Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk

Hej,

Har efter två fjällvandringar och diverse kortare kanotpaddlingsturer och låglandsvandringar i Skåneland börjat planera för att införskaffa nytt tält, på tidigare turer har det mest varit bristen på någon form av absid för matlagning som saknats. Men på årets fjällvandring i jämtlandsfjällen där vi en dag upplevde 24 m/s i byarna vid Sylarna och ej vågade slå upp tältet så har högre tältkvalitet/kunna motstå kalfjällsblåst bättre blivit prioriterat. Även utrymme för matlagning då det finns överskott på mygg har seglat upp som prioritering, samt erfarenhet av att lättare packning gör hela turen mer njutbar.

Vårt nuvarande tält är ett Vango Banshee 300 som väger ca 2,3 kg, billigt men känns ej så vindstabilt och obefintlig absid. Vi använder det som sagt både till fjälls och till skogs. Till fjällen handlar det om sommar in till mitten av september.

Så mina tre huvudmål för ett nytt tvåmannatält är alltså:
1) Om möjligt få ner vikten
2) Ha möjlighet att laga mat i tältet/absiden
3) Inte behöva oroa sig för vinden på sommarfjället


De tre tält jag kikar på är:

a) Tentipi Olivin http://www.outdoorfair.de/p-en-4369-tentipi-olivin.aspx?VariantID=8274, med endast yttertält. 2 kg men verkar vara gott om utrymme och verkar enligt tillverkaren stå emot vind bra.
b) Nordisk Halland LW, 1.5 kg tunnetältsliknande konstruktion, men absiden verkar ändå vara tillräckligt stor för matlagning åt två personer.
c) Helsport Lavvu Light 4, 2 kg, lättviktstältkåta, har golv samt plus att det går att vara fyra och på de turer vi är fler än vi två så kan man dela vikt och bär isåfall endast 0,5 kg per person.

Är det någon som har erfarenhet av något av ovan nämnda tält eller har annat input eller tips på andra modeller? Har någon en kommentar på hur endast en tältduk som för tältkåterna ovan sänker komforten med tanke på kondens och mygg? Hur mycket kompenserar tältkåteformens bättre ventilation för ökad kondens med endast ett tältdukslager utan innertält?


All input emottages tacksamt!
 
Enkelduk fungerar bra på sommaren när det inte är så kallt. Mygg blir det, men det går hyfsat med ett myggnät över skallen.
 
Tunneltältet för två väger som mitt enpersoners, yttertältduken går inte ända ner till marken men det tror jag att du kan leva med. Kåtor i all ära men mest vindstabila är de icke med en centrumstång. Annat blir det om du har 6-10 långa stänger. Men vem vill bära dem?
Den danska testaren fick med många observationer i filmen från Nordisk.
go tur
 
Mitt tält.

Jag köpte ett Helsport Reinsfjell inför turen till Norska Finnmark.
Kan helt kort summera: rymligt med ordentlig sitthöjd vilken jag var ute efter. 1kg per person vilket är ok tycker jag. Kräver lite träning innan man fixar att sätta upp det i stark vind men det går.
Personligen är jag skeptisk till att laga mat inne i tält över huvud taget pga eldfaran och vattenånga från matlagningen. Detta tält går det inte att vistas i absiden. Den är mest till för utrustning. Jag har använt gasolköket i absiden med tältet öppet men det var väl inte så du tänkt det.
Ett något komiskt problem som uppstått i detta tält är att bottenduken är så glatt att liggunderlaget halkar omkring och till och med vrider sig tvärs tältet. Har inte upplevt det i mitt gamla tält. Samma gubbe och liggunderlag det är bara tältet som är nytt:).
 
Min egen syn på att laga mat har jag redogjort för så många gånger att jag själv är nöjd. Köksplats utanför tältet.
Tältdukarna är tunna och smälter lätt, fukten och ångan vill du inte ha i utrustningen. Men andra må göra sina erfarenheter.
go tur
 
Min egen syn på att laga mat har jag redogjort för så många gånger att jag själv är nöjd. Köksplats utanför tältet.
Tältdukarna är tunna och smälter lätt, fukten och ångan vill du inte ha i utrustningen. Men andra må göra sina erfarenheter.
go tur

Håller med, skulle aldrig få för mig att laga mat inne i tältet eller i absiden av de anledningar du skriver.
 
Jag köpte ett Helsport Reinsfjell inför turen till Norska Finnmark.
Kan helt kort summera: rymligt med ordentlig sitthöjd vilken jag var ute efter. 1kg per person vilket är ok tycker jag. Kräver lite träning innan man fixar att sätta upp det i stark vind men det går.
Personligen är jag skeptisk till att laga mat inne i tält över huvud taget pga eldfaran och vattenånga från matlagningen. Detta tält går det inte att vistas i absiden. Den är mest till för utrustning. Jag har använt gasolköket i absiden med tältet öppet men det var väl inte så du tänkt det.
Ett något komiskt problem som uppstått i detta tält är att bottenduken är så glatt att liggunderlaget halkar omkring och till och med vrider sig tvärs tältet. Har inte upplevt det i mitt gamla tält. Samma gubbe och liggunderlag det är bara tältet som är nytt:).

Är inte det tältet självstagande? Borde vara en fördel när det ska resas i starkare vind? Har du fler tankar/reflektioner kring tältet? SL-versionen är intressant även om priset är ganska högt tycker jag. Gillar självstagande tält mer och mer. Tycker det öppnar upp för mer frihet i val av tältplats..
 
Många innertält går att häkta av så att stort utrymme bildas för matlagning och samkväm i ruskväder. Inte riskfritt ur brandsynpunkt men funkar hyfsat bra.

Det funkar på systermodellen Helsport Dome 2+.

Thure
 
Har ingen sagt Hilleberg än!?

Om du vill vandra den vägen så...

Vad är det för superlätt och superstarkt material som används i det (faktiskt marginellt) större tältet från Nordisk som gör att de kan få ner vikten med 38 % i förhållande till Nallo 2 utan att tulla på något annat? Är det rivstyrkan? Lite ligger kanske i vattenpelaren på yttertältet, men det borde kompenseras en aning av pelaren på tältbotten... Är det tunnare/klenare stänger? Är det klenare tältlinor? Om det ser för bra ut för att vara sant brukar det ju i regel vara det...

Räknar de inte med innertältet i vikten? Inte ens Anjan som har den klenaste duken kommer ner dit, men det rekommenderas väl inte på fjället?
 
Är inte det tältet självstagande? Borde vara en fördel när det ska resas i starkare vind? Har du fler tankar/reflektioner kring tältet? SL-versionen är intressant även om priset är ganska högt tycker jag. Gillar självstagande tält mer och mer. Tycker det öppnar upp för mer frihet i val av tältplats..

Självstagande, ja och nej. Det det står upprätt utan barduner men eftersom de lång bågarna inte går i kryss måste man spänna ut kortändarna med åtminståne fyra pinnar, annars sackar tältet. Fördelen med att de inte går i kors är att jag får full sitthöjd hela tältbredden.
Man har ett kritiskt moment när man skall resa tältet i stark vind. Man får sätta fast tältet på vindsidan, trä i bågarna från motsatt kortände ( förutsatt att man vänt det så :). Sen gäller det att vara snabb när man skall spänna bågarna in i sitt fäste. Har man inte satt fast det ordentligt är det bara att åka och köpa ett nytt, för det gamla lär man inte hitta.
Väl uppe med alla barduner fästa har jag svårt att se att vinden skall ta det, men man vet aldrig.
Har inte erfarenhet av Hilleberg men tror att dessa har en egen klass när det kommer till kvalitet. De är oftast lite tyngre men det beror ju på att man använder starkare och därmed tyngre dukar.
 
Om du är intresserad av tipi tält skulle jag kolla på dessa med:
http://retail.luxeoutdoor.de/index.php?route=product/product&product_id=72

Skulle säga tvärt om när det gäller vinstabilitet...att dom duger mycket bra till fjället. rekommenderar dock inte att köra med vandringsstav som mittstång om vinden är stark...utan köra med förstärkt stång i sådant fall.

Utanför swedala används dessa typer tält(pyramid/tipi) för mycket hårda miljöer i alaska/alpint m,m.

Originalet ute på fjället som luxetältet har lånat mycket ifrån...2kg med innertält;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.