Bästa boendet i skogen till vettigt pris

Självklart krävs markägarens tillstånd, detta ingår inte på något sätt i Allemansrätten. Då det även varit en del problem med olika lägerplatser och halvpermanenta boenden som satts upp av EU-migranter, bärplockare mm de senaste åren brukar både markägare och kommunerna var observanta och snabba på att avhysa.

Ett lägerliv i norrland blir dessutom ganska stor skillnad från södra Sverige, mörkare, kallare och mängder med snö under vintern. Snöskoter är troligen mer användbart än motorcykel.
 
Ett lägerliv i norrland blir dessutom ganska stor skillnad från södra Sverige, mörkare, kallare och mängder med snö under vintern. Snöskoter är troligen mer användbart än motorcykel.
Något jag reagerade på när jag bodde i Norrland är att det regnar mycket på hösten, och det var värre än all snö,kyla och mörker.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Något jag reagerade på när jag bodde i Norrland är att det regnar mycket på hösten, och det var värre än all snö,kyla och mörker.
Det är 78 mil mellan Gävle och Malmö. Det är 105 mil mellan Gävle och Kiruna. Det skiljer mer i både avstånd och klimat mellan södra Norrland och norra Norrland än mellan Skåne och södra Norrland. Please. Jag bor för närvarande i Skellefteå, det är hyfsat långt norrut, men jättestor skillnad mot att bo i Kiruna.
 
Det är 78 mil mellan Gävle och Malmö. Det är 105 mil mellan Gävle och Kiruna. Det skiljer mer i både avstånd och klimat mellan södra Norrland och norra Norrland än mellan Skåne och södra Norrland. Please. Jag bor för närvarande i Skellefteå, det är hyfsat långt norrut, men jättestor skillnad mot att bo i Kiruna.
Jag bor inte kvar i Umeå längre, och jag vet att det skiljer sig i väder i hela landet. och ville bara göra en liten notis om hur det kan kan vara i Norrland. Men om du vill diskutera vädret i hela Norrland så helt ok för mig.
 
Jag bor inte kvar i Umeå längre, och jag vet att det skiljer sig i väder i hela landet. och ville bara göra en liten notis om hur det kan kan vara i Norrland. Men om du vill diskutera vädret i hela Norrland så helt ok för mig.
Jag tycker att Titantomten hade en bra poäng. Om det regnande mycket om hösten när du bodde i Umeå, så har det inget med hur mycket det regnar om hösten i Norrland. Stora delar av inlandet i Västernorrland och Västerbotten har de lägsta årsnederbörderna i Sverige, varav mycket av det lilla kommer på vintern.
 
Jag tycker bästa tipset i tråden har varit att försöka hyra/arrendera ett ödetorp i skogen. Kan säkert göras billigt om man hittar rätt. Och sen bo i tältet. Brunn m.m. kan vara smidigt att ha. Kanske fortfarande inte helt ok att bo permanent i tält enligt kommunen och folkbokföringen m.m. men ändå en behändig nästan-lösning på byråkratin som säkert är bra nog.

Jag har tidigare haft ganska goda resultat med att sätta upp lappar. Inte för att göra exakt det du ville göra men för att arrendera mark. På lokala anslagstavlor på typ ica.

Tentipi är säkert bra om man ska bo en längre tid. Verkar härligt med b/p-väven. Men annars finns billiga kåtor från Helsport. Och även billiga kåtor från Luxe. Det är kass kvalitet men gå igenom alla sömmar innan och res tältet nånstans där det inte är helt oskyddat från vinden.

Alla kåtor med stång i mitten är ju känsliga för snöfall. Det gäller att vakta sin kåta och slå bort snön regelbundet. Har du någon plan för det? Traditionella kåtor har ju stänger runt om hela kåtan. Om du har råd kan du ju titta på Venor, de har traditionella kåtor:

Tentipi har ju också sådana kåtor men de är för event och jag trooor (har inte riktigt koll på tentipi dock) att den minsta är Cirrus som väger 150kg.. Så Venors är lite rimligare för 1 person.

Hoppas ditt projekt blir av!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.