Råd och tips på tält sökes.

Jag har sakta men säker samlat info om diverse saker jag och min kompis behöver för att ta oss runt i Alperna på ett bra sätt i sommar... nu har vi kommit till tältfrågan, där vi skulle uppskatta lite tips.

Vi tänker köpa varsitt tält, men bara ett ska med till alperna.

Vi söker tält utifrån några olika krav. Listar några här nedan och hoppas det finns tips att få på tält som passar in. Har letat och letat, men jag har en tendens att stirra mig blind på priset. Nu skall jag sluta fåna mig och investera i ett bra tält :-D

*Pris inte av högsta relevans, men gärna runt 4000 max.
*Självstagande(kupoltält)
*Lätt och litet när nerpackat.(enbart för vandringar)
*Vädertåligt, skall hålla i såväl het sommarsol som snö och hårda hårda vindar.
*Plats för två, (helst ~160 brett)
*Gå att laga mat i vid värdelöst väder.


Jag har fått en förkärlek för kupoltält med två absider/öppningar. För/nackdelar?

Jag har letat och letat och hittar lite olika tält jag tycker om, men sen vet jag ingenting om vad som gör ett tält kvalitativt och inte. Vad för typ av innertältduk, pinnar, linor osv är bra och inte, samt bör man använda presenning/underlägg under tältet eller ej...

Tacksam för all hjälp jag fått och förhoppningsvis kommer få, folket på det här forumet är toppen på den punkten.
[Ändrat av Sph1nx 2007-02-18 kl 01:33]
 

avslutad210712

Gäst
Har själv ett Hilleberg Staika och tänkte bara kort kommentera det tältet utifrån dina punkter.

-------------------------------
*Pris inte av högsta relevans, men gärna runt 4000 max.

Då går Staikat bort direkt
-------------------------------

*Självstagande(kupoltält)

Helt självstagande så du kan flytta runt det för att undvika gropar och knölar på den yta där du skall ligga.
-------------------------------

*Lätt och litet när nerpackat.(enbart för vandringar)

Finns lättare och mindre tält. Speciellt orginalpåsen är i största laget för sommartältning men man kan trycka ihop tältet och sedan knyta snöret runt påsen så får man en betydligt mindre packvolym.
-------------------------------

*Vädertåligt, skall hålla i såväl het sommarsol som snö och hårda hårda vindar.

Ultraviolett strålning försvagar troligen alla tältmaterial i större eller mindre grad men det är knappast så att ett tält rämnar bara för att det står uppslaget i solen några dagar. Har ännu aldrig råkat ut för snöfall i Staikat men ser ingen anledning till att det inte skulle klara av det. Hård vind har jag prövat några gånger och där är en fördel med staikats symmetriska form att det inte gör något om vinden kantrar eller kastar för det är (i princip) lika starkt åt alla håll.
-------------------------------

*Plats för två, (helst ~160 brett)
Vi är två plus en hund (i fotänden) i tältet utan problem för både bredden och längden är väl tilltagen och det i kombination med kupolformen ger att man kan utnyttja innertältet i princip ända fram till innerväggen.

-------------------------------

*Gå att laga mat i vid värdelöst väder.

Går att laga mat i absiden även i dåligt väder men kräver lite omtanke. Bensinkök med flammande låga är inte så bra men går att lösa genom att man öppnar yttertältet och ställer ut köket en bit. Gasol går i så fall betydligt bättre även om jag skulle rekommendera att man kör med öppet yttertält för sin egen sinnesfrid om inte annat. Fördelen med dubbla absider är att ena öppningen oftast är i mindre dåligt väder även om det är busväder. Vid uppbrott går det även att haka lös innertältet och laga mat i innertältet och då är takhöjden såklart inga som helst problem.

-------------------------------

*Dubbla absider

Fördelen är att man får varsin yta där man kan lägga ryggsäcken och strala ut sina grejor utan att den andra behöver få ett utbrott för att allt är sammanblandat när man skall packa.

-------------------------------

I övrigt kan jag säga att jag är mycket nöjd med mitt tält.
 
Sph1nx; sa:
Jag har sakta men säker samlat info om diverse saker jag och min kompis behöver för att ta oss runt i Alperna på ett bra sätt i sommar... nu har vi kommit till tältfrågan, där vi skulle uppskatta lite tips.

Vi tänker köpa varsitt tält, men bara ett ska med till alperna.

Vi söker tält utifrån några olika krav. Listar några här nedan och hoppas det finns tips att få på tält som passar in. Har letat och letat, men jag har en tendens att stirra mig blind på priset. Nu skall jag sluta fåna mig och investera i ett bra tält :-D

*Pris inte av högsta relevans, men gärna runt 4000 max.

Skall ni har ett rekorderligt tält i den här prisklassen så får det nog bli ett begagnat.

*Självstagande(kupoltält)
*Lätt och litet när nerpackat.(enbart för vandringar)

De här två kraven verkar mot varandra. Litet och lätt är inte ett självstagande tält.
Självstagande p g a den högre vikten tenderar att bli basecamptält och cykel/kantottält där man inte bär själv.
Kupoltält i bergen och på expeditioner brukar ha dubbla bågar i kanaler, d v s ännu tygnre.

*Vädertåligt, skall hålla i såväl het sommarsol som snö och hårda hårda vindar.

Se ovan

*Plats för två, (helst ~160 brett)

Klart tyngre än ett tvåmanna, ca 120 brett.

*Gå att laga mat i vid värdelöst väder.

Jag gillar mitt tält mer än obehaget att laga mat ute! Men smaken är som baken.....

Jag har fått en förkärlek för kupoltält med två absider/öppningar. För/nackdelar?

Jag har letat och letat och hittar lite olika tält jag tycker om, men sen vet jag ingenting om vad som gör ett tält kvalitativt och inte. Vad för typ av innertältduk, pinnar, linor osv är bra och inte, samt bör man använda
presenning/underlägg under tältet eller ej...

Har man bra billiga bärare är det säkert ok med underlag under tältet

Tacksam för all hjälp jag fått och förhoppningsvis kommer få, folket på det här forumet är toppen på den punkten.

[Ändrat av Sph1nx 2007-02-18 kl 01:33]

go tur
 
Tack för svaret Björn! Jag har faktiskt lämnat intresse på ett sådant tält i gruppköptstråden, och kommer knipa ett om rabatten blir lite bättre än de 15 procent som hittils erbjudits. Det som skrämmer mig lite med tältet är att det väger 4 kilo... jag har hittat liknande tält som hillebergtältet i usa som väger iallafall ett kilo mindre... men då kommer vi ju till kvalitetsfrågan :-D

Priset är inte i hela världen, finns det andra högkvalitativa tält som skalar ner vikten lite mer än hilleberg gjort eller gör man avkall på slitstyrka om man sänker vikten mer på ett liknanade tält?




Johan, om det där var ett sarkastiskt svar skulle jag vilja be dig hålla käften.
Var det däremot ett seriöst svar av nån snledning är det väl onödigt att skräpa ner trådar så där?
 
Som någon annan sa så är kravet på självstagande och lättvikt motstridiga.

Köp ett tunneltält istället. Lättare, har ofta bättre absider, och man kan utnyttja arealen bättre. Är man två är det bättre med en stor absid där man kan laga mat istället för två små där man inte kan laga mat.

Har du råd är Hilleberg nammatj 2 gt ett bra alternativ. Andra här på forumet har säkert en uppsjö med förslag. Om du vill hålla tightare budget gör tatonka kopior av hillebergtält för en bråkdel av priset. Men de är tyngre. Använde ett tatonka alaska 2 vid keb/abisko i januari, det var ju ganska friskt, men tältet var funkis.

4000 tusen är nog tyvärr en ganska liten budget om man ska köpa året-runt-tält.
[Ändrat av monkeyman 2007-02-18 kl 11:18]
 
Sph1nx; sa:
Johan, om det där var ett sarkastiskt svar skulle jag vilja be dig hålla käften.
Var det däremot ett seriöst svar av nån snledning är det väl onödigt att skräpa ner trådar så där?

Om du läser i citat-rutan så har han svarat i den, men det är hemskt svårt att se vad som är din post och Johans.

Använd [.QUOTE] mera!
 
Som jag nu skrivit är inte priset i hela världen. Det får gärna ligga runt 4000, men får man vad man betalar för (och inte bara pröjsar för märket) kan jag sträcka mig uppåt i priset.

Kupoltält med snabbfästen mellan ytter och innertält har väl fördelen att man kan knäppa loss halva innertältet för att öka absidutrymmet vid matlagning? Då får man ju en hel del plats även i ett kupoltält?

Vikten är den stora boven i just Hillebergtälten... dom väger som om tältpinnarna var gjutjärn...
 
^_^; sa:
Sph1nx; sa:
Johan, om det där var ett sarkastiskt svar skulle jag vilja be dig hålla käften.
Var det däremot ett seriöst svar av nån snledning är det väl onödigt att skräpa ner trådar så där?

Om du läser i citat-rutan så har han svarat i den, men det är hemskt svårt att se vad som är din post och Johans.

Använd [.QUOTE] mera!

Ja det hade han... Jag ber om ursäkt Johan! Fölåt!! :p
 

avslutad210712

Gäst
Sph1nx; sa:
Kupoltält med snabbfästen mellan ytter och innertält har väl fördelen att man kan knäppa loss halva innertältet för att öka absidutrymmet vid matlagning? Då får man ju en hel del plats även i ett kupoltält?

En fördel med staikat är att det är väldigt enkelt och snabbt att sätta upp så jag drar mig inte för att slå upp tältet när jag tar längre raster om vädret är alltför busigt. Och som sagt man kan hänga lös halva (eller hela) innertältet och då är det inga som helst problem att laga mat "inomhus". Men det går att laga mat även utan att hänga lös innertältet men det kräver som sagt eftertanke.

Appropå tältpinnar så ser jag att staikat nu levereras med pro peg istället för viper som följde med när jag köpte och som relativt snart byttes ut mot just pro peg.
 
Sph1nx; sa:
Som jag nu skrivit är inte priset i hela världen. Det får gärna ligga runt 4000, men får man vad man betalar för (och inte bara pröjsar för märket) kan jag sträcka mig uppåt i priset.

Kupoltält med snabbfästen mellan ytter och innertält har väl fördelen att man kan knäppa loss halva innertältet för att öka absidutrymmet vid matlagning? Då får man ju en hel del plats även i ett kupoltält?

Vikten är den stora boven i just Hillebergtälten... dom väger som om tältpinnarna var gjutjärn...

Hilleberg tenderar snarare att vara lättare än andra tält av samma design.

Tunneltält har exakt samma fördelar som kupoltälten du talar om. Nästan alla moderna kvalitetstält (dvs inte biltema) har innertält som går att delvis eller helt att knäppa loss. Men faktum är ju att det är mer praktiskt att slippa behöva packa ihop sovpryttlar, knäppa loss innertält och ha sig än att behöva göra det.

Men du har ju tidigare nämnt att du är ett 'hardcore-tältfan' förstår inte varför du behöver råd?
 
Nej det är något som inte riktigt hänger samman här...
Hardcore tältare söker råd och vill välja tyngsta tältet med golvskydd för klättring...jag får inte ihop det.
I Alperna sover man i stugorna och slipper bära tält, men uppenbart var mina berg för tama...
 
johankse; sa:
Nej det är något som inte riktigt hänger samman här...
Hardcore tältare söker råd och vill välja tyngsta tältet med golvskydd för klättring...jag får inte ihop det.
I Alperna sover man i stugorna och slipper bära tält, men uppenbart var mina berg för tama...

Läs ordentligt.

Jag är ett hardcore tältfan, det betyder inte att jag har trekkat i 20 år. Jag har bott i tält ca 15 månader av mitt liv sammanlagt men större delen av denna tid har varit i familjetält och tält av typ McKinley(intersporttält).
Jag tältar hellre på camping än att ta in på vandrarhem när jag är utomlands, även om priset kan vara detsamma.

I svenska skogar/berg har jag tältat mycket men jag tycker det blir jobbigt med ett tunneltält(har ägt två stycken) och vill gå över till kupoltält.

Eftersom jag är upptagen med att sova i mitt tält har jag inte hållt mig uppdaterad på tältmarknaden om man säger så,m och det är därför jag söker hjälp. Och eftersom jag inte tidigare haft såd med ett "riktigt" tält vet jag inte vart kavlite osv finns någonstans på marknaden.

Jag är trots allt bara 23.

Johan du säger att jag VILL sälja det tyngsta tältet med golvskydd och att jag ska klättra? Jag har inte skrivit någonstans att jag söker någon av de sakerna. Jag förespråkar låg vikt, jag undrade om man bör använda skydd eller inte (de tält jag använt har ju gått sönder i govet efter ett tag), och klättra har jag aldrig sagt nånting om. Vi ska vandra/bestiga svårighet 2 i sommar, på sin höjd en trea...'

Om vi kan ska vi i det längsta undvia att sova innomhus, och dessutom ska vi efter vår veckolånga vandring avsluta med en tågluff till medelhavet där vi ska bo på camping i tält i tre veckor... är en fördel att ha det med sig då...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.