Tältköp råd

Hej!
Jag är ny här och ska snart inhandla mitt första riktiga tält. Jag letar efter ett tvåmannatält och har kollat på lite olika modeller.

De tält som verkar mest intressanta just nu är Hilleberg Kaitum 2 samt Allak 2.
Kaitum tilltalar mig då det inte är snålt med utrymme (är själv 1,90 och vill kunna tälta med sällskap i samma storlek).
Då Allak är självstagande och inte lika långt inbillar jag mig att detta kommer vara lättare att sätta upp där det är snålare med utrymme?
Planerar på att använda tältet till vandring mestadels i skog men även i fjällmiljö.
Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller eller som kan rekommendera andra modeller?
Tack på förhand! /Örjan
 
Kaitum är oslagbart om du är lång.

Vill du ha det bekvämt även när ni är två så väljer du GT. Dock blir tältet också förstås ganska långt. Det man kan tänka är att Kaitum 3 GT är lika långt, en smula bredare men både högre och bredare. Till en ringa viktökning.
 
Jag har bl a ett Kaitum 2 som är lite av favorit på längre vandringar i fjällen när vi är två personer. Gott om plats både för oss och packningen med två absider, dubbla ingångar ger även flexibilitet och bättre ventilation vid varmt väder. Jag är 193cm och sover på ett lite tjockare uppblåsbart liggunderlag, med de raka gavlarna i Kaitum är det aldrig något problem med ligglängden och innerutrymmen med den nästan raka takåsen ger ett nästan lyxigt utrymme jämfört med andra tält jag testat.
Allak 2 är säkert ett bra val speciellt om fristående tält är ett krav, men med lutande sidor i båda ändarna på innertältet påverkas ju ligglängden speciellt om ni använder tjockare uppblåsbara liggunderlag.
 
Jag har ett Kaitum 3 gt varit med i nästan 8 år nu. Det är rymligt, och med många bra detaljer såsom att du kan ”rulla” upp ena absiden till 1/3 del och få utsikt och grym ventilation även regniga dagar utan att blöta ner utrustningen. Den extra vikt som man får med gt är väl värt det. Enda nackdelen är att det är väldigt stort. Vid ojämna markförhållande brukar vi leta upp var det är mest plant för sovdelen och då funkar det bra att sätta upp även om det blir lite knöligt i absiden..
Tältet har varit med på fjällturer i vindhastigheter upp mot 22m/s utan problem. I skogsmiljö nere i Skåne när det varit riktigt varmt. Även vinterhajk nu senast i Skåne med snö och kyla ner till 14 minus. (Var ju tvungen att testa vintertältning när möjligheten dök upp)
När vi är 2 pers som sover i tältet brukar vi använda exped 7 liggunderlag som är ca 65cm breda och 7 cm höga, då har man rejält med utrymme i tältet.Är vi tre har vi exped 5 som är 5 cm högt och ca 50 cm brett. Även då har vi gott om utrymme.
Jag kan varmt rekomendera Kaitum 3 pga rymligheten.
 

Bilagor

  • C214A969-DD88-49A2-BCBC-BDF82D2E4FA5.jpeg
    C214A969-DD88-49A2-BCBC-BDF82D2E4FA5.jpeg
    911.5 KB · Visningar: 134
  • 05024DAD-857B-40AF-8691-4460473D631A.jpeg
    05024DAD-857B-40AF-8691-4460473D631A.jpeg
    651.4 KB · Visningar: 124
Hej!
Jag är ny här och ska snart inhandla mitt första riktiga tält. Jag letar efter ett tvåmannatält och har kollat på lite olika modeller.

De tält som verkar mest intressanta just nu är Hilleberg Kaitum 2 samt Allak 2.
Kaitum tilltalar mig då det inte är snålt med utrymme (är själv 1,90 och vill kunna tälta med sällskap i samma storlek).
Då Allak är självstagande och inte lika långt inbillar jag mig att detta kommer vara lättare att sätta upp där det är snålare med utrymme?
Planerar på att använda tältet till vandring mestadels i skog men även i fjällmiljö.
Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller eller som kan rekommendera andra modeller?
Tack på förhand! /Örjan
Köp staika kanon tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
Majsan76 Tältköp Bo och sova 5
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
asfaltsbarn Tältköp barnfamilj Bo och sova 10
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
zotter Tältköp (Puh) Bo och sova 17
MAB Tältköp Bo och sova 1
x-man Tältköp Bo och sova 4
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.