Råd om att tälta på bergstoppar

Candle lantern

Såg tipset om candle lantern och såg genast likheten med en lykta jag använde i helgen. Då föll nämligen den första snön och jag och min fru blev lekfulla och gjorde en snögubbe och en ljuslykta. Ljuslyktan byggdes på en snöklump och inuti ställdes just en candle lantern, fast inte den fina modell som tipsades om här utan en som inhandlats på Ö&B för 29 kronor. När lanternan slocknat och jag skulle hämta den hade den sjunkit 15-20 cm ned i snöklumpen av värman. Jag skulle vara väldigt försiktig med att ställa den på t.ex. tältgolvet, även om den står i en kastrull eftersom kastrullen troligen är tillverkad av aluminium och leder värme rätt bra. I absiden tror jag inte att det är några problem att ha den.

Angående Candle lantern har jag använt en sån med 9-timmarsljus (alltså ett fjäderbelastat ljus som trycks upp eftersom), fungerar väldigt bra, eliminerar inte men minskar kondensfukten i tältet både sommartid och vintertid. VARNING dock för att "locket" på lyktan blir så varm efter en kort stund att även om man släcker lågan så smälter syntetmaterial (åtminstone min packpåse, fleece kanske börjar brinna istället ?) så var mycket försiktiga, jag skulle aldrig lämna den tänd efter godnatt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
kondensknep

Jag har en Candle lanternsom jag är nöjd med, men lämnar den inte över natten, känns riskabelt om man skulle slå ner den eller så.

Ett gammalt scoutknep som jag använt när det är ordentligt med regn är att lägga en stor sten på brasan (Eller stormköket om man har bränsle till det) och sedan ta in den i tältet jag lägger den i en gryta som står på trangians stekpanna så värmen inte går rakt ner i marken.

Viktigast är att kolla väderstreck, sätt upp tältet så solen kommer tidigt så är kondensen borta när frukosten är klar.

Hälsar Göran L

Tänk om nån butik kunde vara smart nog att plocka in lite av Brunton's sortiment till Sverige,t.ex:

liberty-on-can.jpg

Eller ännu hellre,en påfyllningsbar:

Glorb.jpg

peter

För ca ett àr sedan besteg Steve house och Vince Anderson Nanga Parbat pà sex dagar i ren alpin stil, en bragd som gav dem Piolet d'Or 2005. Hár ett kort pà en bivack under bestigningen.. kanske kan ge inspiration att testa nàgot liknande (pà t.ex Högdalstoppen ;-) )

ss_Nanga_Parbat_house_22.jpg

Kortet hämtat fràn det härliga bildgalleriet frân bestigningen pà Patagonias hemsida: http://www.patagonia.com/web/us/patagonia.go?assetid=10109

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips