Råd om att tälta på bergstoppar

Hejsan!
Är i full rulle att planera mitt norrlandsäventyr -07!
Har fått en hel del riktigt bra råd och tips. Kommer läsa dessa om och om igen och anteckna ner allt så att man är som bäst förberedd.

Har tidigare haft idéer om att först sila glaciärvatten genom kaffefilter, sedan fick jag en idé om att hålla kondens borta från tältet (mha stearinljus) under den tid man spenderar mest i tältet; när man sover. Fick bekräftat att även andra tänkt på dessa två saker. Följde med nyfikenhet en diskussion med stearinljusen i fokus... där stearinljusets effekt beräknades genom att undersöka vattnets förmåga att öka en specifik vattenvolym x antal grader/tidsenhet. Kommer själv ihåg beräkningarna från Fyskik-B som jag läste i gymnasiet! Kul! Mycket spännande också! Man kom fram till att ett stearinljus emitterar ungefär 40W ljus&värme. Det verkar alltså som en väldigt bra idé att kanske låta ett stearinljus stå på något väldigt säkert ställe i tältet (kanske i någon form av behållare också) och brinna under natten. Ger värme och håller kondensen på en lägre nivå.

Alla sådana smådetaljer är så intressanta och roliga att läsa om!

Till min fråga nu!

Har kollat lite på en karta över kebneområdet. En lukrativ tanke som gång på gång slår mig är att tälta uppe på en bergstopp (som självfallet är någorlunda plan och bred) och sova där, för att vakna och få en adrenalinkick av den oerhörda utsikten. Jag tänkte som exempel på toppen på berget Honga; exakt 17km, 48grader nordväst om Unna Visttascohkka.

Tänkte be er om tips, råd och sådant som kan vara bra att tänka på om man vill tälta på sådana platser. Blåser det väldigt mycket? Finns det andra problem? ÅSKA, är detta något att ha i bejakande??

Andra synpunkter etc är mycket välkomna!

Vänligaste hälsningar,
Christopher
 
Skulle definitivt ta åskan i beräknande. Att vara högsta punkten på en topp eller en kam är aldrig riktigt bra i åskväder.

Kylan kan också vara något att tänka på.
 
MP-Moller; sa:
Skulle definitivt ta åskan i beräknande. Att vara högsta punkten på en topp eller en kam är aldrig riktigt bra i åskväder.

Kylan kan också vara något att tänka på.

Hej,
Jag vet att "det beror på många faktorer etc etc" och att det fluktuerar från tid till tid, men skulle jag kunna fråga dig om du har erfarenhet att det åskar ofta eller sällan i kebne-fjällen?

Mvh
Christopher
 
Beror på vädret, men berg drar moln och moln är vatten och rörelse blir åska så take care, målet med alla resor är att komma hem, hel. Så på B blir mitt råd liksom öringens att utsikt ja, men topp nej...
Ljuslykta rekommenderas, värmeljus i stearin oxså medan billiga i diesel och parafin osar och sotar...

Go tur
 
Att ha eld i tältet när man sover (även om det är inuti en lykta) låter lite väl spännande för mig. Jag tror inte att jag skulle vilja tälta högst upp på en topp heller, men det är kanske mest psykologiskt. Det känns skönare att slå upp tältet i en liten sänka i en dal eller en bit upp i en sluttning.
 
Gyllengahm; sa:
Vet du om de går att köpa i Sverige?

Candlelantern går att hitta på en hel del ställen i landet. Jag har dock bara sett den med en variant av specialljus som är mer som "vanliga" stearinljus, men rinnfria och sitter med en fjäder i botten, så att du alltid har ljuslågan i lagom höjd. Lyktan brukar ligga på 250-300:- och trepack extraljus på ca. 40:-

/Malin
 
Elda i tältet

Jag tror inte det är jättefarligt att elda i tältet jämfört med många andra farliga saker man kan göra (gå över på ett övergångsställe till exempel). Om man välter ett stearinljus slocknar det. Om ljuset brinner i en ordentlig behållare borde det funka tycker jag. Men om man vet med sig att man rör sig mycket i sömnen kan det kanske vara en dålig idé!

Kan nog vara rätt smart med stearinljus om man planerar att aldrig stöta på fjällstugor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.