Den perfekta skogen efterlyses

Nu är jag säkert inne i fel forum men letade lite och hittade inte exakt det jag söker efter.

Jag har fått mersmak av naturen och jag tycker alla människor borde testa på att tälta i en avlägsen skog där man får skaffa mat på egen hand och bo i tält i det "tysta". Gjorde en sådan resa i Skåne där jag och en vän från USA (han har utbildat sig till militär med inriktning på överlevnad) drog ut i skogen och tälta i 3 dagar och överlevde, lite som på förr i tiden.

Nu bor jag i Stockholm och tänkte göra en sådan resa när snön har lagt sig. Söker därför en skog i sthlms-området där risken är väldigt LITEN att stöta på någon annan och innehar helst gärna någon sjö man kan fiska i på gångavstånd. Om det finns så inte allt för tätbevuxen, man ska kunna ta sig fram. Vet inte heller om det finns inslag av lövskog någonstans, i så fall föredrar jag det. Har ingen bil, så kommunalt blir ett måste.

Vart ska jag bege mig?
 
Att leva av vad naturen ger på vintern är ingen picknick. Och det gjorde man inte förr heller. Det var ett idogt samlande av vinterförråd och så var det att hoppas att det räckte hela vintern. Ett problem du får är att du inte får jaga. Fiska är en bra idé, men försök hitta en metod som kräver minimal energi. Nät eller mjärde.

Sen undrar jag varför just lövskog. Den bästa veden hittar du där det finns döda tallar. Granris är ett bra sätt att isolera och bygga skydd. En blandskog är nog bäst. Glöm inte att fråga markägaren om lov. För att "överleva" kommer du göra mer åverkan än allemansrätten tillåter.

Men annars är det en bra idé att testa sin förmåga och sina gränser under kontrollerade förhållanden. Bara att önska lycka till.

AV
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.