Tältköp (Puh)

Jag ska köpa mig ett tält för 2 personer. Ska ha det till vandringar i skog, kust och fjäll, vår till höst, ca 3-4 nätter sådär. Tältet SKALL ha två ingångar. Jag har hittat några på nätet som ser intressanta ut och jag vill veta mer om dom. Känslan av plats, rymd, ljus, kondens bla.Uppgifter om vikter och yta i tälten skiljer väldigt från olika källor när man kollar på nätet. Vad är sant? Är ganska bekväm av mig men kan inte besluta om jag ska prioritera lite vikt eller gott om plats i tältet .
Följande tält har jag kollat på:
North Face Aquila 23. Ser rymligt ut och har mest yta enl hemsida. Bredd och längd på innertält skulle jag vilja ha??
Marmot Earylight 2P. Funkar det höst o vår? Vad är haken med att det är så billigt?
Marmot Nusku 2 Också stort och rymligt
Mountain Hardwear Skyledge 2.1 Åh så lätt! Men så är det litet med. Trångt?
Exped Orion Extrem. Sägs ha fått bra kritik, men tungt och dyrt.
Har ni erfarenheter av dessa tält?
 
Börja med att kolla in recensionssidorna här på utsidan. Där kan du säkert hitta en hel del matnyttigt.
 
Märkena som sådana är det väl inget fel på men det är nog få som har bekantat sig med just de modeller du valt ut och kan jämföra.. Två av de där tälten, Marmot Nusku och Exped, går ju att resa med innertältet fastsatt i yttertältet. Många tycker det är smidigare. Jag har själv ett Marmot utan den möjligheten och ett Hilleberg med, och tycker väl att båda lösningarna funkar. Men om det regnar och blåser så är det lättare om man reser allt tillsammans.
Expedtältet tycker jag är för tungt iaf. Innertältsytan är bara marginellt större än Skyledge och det väger en bra bit över 3 kg.

Av de där tälten hade jag valt MHW som är hyfsat lätt. Det har en innertältsyta på 2,6 m2 vilket är något mindre än ett HB Nallo 2 (2,8 m2). 119 cm högt (högre än Nallo 2). Det verkar med andra ord inte allt för litet, men det beror ju helt på dina behov och vad du är ute efter. En bra sak med MHW Skyledge är att det har två absider och ingångar. Innertältet är nästan helt i mesh "myggnät" så ventilationen borde vara bra. Bra pris också.

Är det förresten av någon särskild anledning som du bara valt ut kupoltält?

Eftersom du inte räknar med att vara ute under längre tid så kanske vikten inte är lika avgörande? Nuskut är väl det största av de där modellerna. Jag kan iaf garantera dig att vilket av de här modellerna du än väljer så räcker det till "prestanda-mässigt" för det bruk du beskriver.
 
kolla in Hillebergs Kaitum. Gott om plats för två och superb ventilation. Hyggligt lätt men ganska dyrt.
 
Tack för snabba och engagerade svar. Men som vanligt blir det ju ytterlgare att tänka på. Det är nog som du säger dave1 att alla märken är bra, så där behöver jag inte fundera så mycket.

Jag är rent känslomässigt sugen på MHW, det bara ser trevligt ut på nåt vis. Men North Face Aquila 23 är ju väldigt stort, den angivna ytan i innertältet är hela 3,2 kvm enl hemsidan, 142 cm brett och 224 långt. Det är ju som en bred säng som man gott sover 2 i. Men då får man släpa på ett kilo till i jämförelse med MHW. (Tänker högt här :) )

Men Marmot Earlylight 2P är ju inte heller så litet, väger nåt halvkilo mer än MHW. Men hur kan det vara så billigt? Vad är haken? Är det nån som vet/har nån idé. Marmot ligger ju annars i samma prisklass som dom andra tycker jag.

Att det blev kupoltält var nog helt enkelt för att förutsättningen för att ens överväga tältet är två ingångar och då blev det dessa. Men nu har jag ju enligt Nedar ytterligare ett tält att titta på. Att jag inte kollat HB innan är för att jag tidigare inte hittat nåt tält med två ingångar från dom och jag bara trodde att det inte kommit nåt nytt sen jag kollade sist. Men nu ska jag kolla på det också. Som sagt, mer att fundera på....
 
Att det blev kupoltält var nog helt enkelt för att förutsättningen för att ens överväga tältet är två ingångar och då blev det dessa. Men nu har jag ju enligt Nedar ytterligare ett tält att titta på. Att jag inte kollat HB innan är för att jag tidigare inte hittat nåt tält med två ingångar från dom och jag bara trodde att det inte kommit nåt nytt sen jag kollade sist. Men nu ska jag kolla på det också. Som sagt, mer att fundera på....

Ett av hillebergs äldre tält Keron har väl oxå ingångar från två håll.
 
Det är ett angenämt funderande du har i varje fall. :)

Angående Marmot så snackade jag med en på gamla Outside för några år sen som tyckte att Marmot hade både bra tält och mindre bra.. inte så uttömmande svar egentligen och jag känner inte till alla deras tält, men de billigare kan ju skilja i material och lösningar men jag tror inte det är direkt dåligt. Mitt marmot är ett fortress som är ett geodesiskt kupoltält som påminner om mhw trango, tnf mountain 25.. Det är ruskigt stabilt i hårda vindar och är helt "tyst" till skillnad från nallo 3gt som fladdrar en del i vinden. Det är dock tungt. Kvalitetsmässigt så har jag dock varit nöjd med det.

Som sagt, du får fundera vidare på dina behov och olika märken.

Lycka till.
 
.... Innertältet är nästan helt i mesh "myggnät" så ventilationen borde vara bra. Bra pris också.
...
.

Ventilationen är säkerligen bra men det blir skitkallt om det är kallt ute. Jag har ett Vaude med myggnät i övre delen av innertältsdörren och jag tycker att "kallraset" är besvärande när tempen kryper under nollan. Jag föredrar den gamla, hederliga (tunga) varianten med en myggnätsdörr som går att stänga till för att behålla värmen i innertältet.
 
Ventilationen är säkerligen bra men det blir skitkallt om det är kallt ute. Jag har ett Vaude med myggnät i övre delen av innertältsdörren och jag tycker att "kallraset" är besvärande när tempen kryper under nollan. Jag föredrar den gamla, hederliga (tunga) varianten med en myggnätsdörr som går att stänga till för att behålla värmen i innertältet.


Provar fortfarande att logga in som ping först,går inget bra...:).

Ventilationen skiter i vilken material inner och yttertältet har,ventilationen beror på ut och inluft.Mesh och liknande material i innertältet gör att kondensen hamnar på yttertältets insida.Inget bråk-bara klargörande.


peter
 
T
Men Marmot Earlylight 2P är ju inte heller så litet, väger nåt halvkilo mer än MHW. Men hur kan det vara så billigt? Vad är haken? Är det nån som vet/har nån idé. Marmot ligger ju annars i samma prisklass som dom andra tycker jag.

Det finns ingen hake förutom att det är ett litet och väldigt enkelt tält. Marmot är ett bra märke som gör saker av bra kvalitet. Det behöver du inte oroa dig över.
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.