Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ)

Hej,

Jag är supersugen på att ge mig ut på en typ, 2-4 dagarstur med min hund (en flattis).
Jag vill inte resa för långt då jag har svårt att köra bil själv för långa sträckor tyvärr. (typ - max 7h)
Bor i Alingsås så rätt långt söder ut. Fjällen är en bit bort. :(

Jag har försökt hitta turer där man kan sova i "fjällstuga" typ (verkar inte ens finnas runt sälen och söder ut?)- fast inte till fjälls. Hittar typ inget liknande - något som har erfarenhet eller tips på något sådant?

Alternativt bara tips på vackra hundvänliga turer med vindskydd (eller värsta fall tältning). Jag vill få så mycket vildmark det går - hyfsat nära min position...

Lite luddigt kanske - men är också öppen för förslag. Om det är i snöiga delar, dels kortare sträcka och så behöver det vara stugor, har inte utrustning för superkallt väder - men är det barmark och söder ut funkar vindskydd eller tält. Distansmässigt typ.. 40-60km... typ - runt påsk...

Ah, bred fråga - har googlat ihjäl mig nästan - så hoppas ni har något kul tips?
 
Hej, kolla upp Länsstyrelsens hemsida för ditt eget och angränsande län. Ligger under fliken besöksmål eller natur och landsbygd. De listar alla sina reservat med info och kartor gällande gratis övernattningsstugor, vindskydd samt vandringsleder. Ofta finns det superfina stugor och vindskydd som du kan övernatta i helt gratis. Går såklart inte att boka i förväg och utbudet är olika beroende på var någonstans du bor. Men jag använder det jämt när jag ska ut och vandra "hemma".
 
Senast ändrad:
Det är väl enkelt att boka in sig på vandrarhem på lagom avstånd under en biltur, och på så sätt komma lite längre norrut ...
Fjällstugor finns väl annars tex i Fulufjällen och Grövelsjön, och sen längre upp.
 
Kan Norge fungera? Sök efter hytter på ut.no, DNT har hytter både i skog och fjäll i hela landet. Kontrollera noga om hytterna tillåter hund, och om hunden ska bo i hundbur i så fall måste din hund vara ok med det. Hyttenyckel behövs, kan beställas från DNT.
 
Det finns en bok som heter "Stuglandet" som listar övernattningsstugor runt om i landet. Blev lite besviken på den, då den inte är så komplett som jag trodde, men du kan ha den som en utgångspunkt. Du kanske kan hitta en stuga i nåt intressant område fu vill besöka, men att du ska hitta flera inom en dagsmarchs avstånd ska du inte hoppas på. Boken finns nog på de flesta bibliotek. Om inte kan du fjärrlåna.

Kan du tänka dig att kombinera stuga med vinskydd är det säkert lättare.
 
Tack för alla svar! Jag skall försöka få tag i boken - som verkar spännande!
Kroppefjällsleden är ju också riktigt lockande!
Gillar det här med när-äventyr - även om berg är det bästa!
 
Hej! Kom att tänka på Hälsingeleden när jag läste din fråga, jag gick där i somras och sov då iofs inte i stuga men uppmärksammade att de fanns, och vid en googling ser jag att STF har ett förslag på vandring med övernattningar i stugorna på sin hemsida? (Jag vet förstås inte hur det funkar med hunden?)

 
Friluftsfrämjandets olika lokalavdelningar brukar ha stugor. Vissa ha flera stycken i samma område. De brukar gå att hyra för några hundralappar. Herrestadsfjället utanför uddevalla t.ex. har flera stugor.

I norge finns massor av gratis stugor. Bland annat Staatskog har många stugor.

Kan du tänka dig vindskydd finns det ju många ställen att vandra på nära dig.
 
Håkan Friberg ( @majjen ) har skrivit många artiklar om bl a öppna raststugor i Örebro län. Jag har själv vandrat några gånger i de områden och har använt mig av en del av dessa stugor. Jag har aldrig vandrat i Västra Götalands län, men boken "Stuglandet" nämner två gratisstugor i länet.
 
Hej! Kom att tänka på Hälsingeleden när jag läste din fråga, jag gick där i somras och sov då iofs inte i stuga men uppmärksammade att de fanns, och vid en googling ser jag att STF har ett förslag på vandring med övernattningar i stugorna på sin hemsida? (Jag vet förstås inte hur det funkar med hunden?)


Hur var Hälsingeleden? Fin vandring?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.