Hur torka ved i skogen bäst?

Hej jag undrar om ni har tips på hur man torkar ved bäst i skogen? Så den blir torr men ändå inte möglar. Jag funderar på att stapla runt stora täta granar, visserligen är det torrt men luftgenomströmningen är kanske dålig?
 
Gammalt och beprövat

Det som jag har fått lära mig av de gamla och visa är att man lägger två underliggare som veden staplas på så att man får luft under och att veden inte ligger på backen. Sen underlättar det ju om man har något åt sidorna oxå.

Sen staplar man veden med "Bark / näver" sidan uppåt hela tiden, förutom det första lagret som man vänder "bark / näver" sidan nedåt.

När man har staplat färdigt så avslutats hela stapeln med att man täcker överdelen med björknäver som ett tak.

Har testat själv och det funkar till 100%
 
Det låter ju helt lågiskt!

Men jag har även hört precis tvärt om..att nävret ska vara neråt..jag har dock inte förstått varför.

Möjlgen så torkar veden fortare om barken är nedåt. Ju mera torra luften och solen kommer åt ju snabbare torkning. Att dra bort barken borde underlätta torkningen. Mera kluven ved torkar snabbare p g a större yta per volym. Å andra sidan så brinner grövre bitar långsammare.

Att stapla luftigt och med taktegelprincipen så att regn och snö ramlar av lättare är också funkis.

Thure
 
Lite offtopic men bara måste sägas. Finns det minsta intresse för eldning och vedhantering läs Yngve Ryds genialiska Eld. Antar att många här redan gjort så men som sagt...måste sägas.
 
När arbetskraften var riklig och billig, barkades det vått i skogen och lavades i Vn. Minns ännu doften från den nybarkade veden.
Barken och riset gjordes kaffeved av ute i skogen.
F ö har väl det mesta och bästa kommit upp här, rekommenderar verkligen att läsa Yngve Ryds geniala böcker om Eld, snö och timmerhästar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...