Tältköp

Jag undrar om det är någon vänlig själ som skulle vilja svara på min fråga?
Utan att starta en stor-debatt om vilket tältmärke som är det bästa så lägger jag in de fakta jag fått om tältet och hoppas att någon som har mer erfarenhet än jag inom området kan svara om det är värt att lägga sina pengar på.

Jag är nybörjare inom detta område har bara varit på fjällvandring 2 ggr tidigare i Storulvån trakten varav en gång regnade det ganska mycket, vilket slutade med att efter 2 dagar fick vandringen avbrytas pga mitt 3-mans Mckinley släppte in vatten och blötte ner hela min sovsäck och den gick inte att få torr pga skitväder.

Tältet jag funderar på är dyrare, därför ANTAR jag att det är bättre iaf jämfört med mitt Mckinley.
Jag skulle vilja att det ska funka även på vintern så det hade ju varit kul ifall någon kan svara, och så undar jag även om Haglöfs Genius 2-3 mans är något som kan vara något att ha, vi är 2 personer och en hund som ska få plats (OBS! Newfoundlandshund) och man vill ju helst inte behöva låta ryggorna stå utanför.

Här kommer de fakta som jag har fått om tältet:

Tältet har 3-dubbla förstärkningar i golvhörnen för styrka & täthet. Absiden har god plats för packning,
och matberedning när så behövs.
Vikt: 4,5 kg
Packad storlek: 20 x 64 cm
Yttertält i aluminiserad Polyester.
Innertält av vattentät Texlite H.T. som andas.
Golv av aluminiserad Oxford Nylon.
3 st Duralaluminium bågar
Aluminium pinnar
Tejpade sömmar i yttertält och i botten.
Innertältet hänger på bågarna med krokar.
Specialsystem med justerbart band för att täta tältet mot marken.
Dubbla ingångar, med dubbla dörrar myggnät/Texlite.
God ventilation
Fäste för lykta i taket.
Fickor på innertältets väggar.
Extra lastnät i innertak ( Borttagbart)
Goda utrymmen för matlagning och packning under absiderna