Råd om Tälten 2013

Hej på er utsidans medlemmar.

Tråden jag startat är angående tält, då jag gått en period och funderat på att köpa ett,
har läst åtskilda sidor om det, och fann att utsidan verkade vara rätt plats att vända mig till, då jag kände att här verkar finnas många insatta campare som vet vad dom pratar om.

Mina Tankar?

Själv är jag i 20 års åldern men föredrar äldre saker som var för 40-50 år sedan, detta påverkar mig i mitt val av tält, då mina tankar ofta är att förr skulle jag förmodligen behöva välta ett stort stenblock över tältet för att förstöra det med flit.

Men att i nutid så har säkert materialen ändrats vilket ger bättre komfort i tälten än förr men att det behövs en vindpust innan tältet blåst sönder.

Vad jag läst i tidigare tält trådar här på utsidan är att en fråga ofta förekommer som lyder:

(Var,hur och vad ska du använda ditt tält till?)

Jag hade tänkt att tälta ett fåtal nätter under en månads tid (sommartid) så egentligen kommer inte tältet brukas speciellt mycket, jag hade tänkt mig någonstans mellan 3-6 manna tält då vi kommer vara 3 med lite utrymme för material.

Vad funderar jag över?

Som ni tidigare läste tänker väl jag som säkerligen många andra, god kvalitet till lågt pris vilket brukar vara en dålig kombination, denna tråd är inte för att enbart beklaga mig ;) utan att jag faktiskt behöver ett gott råd :).

Jag skulle kunna tänka mig att betala mellan 1000-2000kr vilket i mina ögon är en tillräcklig summa för att inte behöva ligga orolig och känna, ska man förbereda sig på att tältet viker ihop?

Moder natur kan bjuda på överraskningar även under sommartid.

Jag tycker ju att ett tält borde hålla några år, så länge man sköter om det och inte påfrestar det för mycket.

vad jag förstått efter mitt läsande så verkar ju rolls roycen inom tält vara hillberg och fjällräven men dom svider lite för mycket i plånboken just nu, även om dessa säkert haft mycket att erbjuda.

ska jag förlita mig på ett biltema tält för 600kr?

Jag har kollat på easy camp tält vilket är inom en bra pris klass tycker jag, dom verkar ju även vara rätt seriösa i mina ögon.

Kanske inte blev den bästa sammanfattningen, men vore väldigt tacksam om jag kunde få lite råd om detta, det hade verkligen behövts nu.

tack på förhand :)
 
The sheit!

Tjena! Min erfarenhet e den att du får tänka långsiktigt istället för ekonomiskt när det kommer till tält. (Egentligen borde man göra de alltid) Men dock. Hilleberg e som du säger RR inom utvecklingen och komforten e enastående om man jämför med konkurrenterna. Det kanske inte spelar så stor roll för din/er del att vikten e oslagbar, eftersom du inte verkar gå sj. Men jag hade ju hellre haft ett tält som jag kan slå upp en dag o låta stå i två veckor o slippa bry mig om väderomväxlingar etc istället för att vakna upp mitt i natten av att få en flodvåg i sovsäcken för att sömmar, stänger elr tältduk går åt helvete. Samt du slipper köpa ett nytt tält varje år som du möjligt måste göra med biltema elr liknande. Som sagt de tar igen sig i längden att satsa. ;) Just A thought! Lycka ti!
 
(...) Vad jag läst i tidigare tält trådar här på utsidan är att en fråga ofta förekommer som lyder:

(Var,hur och vad ska du använda ditt tält till?)

Jag hade tänkt att tälta ett fåtal nätter under en månads tid (sommartid) så egentligen kommer inte tältet brukas speciellt mycket, jag hade tänkt mig någonstans mellan 3-6 manna tält då vi kommer vara 3 med lite utrymme för material. (...)
Återstår frågan: var skall du använda ditt tält?
Ett RR-tält om man mest tänker kortare låglandsturer, eller t o m sommarfjällvandring utan inslag av toppbestigningar/kamvandringar, är lite overkill. Hilleberg ger säkert valuta för pengarna i storm på kalfjället, men även där finns det fullvärdiga alternativ. Särskilt om du inte spetsar på avancerade ultralätta lösningar, för det är ofta de som kostar.
Det är många på Utsidan som rekommenderat tält från Bergans och Arctic Alpine Design som prisvärda och ändå "fullfjädrade" alternativ. De senare är det rea på just nu, så det kankse är värt att kolla.

Tjeckiska tält från Husky och Hannah (googla) samt polska HiMountain är välgjorda och extremt prisvärda för oss, odlar inte UL-stuket direkt men det är ju inte det du önskar heller.
 
Nu kan jag ha missuppfattat dig lite..

Men om du vill ha ett gammalt tält, så behöver du ju inte lägga så mycket pengar trots att det är av ett välkänt fabrikat. Så ett gammalt Fjällräven eller dylikt med åtskilliga år på nacken kan du utan tvekan köpa för 1000-2000 kr om inte åldern spelar någon roll.

Personligen har jag ingen erfarenhet av gamla tält. Men man har ju ändå snappat upp vad som säljs på annonssidor :)

Ett begagnat Berganstält borde du kunna få för mellan 1000-2000 kr också. Det jag ägde köpte jag för 2200 eller något liknande... Nytt... Och det är långt ifrån dåliga tält.

Mvh // Johannes
 
(Var,hur och vad ska du använda ditt tält till?)

Jag hade tänkt att tälta ett fåtal nätter under en månads tid (sommartid) så egentligen kommer inte tältet brukas speciellt mycket, jag hade tänkt mig någonstans mellan 3-6 manna tält då vi kommer vara 3 med lite utrymme för material.

Du har rätt i ditt antagande att utvecklingen på tält varit ganska stor, både på modeller såväl som material.

Tillbaka till din beskrivning ovan, VAR har du tänkt att använda tältet (skogen, campingplats, festival, fjällen) och HUR (vandring, bilcamping etc) har betydelse för ditt val av tält. Vad är det för material ni vill ha utrymme till som inte ryms i absiderna på ett vanligt 3-manna tält?

Ju mer du kan berätta desto lättare blir det för oss att ge tips och råd, men att hitta ett stabilt, ultralätt fjälltält för 3+ personer för budgeten 1000-2000kr är inte lätt;)
 
Trådstartaren

Tack för alla svar hittils :D (kanon).

Jag tänkte campa på väst kusten, kommer egentligen inte bli något märkvärdigt alls, ska inte klättra,bilcampa eller dylikt, bara ta tältet med sig och slå upp nere vid vattnet.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett begagnat kvalitetstält, definitivt.

Det kommer inte bli mycket campande för mig i längden, men ändå så vill jag ha lite struktur i mitt tänkande vad gäller tält, hellre lite dyrare än något som går sönder direkt.

Hillberg skulle jag säkert få betala 5-7000 kr för ett 3 manna, sen ska jag gå in och kolla på bergans vilket ni nämnt. :)
 
Skall du tälta på västkusten kan det på vissa platser vara svårt att få fast markpinnar som krävs för ett tunneltält, men det kanske inte är något som påverkar dig? I ett sådant läge kan ett fristående kupoltält vara en fördel, men av de klassiska fjälltälten jag känner till finns det inget 3+ personer, bara 1 och 2 personers tält? Däremot finns det givetvis mer traditionella campingtält (som blir större och tyngre att bära runt på) från Intersport, Stadium etc.

Är ett tunneltält däremot rätt för dig för 3 personer skulle jag rekommendera dig att titta på Bergans Compact 4 eller Compact light 4 (3-mans versionen blir ganska trång för 3-vuxna).
 
En tanke som slog mig är att du borde kunna få tillbaka det du betalar för ett begagnat kvalitetstält om du säljer det efter en eller två säsonger. Ett billigt "skräptält" har nog å andra sidan inget som helst andrahandsvärde så där slänger du troligen pengarna i sjön...
 
Jag har använt ett MC kinley tält i över 10 år tills det blev skickat till (var det Haiti)?

Du kan köpa ett tält för en miljon. Är du inte bra på att välja en bra tältplats eller att sätta upp tältet kommer det inte rädda dig. Har varit ute med polare som haft Biltema tält och de har varit funkis. Skjut inte över målet. Det låter inte som att du är säker på om du vill tälta mycket eller lite. Sen om du blir en inbiten tältare kanske du köper ett par tre stycken Hillebergstält. Jag har två och ett Vaude. Bra till olika saker. Jag skulle titta på budget eller begagnat.
 
Kör på ett något från Marmot eller Bergans om du vill lägga lite mer pengar men ändå få kvalité. Annars satsa på första bästa skit och var beredd på att de pengarna är helt bortkastade utifall du vill fortsätta/tältet går sönder.
 
Finns det något annat forum än Utsidan där någon ber om tips på ett tält med enklast möjliga krav och blir rekommenderad ett Hilleberg? Är det bara jag som reagerar på det här?


Kolla på tält från Decathlon, McKinley eller Vango t ex och välj något som ser robust nog ut för dina behov.
www.fieldandtrek.com eller trekinn kan du kolla upp. 1000 kronor bör definitivt räcka för de behov du listat!

/cake
 
Finns det något annat forum än Utsidan där någon ber om tips på ett tält med enklast möjliga krav och blir rekommenderad ett Hilleberg? Är det bara jag som reagerar på det här?

Hur tänker du nu? Jag kan inte ens med stor välvilja få det till att någon i tråden har rekommenderat just ett Hillebergtält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.