Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp)

Vi hade under Kristi himmelsfärdshelgen en stor hajk för våra äventyrarscouter (det var runt 45 scouter ute på piratäventyr, både seglandes och vandrandes, med "byte" ute på Värmdö).

Vi hade ledarbilar som körde ut utrustning med släp till "bytesplatsen", där vi hade markägarens tillåtelse att vara.

Härmodan hade en av ledarna blivit uppringd av någon som hade noterat hans registreringsnummer och blev anklagad för att ha stulit flera kubikmeter björkved. Det fanns tydligen flera vittningen på campingen som låg längs vägen som hade sett hans bild med släp bli lastad med ved flera gånger. Men uppringaren kunde låta bli polisanmälan om han istället fick fakturera veden.

Min ledarkollega tackade såklart nej till den där fakturan, han har ju 45 scouter och ett dussin scoutledare som kan intyga att släpet aldrig hade plats för nån ved. Det var fullt med slanor (som vi hade med hemifrån) och tunnor för flottbygge, gasolflaskor och lägerkök och en massa annat.

Dessutom kördes ju släpet bara dit på torsdagen med hans bil. Hela fredagen körde jag släpet med en annan bil (som är blå, den "anklagade" bilen är röd, så om vittnena sett en röd bil köra med släp på fredagen har de väldigt dålig syn). Och på lördagen kördes släpet därifrån av den blå bilen.

Nu hade ledarkollegan också kontaktat polisen för att ge sin syn på saken. Men polisen hade inte fått någon anmälan...
 
Det är tråkigt att bli anklagad för stöld. Jag skulle inte betala någon faktura och om uppringaren hörde av sig igen skulle jag hälsa honom att jag redan har kontaktat polisen.

Det skulle vara intressant att veta om någon ved blev stulen under helgen eller är det hela ett scam
 
Det låter som rätt utsiktslöst att skrämma någon som mer än väl vet att han inte stulit ved att betala, så antagligen tror han väl på vad han själv säger. Att tacka nej till det "vänliga erbjudandet" och göra en egen motanmälan är det enda rimliga.
 
Det låter som rätt utsiktslöst att skrämma någon som mer än väl vet att han inte stulit ved att betala, så antagligen tror han väl på vad han själv säger. Att tacka nej till det "vänliga erbjudandet" och göra en egen motanmälan är det enda rimliga.

Utan att vara insatt i frågan... Men så här kan det gått till

* En bonde blir av med ved
* Samma bonde som har blivit arg pratar med vänner om det
* En av vännerna säger att han har sett en röd bil med släp lastad med ved.
* Bonden blir lite gladare över nyheten
* Bonden kontaktar andra vänner
* En av dem säger att han har sett en bil med släp stå parkerad i närheten.
* Man åker dit och tar bilnumret
* Man åker hem och letar upp ägaren till bilen
* Man kontaktar bilägaren och hotar med en polisanmälan

Man bör även tillägga att bonden är helt säker på att han har hittat vedtjuven och vill ha ersättning för ved och nedlagd tid för att spåra tjuven.
 
Vi utgår väl från att ni inte norpat veden... :)

Om ni gör er "motanmälan" först så kommer han att få svara på frågorna när han ringer polisen och de säger "det finns redan en anmälan på dig". Det ger nog ett litet psykologiskt övertag!
 
Visst kan det vara så att nån blivit av med ved, men uppringaren påstod att vittnena hade sett folk stå och lasta släpet med björkved flera gånger.

Så även om bonden nu trodde att han hade hittat vedtjuven så var ju uppgifterna han kom med en ren lögn.
 
Intressant... Har själv råkat ut för liknande misstänksamhet i motsvarande situation.

Vi skulle hajka med ett gäng tonårsscouter vid sjän Vällen i Norduppland. Körde min bil ett par gånger fram och tillbaka, dels med materiel, dels med scouter. Plötsligt blev jag stoppad av en medelålders herre i signalväst. "Ska ni ha raveparty nu?"

Jag hade helt enkelt stött på en "farsa på stan" fast på landet. Han köpte min förklaring utan att lukta på innehållet i vattendunkarna i alla fall.

Två veckor senare var det dock dags för det stora ravepartyt vid Vällen (det är ju ett välkänt partyställe i faggorna). En av deltagarna blev hög som ett hus och druttade i sjön och hittades tre dagar senare... Tur att vi valde rätt helg.
 
Jag har inte hört nåt mer. Vi har ju sommaruppehåll med scouterna nu (bortsett från sommarens läger) så jag har inte träffat på ledarkollegan nåt på sistone.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.