Bergslagsledens nordligaste del som är jättefin. Allt beroende på hur länge du vill vara ute. Kolla etappkartorna på respektive hemsida. Den enda delen som är svår att hitta är när du ska gå igenom samhället Malingsbo där Bruksleden slutar och Malingsbo-Kloten leden tar vid. Denna del är dåligt märkt och kräver lite research. Zooma in kartan på nedersta länken.
Hoppas du får en fin påskvandring!
Tack snälla för svar! Det låter som ett väldigt bra alternativ. Det kanske får bli en hybridvandring med det bästa av båda, Bruksleden-Bergslagsleden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips