Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes!

Tjena!
Nu är det såhär att vi är 4 grabbar (18-19) år som har tänkt att försöka oss till att bestiga Kebnekaise nästa helg/vecka.
Beräknar att vara borta mellan fredag - tisdag.

Vad jag efterlyser med dettta ämne är råd/tips etc. inför det stundande (skol)projektet!

Låt mig berätta lite mer:
Vi åker först tåg 19 h för att komma i närheten av Nikkaloukta, därifrån får vi troligtvis gå en sträcka som motsvarar några mil.
Fjällstugan på berget har stängt så vi får sova däruppe någonstans, så allt vi ska leva på bär vi med oss.
Numera är det kallt däruppe så att leva/gå i snö får vi räkna med!

Lite tillägg kan vara att ingen av oss har gjort lumpen så vi vet kanske inte alltför mycket om packning och fjälliv. (3 jägaraspiranter medverkar).
En av oss har varit uppe 2ggr förut.(dock med guide/ledare)

Var vänliga att ge alla råd ni kan! T.ex. vad som kan vara bra att ha med (utrustning) och övriga levnadsråd! Allt!

Tack på förhand! // Erik Björkman
 
Ta med er erfarenhet från fjällturer innan ni ger er upp på hösten. Nu kommer snön, och utan erfarenhet kan det lätt bli en jobbig erfarenhet.

Så jag råder er att åka nästa år, men att då göra det i juli/augusti.

mvh Christian
 
Kan bara säga att jag instämmer med föregående inlägg.

Gör man småmissar vad beträffar packning etc för sommarvandringen är kanske inte detta hela världen. Görs samma misstag på hösten/vintern så blir det genast mycket jobbigare.

/Hans
 
Om ni ändå bestämmer er att gå så ta södra leden upp och inte den östra (där de guidade turerna går). Den södra är lite längre men man behöver inte klättra.

Har ni aldrig gjort det förut så gå inte på några glaciärer.
 
Måste...

Jag passar på att tacka för responsen!

Läget är dock såhär att vi gör detta som vårat projektarbete i skolan. Vår planering har brustit och således "måste" vi upp nu om vi inte vill göra om hela projektet och starta någonting nytt - vilket inte är så populärt. (går ej att åka på våren)
Resan kommer med största sannolikhet att bli av. Möjligtvis inte det klokaste av beslut men om jag väljer att stanna hemma så kommer de andra att åka och jag får göra ett eget/nytt projekt.

Är det något som Ni rekomenderar mig att ta med upp? Något som kan komma väl till hands...?
*Klädsel?
*Säkerhetsutrustning?
*Kommunikationer?
m.m m.m !

Övernattning kommer att ske i tält då fjällstugan är stängd, mat&stormkök kommer att medföras. Helt enkelt det vi ska leva av, bär vi med.
Ett par nya kängor, Meindl Dovre 3000 + iläggssulor + sockor, införskaffades i veckan.

MVH ! // Erik Björkman
 
oj oj oj

Det låter som ni är så fokuserade på att göra detta att ni inte tillåter er att luta er tillbaka i stolen och tänka efter om det är klokt med tanke på de risker ni löper, främst map er avsevärda brist på erfarenhet. Jag vill starkt avråda er från detta äventyr på det sätt ni verkar ha "planerat" det. Bl.a. är ju det faktum att Kebs fjällstation är stängd en indikation så god som någon!!

Jag har dock inga illusioner att ni följer mitt råd varför jag vill ge er källa till information. Det finns flera nätplatser med information. En är STFs, med diverse info bla. om fjällsäkerhet, utrustningslista för sommar resp. vintern. Ni skall ha någon kombination dock med klar tonvikt på vinter.

http://www.meravsverige.nu/bra.asp

Om ni nu ger av ändå, Lycka till.
[Ändrat av S.Leif 2002-09-20 kl 17:31]
 
Skrämseltaktik

Nog skall man ha respekt för fjällen, men det är ju fortfarande sept/okt så det kan ju komma snö, men det kan oxå vara ganska mysigt se tex:

http://www.fafnerengineering.com/nsf_nn/logg.asp?ID=2

Men nu missar ni nog höstfärgerna precis...

Det är ju svårt att gå vilse på vägen fram till Keb, men vägen upp så är det nog västra som gäller (södra leden har jag aldrig hört talas om?)

Lätt pcakning och snabba fötter är det som gäller då det är korta dagar!

Det kan bli blött så ta det försiktigt, det är 19km till Keb från Nikka och sedan en bra daxtur till toppen om ni går västra leden.

Och glöm för all del inte
"det är inte fegt att vända om..."

Om det är dåligt väder, humöret inte är på topp så skippa toppturen och njut av Tarradalen istället!

Glöm ej pannlampor och ficklampor för bli fast i kaffedalen i mörkret i sept/okt låter inte så lockande...
[Ändrat av fafner 2002-09-20 kl 17:54]
 
Tarradalen=Tarfaladalen, antar jag.

I övrigt. Stationen är stängd, men ett säkerhetsutrymme är öppet om det skulle gå illa.

Om det blir taskit väder. VÄND OM. Det är mycket stenblock mellan stationen och toppen. Och stenblock kan bli mycket hala då det blir höst, regn, kallt, ispansar.

Är det fjällen i sig som är projektet, eller kebnekajseområdet, eller just toppen?
 
FEL UTGÅNGSPUNKT

Ni tar väl inte och är så dumma att ni ger er upp på toppen bara för att det är ett skolprojekt?! Jag vet inte om ni är medvetna om att det har omkommit två personer på Kebnekaise bara i sommar, var av en var guide.
Det är ett seriöst projekt och man ska ha erfarenhet och fjällvana för att ge sig upp på berget.
Östra leden är ju bara att glömma för eran del. Om ni väljer västra leden få ni vara berädda på att det är stenskravel ändå från Kitteldalen till toppen. Nu i helgen har det dessutom kommit mycket snö på topparna, så det kommer att var halt och jävligt.
Den senaste olyckan inträffade för att det blev riktigt dåligt väder och de inte hittade ner, varken östar eller västar leden (de försökte då fira ner brevid östra leden, men det hör ju inte riktigt hit). Ni ska alltså ha god vana i att läsa karta och kompass. Det är höst i Kebne nu och det innebär regn, låga moln, nattkyla och hårda vindar. Jag relaterar återigen till den förra olyckan, som inträffade i mycket dåligt väder. Grabbarna fick bivackera i toppstugan, men på morgonen fick de antagligen panik (matbrist och fortsatt dåligt väder) och bestämde sig då att det var dags att ge sig av.
Tänk på alla goda råd ni fått i inlägg som skrivits här ovan, och tänk på att händer det något är hjälpen långt borta.
 
GSM-telefon funkar längst hela västra leden och t.o.m. på toppen. Ta en med och glöm inte att ladda den ordentligt. Bekänna er med var toppstugorna ligger och hur man hittar dem, det kan vara livsräddande. Starta tidigt!!! Som sagt, Jägaren-annexen är öppen vid fjällstationen, så fundera på att sova i värme natten innan toppförsöket. F.ö. instämmer jag helt med tidigare inlägg betonande hur seriöst det är.
 
Liksom de flesta andra som skrivit skulle inte jag rekommendera en Kebnetopptur denna årstid för de som inte har fjällvana. Då ni ändå verkar ha bestämt er så kan jag bara komma med några råd (harm reduction).. :)
Var ödmjuka mot er själva och vädrets makter. Vid någon tveksamhet, vänd om! Vädret kan snabbt ändras. Tänk er in i en situation, på väg upp till toppen.. molnen driver in, vinden ökar, sikten försämras, det börjar regna och övergår snart i snöfall.. snart ser ni inte mer än 10-20 meter. Stenarna är hala.. då gäller det att hålla huvudet kallt och ha koll på var man befinner sig. Var hela tiden noga med orienteringen, stanna ofta och kolla på kartan! Hur är det med orienteringsförmågan? Är ni vana att orientera? Om inte kan en gps vara ett hjälpmedel, men förlita er i så fall inte bara på den. Tänk på, och anpassa klädseln! Ha alltid "minimalt" på er under aktivitet. Värmeplagg på endast vid rast! Under jägarskolan i Kiruna fick vi lära oss att "det är en dödssynd att bli svettig under vinterförhållanden". Det får man väl ta med en viss nypa salt, men sträva efter att hålla er torra! Beroende på vad ni har för ytterkläder.. om någon blir rejält blöt - regn som övergår till minusgrader.. glöm att det går att torka.. låt plagget i så fall frysa till och försök sen "bryta loss isen". Ha gärna ett torrt underställ som ni byter till på kvällarna. Packa allt i en sopsäck i ryggsäcken och håll till varje pris sovsäcken torr! Som någon skrev tidigare ställs vissa krav på tältet! Träna på att slå upp det så att ni slipper fundera på "i vilken ände man ska börja". Pannlampa är nästan oumbärligt (i alla fall ficklampor). Packa ner allt i ryggsäcken under natten så att inget ligger och "dräller" utanför. Byt strumpor ofta! Sovsäcken borde enligt mig ha en komforttemperatur på ca -10. Ta med skavsårstape (Leukoplast 5cm från apoteket är bra). Tejpa innan blåsor uppstår. Lämna definitivt en färdplan. Ta med första förband och gärna sk suturtape (Leukostrip), annars kan en hal sten bli ödesdiger. Tänk på kosten. Ha "godis" eller nåt med mycket socker med. Ett blodsockerfall "grumlar" tanken effektivt. Sträva efter att ha "marginalerna" på er sida och vad ni än gör, ger er inte ut på någon glaciär! Glöm östra leden! Vad gäller klädsel.. läs tidigare inlägg! Lämna definitivt en färdplan! Se till att alltid ha torra tändstickor, ex i en filmburk. Om ni har gaskök, tänk på att dessa kan "strula" när det är kallt. Använd en vandringsstav eller stavar som stöd. Värm upp er, ex med lite "gympa" innan ni kryper till kojs! Drick mycket och ofta. Se till att ni strävar efter att packa lätt!
Hmm.. detta var en lite "brainstorm"! Hoppas ni får en underbar upplevelse utan incidenter!

Lycka till!

MVH
David Björkén
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.