Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd

Hej,

Jag har varit inne på att införskaffa mig ett lättare tält och var inne på Tipik Pioulou men uppskattade leveransen var i slutet av september så det gick uppenbarligen inte. Började då titta efter liknande tält och hittade då Penta tarp från WildGear Designs med dörrar och innertält ,620g. Hittade en person som säljer ett helt sprillans nytt vilket gjorde mig sugen. Problemet är att tältduken är förhållandevis högt upp från markytan vilket gör mig lite orolig. Bilder som visar höjden på tältduken, speciellt baksidan. Ett dragit tält överlever man men ett tält där vinden kan fånga tag ytterduken som ett segel låter värre. Jag har uteslutande använt tält där tältduken går ner långt ner till marken och det är här mina tankar springer iväg. Hur är det med hård vind och regn? Hur väl funkar det att försöka pitcha det lägre för att göra det mer stormsäkert?

Är det någon som har använt relativt "öppna" tält och kan berätta om deras upplevelser vad som är värt att tänka på. Tycker ni personligen att tältet är på gränsen till användbart i fjällmiljö?
 
Har själv ett Locus Gear Khufu HB (https://www.fjallsport.se/khufu-hb-kit.html) som har liknande form men når ner lika långt på alla sidor, vilket uppskattas på fjället och i blåst. Med en teleskopstav är det enkelt att justera höjden från marken för att reglera vindskydd kontra ventilation. Med tältet du länkade är det nog inga större problem i milda väderförhållanden så länge baksidan står mot vinden. Denna form på tält är generellt mindre känslig för vind jämfört med rakare väggar.

PXL_20210424_164127377.jpg
 
Du har följande


Jag använder notch och den går att ställa in hur mycket eller lite ventilation du vill ha.
Skulle jag köpa nytt idag så kommer jag satsa på bonfus
 
Du har följande


Jag använder notch och den går att ställa in hur mycket eller lite ventilation du vill ha.
Skulle jag köpa nytt idag så kommer jag satsa på bonfus

Spenderat en hel del tid att jämföra tält och medveten om de flesta alternativen men jag har aktivt valt silpoly före DCF. Silpoly är billigare, tar upp väsentligt mindre packvolym och inte känslig för rynkor. Tenderar även att ha längre livslängd än DCF enligt långdistansvandrare som använt båda alternativen. Det är ungefär 50% tyngre för yttertältet men det gäller inte bottenväven som ofta väger ungefär lika mycket. Därav blir viktskillnad inte tillräckligt stor för mig, hade sparat ungefär 100-150g om det var gjort i DCF. Inte värt nackdelarna enligt mig. Bonfus tält ser däremot trevliga ut. De är för tillfället slutsålda men kommer fler inom kort sist jag frågade.
 
Jag känner dock inte problematiken med rynkor och DCF. Har dock endast en ryggsäck av DCF och den har många mil och är extremt rynklig. Dock kan det vara så att DCF inte tål att vikas på samma ställe dag efter dag?

Det jag gillar med DCF är att den inte drar åt sig vatten. Det är bara ta fram en trasa och torka rent och stoppa ned.
Min notch är fortfarande fuktig fast den är avtorkad.
 
Jag känner dock inte problematiken med rynkor och DCF. Har dock endast en ryggsäck av DCF och den har många mil och är extremt rynklig. Dock kan det vara så att DCF inte tål att vikas på samma ställe dag efter dag?

Det jag gillar med DCF är att den inte drar åt sig vatten. Det är bara ta fram en trasa och torka rent och stoppa ned.
Min notch är fortfarande fuktig fast den är avtorkad.

Det beror på vilken typ av DCF det gäller. Tält använder laminat utan polyester/nylon och då är det upprepade stressen av vikningar på samma ställe som är problemet. Bland annat därför de rekommenderar att rulla ihop DCF tält och inte pressa ner det som med nylon/polyester. Ryggsäckar har oftast laminat med nylon/polyester på utsidan för att skydda mot abrasion och det har egna problem. Framförallt vid ryggpanelen bildas det permanenta rynkor vilket gör att abrasionen fördelas över dessa rynkorna istället för hela ryggpanelen vilket gör att slitaget blir snabbare.

När det gäller Tarptent Notch så använder de nylonväv med silikonbeläggning. Nylon absorberar ungefär 1-3% vatten vilket är anledningen till att man måste efterspänna nylontält. Polyesterväv absorberar inte vatten, i alla fall inte någon betydande mängd så efterspänning är inte nödvändigt och krävs bara en trasa för att torka av som med DCF. Tidigare har polyesterväv inte varit lika slitstark men nu för tiden är de tillräckligt slitstarka. Nylon är även känsligare mot UV-strålning medan polyester är mycket beständigare mot det. Nylonväv är fortfarande slitstarkare för sin vikt i början men vissa menar att skillnaden inte är lika stor om man räknar med försvagningen från UV-strålning.
 
Veni här på Utsidan tror jag har ett Bonfus och kanske kan ge lite feedback?

Som seobserver skriver, fjället kan ge både snö, regn och blåst även sommartid. Vi var ute i Augusti förra året och råkade ut för tidernas sommarstorm:
Augusti 2020 - Lång period med högsommarvärme | SMHI
Citat:
"Orkanbyar i Lapplandsfjällen
Under lördagen den 15 augusti fortsatte det att vara rätt blåsigt längst i norr, medan resten av Sverige dominerades av varmt högtrycksdominerat väder.

Natten mot söndagen den 16 augusti kulminerade vinden i norra Lapplandsfjällen. Vid Tarfala uppmättes vindbyar på 41,9 m/s (svenskt augustirekord) och vid Stora Sjöfallet var medelvinden uppe i storm 24,6 m/s."

Vi var precis vid målgång på vår Sarek tur och insåg vad som var på gång, varför vi snabbt sökte skydd i lägre terräng vid Suorva som var vårt planerade slutmål. Det var många som råkade värre ut den natten och många sönderblåsta tält. Stora Sjöfallet som nämns ligger relativt långt ner i terrängen, varför jag gissar att vindstyrkorna i Padjelanta och Sarek på kalfjället säkerligen var ändå högre.
 
Det beror på vilken typ av DCF det gäller. Tält använder laminat utan polyester/nylon och då är det upprepade stressen av vikningar på samma ställe som är problemet. Bland annat därför de rekommenderar att rulla ihop DCF tält och inte pressa ner det som med nylon/polyester. Ryggsäckar har oftast laminat med nylon/polyester på utsidan för att skydda mot abrasion och det har egna problem. Framförallt vid ryggpanelen bildas det permanenta rynkor vilket gör att abrasionen fördelas över dessa rynkorna istället för hela ryggpanelen vilket gör att slitaget blir snabbare.

När det gäller Tarptent Notch så använder de nylonväv med silikonbeläggning. Nylon absorberar ungefär 1-3% vatten vilket är anledningen till att man måste efterspänna nylontält. Polyesterväv absorberar inte vatten, i alla fall inte någon betydande mängd så efterspänning är inte nödvändigt och krävs bara en trasa för att torka av som med DCF. Tidigare har polyesterväv inte varit lika slitstark men nu för tiden är de tillräckligt slitstarka. Nylon är även känsligare mot UV-strålning medan polyester är mycket beständigare mot det. Nylonväv är fortfarande slitstarkare för sin vikt i början men vissa menar att skillnaden inte är lika stor om man räknar med försvagningen från UV-strålning.
Tack! Där lärde jag mig något nytt!

Nu måste jag läsa på om Polyesterväv
 
Kan nog bara instämma i kommentarer om vädret i fjällen. Olidligt stekhett, vindstilla och mygg, knott, B52or viner runt örona. Nån vecka senare viner vinden och spöregnet övergår i snöblandat för att under natten bli ett vitt landskap med minusgrader. Tarp & tofflor för mig, nej tack. 😊
 
Hej,

Jag har varit inne på att införskaffa mig ett lättare tält och var inne på Tipik Pioulou men uppskattade leveransen var i slutet av september så det gick uppenbarligen inte. Började då titta efter liknande tält och hittade då Penta tarp från WildGear Designs med dörrar och innertält ,620g. Hittade en person som säljer ett helt sprillans nytt vilket gjorde mig sugen. Problemet är att tältduken är förhållandevis högt upp från markytan vilket gör mig lite orolig. Bilder som visar höjden på tältduken, speciellt baksidan. Ett dragit tält överlever man men ett tält där vinden kan fånga tag ytterduken som ett segel låter värre. Jag har uteslutande använt tält där tältduken går ner långt ner till marken och det är här mina tankar springer iväg. Hur är det med hård vind och regn? Hur väl funkar det att försöka pitcha det lägre för att göra det mer stormsäkert?

Är det någon som har använt relativt "öppna" tält och kan berätta om deras upplevelser vad som är värt att tänka på. Tycker ni personligen att tältet är på gränsen till användbart i fjällmiljö?

För att återkoppla till din fråga. När det blåser mycket och vinden vänder så har jag extra tältpinnar för
att fästa sidorna på mitt tält. Samma sak kanske kan göra på din?

Jag kör också med solid längst ned i innetältet för jag har lite svårt när det blåser rakt igenom tältet.
Efter en kall dag på fjällen så är det skönt att krypa in och slippa vinden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...