Tältköp

Jag undrar om det är någon vänlig själ som skulle vilja svara på min fråga?
Utan att starta en stor-debatt om vilket tältmärke som är det bästa så lägger jag in de fakta jag fått om tältet och hoppas att någon som har mer erfarenhet än jag inom området kan svara om det är värt att lägga sina pengar på.

Jag är nybörjare inom detta område har bara varit på fjällvandring 2 ggr tidigare i Storulvån trakten varav en gång regnade det ganska mycket, vilket slutade med att efter 2 dagar fick vandringen avbrytas pga mitt 3-mans Mckinley släppte in vatten och blötte ner hela min sovsäck och den gick inte att få torr pga skitväder.

Tältet jag funderar på är dyrare, därför ANTAR jag att det är bättre iaf jämfört med mitt Mckinley.
Jag skulle vilja att det ska funka även på vintern så det hade ju varit kul ifall någon kan svara, och så undar jag även om Haglöfs Genius 2-3 mans är något som kan vara något att ha, vi är 2 personer och en hund som ska få plats (OBS! Newfoundlandshund) och man vill ju helst inte behöva låta ryggorna stå utanför.

Här kommer de fakta som jag har fått om tältet:

Tältet har 3-dubbla förstärkningar i golvhörnen för styrka & täthet. Absiden har god plats för packning,
och matberedning när så behövs.
Vikt: 4,5 kg
Packad storlek: 20 x 64 cm
Yttertält i aluminiserad Polyester.
Innertält av vattentät Texlite H.T. som andas.
Golv av aluminiserad Oxford Nylon.
3 st Duralaluminium bågar
Aluminium pinnar
Tejpade sömmar i yttertält och i botten.
Innertältet hänger på bågarna med krokar.
Specialsystem med justerbart band för att täta tältet mot marken.
Dubbla ingångar, med dubbla dörrar myggnät/Texlite.
God ventilation
Fäste för lykta i taket.
Fickor på innertältets väggar.
Extra lastnät i innertak ( Borttagbart)
Goda utrymmen för matlagning och packning under absiderna
 
Hej Morgan! Efter att ha läst den marknads översikt som Ute Magasinet(kalla inte den för test!) gjorde över vissa tält i nr5 i år hade jag fler frågor än svar ang. Genius tälten. Detta orerade jag om här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7604
Anser med mina begränsade kunskaper om Haglöfs, att de gjort något som borde vara enkelt till en allt för komplicerat moment av friluftslivet. Hur "genialiskt" detta tält är så tycker jag att finesserna verkar tangera det nödvändiga och ger "huvudbry" istället. Skälvklart vore det kul att få höra en erfaren användares svar men jag har inte än sett till något. Kanske tar de tillfället i akt nu...!?

Anser att dina behov bättre täcks av ett tunneltält med en extra stor absid. Vikten är av största intresse på vandring, så skulle jag göra någon rekomendation så ligger Hilleberg StalonGT(4,3kg) eller NamatjGT3(3,8kg)mycket bra till beträffande kvalitet. Båda ger vad jag kan se större bo yta, enklare handhavande, lägre vikt samt pris.
http://www.hilleberg.se/frames1.htm
 
Aluminiserad väv...

... gör att det blir rätt mörkt inuti tältet. Det blir nog svalare också när solen ligger på men det kanske uppvägs av ljusförlusten. Tål att tänkas på; normalt bor man ju inte i tältet dagtid.

Jag tycker också att 4,5 kg är tungt för ett 2(?)-personers-tält, men det är förvisso också en smaksak.
 
Oj, mitt misstag, jag glömde att nämna att tältet är ett tre-mans, vilket jag anser vara nödvändigt eftersom vi är 2 personer och en Newfoundlandshund på ca. 65 kg.

Jag tackar för de svaren jag har fått och anser nog som du att absiden är för liten på ett Haglöfs Genius.

Men.....kan man utröna något om kvalitén på tältet som jag har nämnt ovan genom de fakta jag har fått tag i?

Tack på förhand, Mogge
 
Genius funkar!

Hej Morgan och andra tältfreaks ;-)
Genius funkar fint, velade själv länge vad man skulle köpa. Använder det främst för att tälta i skärgården så hur det är i alpin terräng har jag ingen aning om. Två personer får gott om plats, 3 funkar om man är trött....vet tyvärr ej om hur stor din hund är (rasen säger mig inget). Absiden är mycket bra på Genius - den stör inte själva ingången. Naturkompaniet har ett sådant här uppställt på Hantverkargatan (Sthlm), kolla där :) Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.