Övervakningskameror i skogen

Riksdagsman Åke Sandström (c) från Västerbotten menar att användningen av åtelkamera för jägare skall vara tillåtet utan tillstånd.

Men då undrar man ju varför just jägare skulle få undantag? Bär och svampplockare, som vill se bären mogna och svamparna växa, ornitologer som vill se fågelungar växa upp, eller personer som bara vill spionera på sina grannar. Naturligtvis måste man i så fall släppa det helt fritt att sätta upp kameror.
 
Hoppas verkligen förslaget till lagändring inte går igenom. Precis som nämns i artikeln behövs miljöer som är fredade från den ökade övervakningen.

Ett stort problem är att det är omöjligt att veta hur bilderna från alla övervakningskameror används. I fallet med åtelkameror skulle det säkert, om lagförslaget går igenom, så småningom ske en ändamålsförskjutning som innebär att kameror sätts upp i andra syften att bevaka åtlar. Åteln blir för vissa bara en ursäkt för att få spana efter lite vadsomhelst. Ändamålsförskjutning brukar nämligen alltid uppstå när nya möjligheter till övervakning och kontroll skapas, därtill är vår mänskliga nyfikenhet och vår vilja att ha koll på läget alltför stark...

Vad vi behöver är mindre övervakning - inte mer!
 
webkameror

på strategiska skridskovatten vore trevligt för att ha koll på när isen lade sig skulle ge nya turmöjligheter.

Personligen menar jag att detta inte torde inkräkta på personliga integriteten även om bilder från kamerorna skulle kunna ge möjlighet att identifiera skridskoåkare.

Thure
 
jag såg en gång på tv när forskare satte kameror i vattnet för att studera fiskar. borde de också ha tillstånd?
 
Jamen det där är ju jättebra!

Som jägare kan vi väl fånga in alla djur i skogen och sätta GPS-sändare på dem så vet vi var de är.
Kanske kan vi också slippa gå ur bilen när vi ska jaga, det är ju bara att bygga mer vägar i skogen.
Är det förresten inte lika bra att utrota alla rovdjuren så får vi ha bytet i fred.
Sedan får alla icke jägare söka tillstånd hos lokala jägarföreningen när de ska ut i skogen + att de också får ha på sig en GPS-sändare.

Bra idé va!



Problemet nu är väl att jag inte är jägare och jag vill inte känna mig övervakad i skogen.:)
 
Just det går väl bra om man ser till att kameran inte visar något annat än fågelboet. Det som kräver tillstånd är att sätta upp en kamera om visar en plats som allmänheten har tillträde till.

Det är ju just den bedömningen som länsstyrelsen gör när man ansöker. Lämnar man den bedömningen till den som sätter upp kameran, så finns det INGA kameror som visar platser som allmänheten har tillträde till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.