Behöver råd om vandring

> Hejsan!
>
> Mitt namn är Silvio och jag är 22 år och jag planerar att vandra. Jag
läste om han killen Fredrik som vandrade i regnskogen och det är väll den
terängen, saken är den att jag kommer att vandra i multipel terräng så det
är inte bara regnskogs miljö men jag behöver råd om det mesta av vad jag ska
ha för kläder, mat och utrustning. Jag har ett en ny ryggsäck (60 liter), Hilleberg tält och en väldigt
bra sov säck och en del annan utrustning som tex ficklampa som tål vatten yllestrumpor ett universelt storm kök mm.. Men jag vet fortfarande inte hur
mycket mat man ska ta med sig och vad för kläder man ska ha.
> Jag skulle värkligen uppskatta att ni skrev något tillbaks för jag behöver
en del råd.

Och en sak till jag hade tänkt gå rätt långt , men hur gjör jag tex i China hur hittar man där, ni behöver inte svara på just detta, men om ni har några om min packning och kläder och sånt skriv gjärna nått:)
 
Det är lite svårt att ge några råd när du inte beskriver särskilt detaljerat vad du tänkt dig att göra.

"Hur hittar man i Kina", till exempel – tja det beror ju var i Kina man är och hur långt ut i obygden man tänkt sig. Det kan vara lite knepigt att få tag på kartor – det inte finns inte någon riktig friluftstradition i Kina. För de etablerade vandringsområdena brukar gudieböcker, typ Lonely Planet, ge en del råd om sådana praktiska detaljer.
 
Det är svårt att precis svara på dina behov om man inte vet var du skall vandra och framförallt hur länge. Hursomhelst så är det ju några saker som dyker upp om man skall vandra utomlands.

1. Bränsle till kök. Gasbehållare och T-sprit kan ju ibland vara svårt att hitta. Där skulle jag rekommendera ett multibränslekök som kan köras på allt möjligt, typ bensin som bör finnas nästan överallt.

2. Vätska. Vi är ju välsignade med gott och rent vatten i våra fjäll men så är det inte överallt. Om man skall gå en längre tur där man inte litar på att få tag på vattenförsörjning så måste man tänka på någon form av vattenrening. Det blir opraktisk att ta med vatten för en vecka i regnskogen där det går en 4-5 liter per dygn, minst. Detta är nog något du måste planera mest för. På vissa ställen går det inte att få tag på rent vatten oavsett om man har vattenrenare med sig, typ ökenområden.

3. Kläder. Här är det ju kyla du skall planera för. Hur kallt kommer det vara dit du skall, de till att ha bra skalplagg i bra material. I varma klimat är planering av vatten mer viktigt än kläder. Dock kan det vara bra med tunna heltäckande kläder med tanke på insektet och dyl. Underkläder och andra prylar kan man ofta få tag på plats.

4. Mat. I normal vandring gissar jag att du klarar dig med ett intag av ca 3000 - 4000 kcal. Planera därefter. Titta på mat och godis du skall ta med dig och se till att du får i dig runt den summan. Alternativt ät upp dig lite innan och ta med min 3000 kcal per dag. Blanda långsamma kolhydrater med snabba. Långsamma är ris och gryn (pasta, bröd, ris osv. dvs allt som är gjort på säd och ris typ). Snabba är olika sockerarter typ godis, frukt och liknande. Blandningen får gärna vara fet då detta innehåller mycket energi. Ät gärna mat på serveringar och lodger. Ät inte bär och frukt i naturen om du inte är 100% säker på vad du stoppar i dig.

5. Orientering. Kartor kan vara svåra att få tag på. På många ställen är det inte så farligt dyrt att hyra en guide eller gå med i någon organiserad trekking. Om du inte har erfarenhet av området rekommenderar jag starkt att ni överväger detta alternativ om inte lederna är mycket väl utmarkerade.

I övrigt om du har ett bra tält och sovsäck är det ju bara detaljerna kvar. Dock kan 60 liter vara lite i minsta laget om ni skall resa längre. Man vill gärna ha både tält och annat i ryggan när man reser runt i världen.
[Ändrat av niben 2003-06-25 kl 23:33]
 
Tack för din hjälp!

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva, jag har den mesta av min utrustning men min ryggsäck är 60 liter jag frågade innan jag köpte den och dom sa att det skulle räcka men jag vet inte, jag planerar att vandra i regnskogen och möjligt öken åxå. Men tack för din hjälp det var mycket hjälpande.

Ps. Om du har nått råd till säg gjärna det, det kan behövas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Fisklalzer Nybörjar behöver skavsårshjälp! Fjällvandring 15
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hallen Behöver eran hjälp... Fjällvandring 2
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Nybörjarper Behöver hjälp med fjällvandring Fjällvandring 8
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
klot Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån? Fjällvandring 1
camilla 33 Behöver tips om skavsårsprevention Fjällvandring 15
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
hokusai Behöver skotips Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
plösen Behöver tips! Vandring med 8 mån barn Fjällvandring 2
Roddan B Behöver all hjälp man kan få Fjällvandring 9
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
ismo Vad behöver man veta om vad i Sarek? Fjällvandring 2
liten_puh Behöver tips om vandring i maj Fjällvandring 10
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Salmo Salar Fjällvärldsrookie behöver hjälp Fjällvandring 17
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.