Tältköp, vad är det för fel?

Hej,

Jag var för ett par dagar sedan iväg med min son och hans pappa och övernattade i skogen. Inget regn, ingen blåst och en mycket varm dag så det var perfekta förhållanden.
Vi använde hans tält som är ett Bergans Trysil från XXl som han köpte förra året.
https://www.xxl.se/bergans-trysil-2-pers-talt/p/1088460_1_style

Jag gick in och skulle natta sonen och efter cirka 10 min fanns det inget syre kvar i det tältet. Så under natten vågade jag inte stänga igen tältet utan öppning och ventilationslucka fick vara öppet vilket gick bra eftersom det ändå var så varmt den dagen. Min sons pappa har också berättat att det blir jättemycket kondens i tältet om det är fuktigt ute.
Är det något fel på tältet eller är det bara "för billigt"?

Nu planerar jag att köpa ett eget tält och undrar vad jag ska tänka på och en ungefärlig prisklass man behöver komma upp i för att få något dugligt. Det uppenbara är ju att jag vill kunna andas ordentligt i tältet.

Jag kommer inte tälta vintertid eller när det kryper ner under nollan på nätterna då sonen bara är 18 månader. Regn och vind vill jag att den ska kunna stå emot något då jag gärna tältar ändå och vill inte åka hem på grund av det. Jag föredrar också kupoltält även om det lägger på lite vikt tycker jag fördelarna är större. Har ni några tips?

Tack på förhand!
 
Nu har jag inte använt just den tältmodellen, men väl dess föregångare Bergans Compact Light 3. Detta tält har både snöluckor och myggnät i yttertältets ventilationshuvar som öppnas med separata dragkedjor. När tältet är nytt är snöluckorna stängda vilket förhindrar effektiv ventilering. Har ni kollat detta och öppnat dragkedjorna i ventilationshuvarna (förutsatt att Trysil modellen har denna finess)?
Förutom vetilationshuvarna kommer ju även frisk luft i under yttertältets nederkant som inte sluter helt lufttätt mot marken. I innertältet lämnar ni lämpligen lite öppning i båda ändar beroende på väder. Myggnätet skyddar ändå mot insekter i innertältet.

Tältet är bra så inget att oroa sig för. Kondens vid låga nattemperaturer speciellt om det är vindstilla är ganska vanligt på de flesta tältmodeller, men torkar upp snabbt när solen värmer eller det fläktar lite.
 
Jag har Bergans Compact Light 3, och jag har alltid ventilationen fullt öppen för att få så lite kondens som möjligt. Kondensen gör ju även att det blir kallt och rått.
 
Nu planerar jag att köpa ett eget tält och undrar vad jag ska tänka på och en ungefärlig prisklass man behöver komma upp i för att få något dugligt. Det uppenbara är ju att jag vill kunna andas ordentligt i tältet.

Jag föredrar också kupoltält även om det lägger på lite vikt tycker jag fördelarna är större. Har ni några tips?

Jag skulle säga att det är din prislapp som sätter begränsningen och vad du ska använda det till?
Antar att du inte kommer att direkt vandra längre sträckor utan mera kunna komma dig ut med grabben och sova ute?

Om du kan tänka dig att resa innertält och yttertält separat så kommer du ner ganska rejält i prisklass och då tittar vi på dom amerikanska tälten, Marmot, Msr, TNF mm har en hel del..

Fördelen med dessa tält är att tältduken Inte går hela vägen ner vilket ger ett bättre luftflöde och att en del av innertältet är i mesh. Dock skulle jag undvika modeller som har innertältet helt i mesh.
Nackdelen är om det spöregnar när man ska sätta upp det...

Här har du ett marmot Vapor 2, som finns för 1974:-
 

Bilagor

  • Marmot_Vapor_2P_Tent_Blaze_Sandstorm_01[1470x849].jpg
    Marmot_Vapor_2P_Tent_Blaze_Sandstorm_01[1470x849].jpg
    16.3 KB · Visningar: 1,969
Fördelen med dessa tält är att tältduken Inte går hela vägen ner vilket ger ett bättre luftflöde och att en del av innertältet är i mesh. Dock skulle jag undvika modeller som har innertältet helt i mesh.
Nackdelen är om det spöregnar när man ska sätta upp det...

När det regnar kan man resa tältet med hjälp av ett footprint och sedan montera innertältet i skydd av yttertältet. Vet dock inte hur omständligt det är.

www.youtube.com/watch?v=YmM8eY-wyck
 
Låter som att de båda ventilationsluckorna inte är öppna (en i varje kortända), så dubbelkolla att de är öppna så ska problemet vara löst! Det är ett helt ok tält så du ska inte behöva köpa ett till.
 
Linorna som håller ventilationsluckorna öppna behöver också vara spänd. En varm kväll kan dörren behöva vara öppen och tält bör vara i skugga.
 
Kanske inget fel alls på själva tältet utan helt enkelt brist på vana och erfarenhet kanske? För mig är det inte optimalt trevligt med "en mycket varm dag" som beskrivs. Vi är många som vaknat på morgonkvisten då solens första strålar träffar tältet och vi famlar efter syrgasutrustningen...😊
Kondensproblemet kanske också är relaterat till vana och erfarenhet. Visst blir det kondens mer eller mindre under vissa omständigheter. De nya vävarna har både för och nackdelar mot exempelvis äldre tält med bomull i innertältet.
Placering av tältet och att det är optimalt riggat minimerar en del problem. Ge tältet en chans och prova er fram.
 
Jag undrar om ni hade bara myggnätet som dörr till innertältet? En fördel på de tälten är ju att det går att välja. Tygdörren kan ju bli alldeles onödigt tätt om det är varmt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...