Funderingar kring tältköp

Har funderingar på att komplettera mitt tältarsenal.

Har idag ett Arctic Alpine WBT 2 som jag är helnöjd med. Dock har jag märkt sen jag skaffat sambo att på långturer och när man regnar inne vill jag ha ett större tält.

Vi ska ut och resa 3 månader i höst (Sydamerika) och kommer bo mycket i tält den tiden.

Jag vill ha ett stort kupoltält som efter resan kommer användas lite som basecamp främst vintertid när man har mycket prylar och är 2-3 personer. Att det har två ingångar/absider är ett måste.
Har kollat på Hilleberg, MHW och Expeds modeller.

Det slutade med att jag köpte ett Fjällräven Akka Dome 3 från Outnorth. Fick 20% där och för 4800 kändes det som ett prisvärt tält.

Tog ut det på paddling i helgen och upptäckte att myggnätet och flera sömmar var väldigt skumt/dåligt sydda.
Så har nu reklamerat tältet, men är osäker på om jag vill ha ett nytt skickat till mig? Är nöjd med hur det såg ut, kändes rejält bra design m.m men är verkligen FJ av den kvalitetn det utgör sig för att vara eller lever dom bara på sitt namn?

Har försökt ringt FJ kundservice för att prata lite men dom hänvisar bara till sina återförsäljare som mest sa "Jo men vi upplever Fjällräven som mycket bra kvalitet".

Är det verkligen bara Hilleberg som kan göra bra tält ? Eller är Fjällräven schysst och jag fått ett riktigt ruttet måndags ex?

Jag varken lust eller möjlighet att betala 9250 kr för ett Staika eller 8850 för ett Allak. Hade inte köpt Akka tältet om det kostade ordinarie pris heller men för 4800 kr tyckte jag ett svenskt kvalitetstält var rimligt, frågan är hur mycket kvalitet det egentligen är?

Finns det något alternativ som inte kostar 9 papp? Säg inte begagnat, det låg ett beg. Staika här på prylmarknaden för över 7 000, så det är heller inte intressant.
 
Ni skall bo tre månader i Sydamerika och ofta i tält, och du funderar på allvar om det är värt att lägga fyra tusen kronor till på ett tält (som du kan sälja för en tusenlapp mindre efteråt)?

Menar du allvar? Köp ett tält som ni slipper reklamera efter en månad, oavsett vad det kostar... Passar ett Hilleberg, köp det. Passar något annat tex Helsport köp det. Men klaga inte över några tusenlappar om det inte är fråga om en festivalhelg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oj här var man bitsk!

Ska inte bo 90 dagar i tältet under resan, snarare 30.
Det jag undrade är om Fjällräven verkligen är dåligt eller om det är ett skit ex jag fått tag i?

Förstår väll också att Hilleberg och Helsport har bättre detaljer och kvalitetskontroll. Men är det 5000 kr bättre?

Om jag hade jättemycket pengar på fickan hade jag ju heller aldrig frågat, inte så jag kan kasta upp mellanskillnaden hur som helst...För dessa pengar kan man få en ganska fin resa eller upplevelse vilket jag hellre lägger pengarna på.

Förstår inte heller tjötet om att Hilleberg har så bra andrahandsvärde, det spelar väll mig ingen roll om jag köper tältet för att använda i 10-20 år inte sälja vidare.
 
Sorry, menade inte att vara bitsk, jag förstod bara inte hur du tänkte. :)

Skall du ha tältet 10-20 år så är anledningen än större att köpa ett riktigt bra tält, så du slipper reta dig på saker i alla år.

Men Fjällräven BRUKAR vara bra tält, tex det nya Akka 3 som kompisen hade med sig till Lofoten för någon månad sedan. Men inte är det lika smidigt att slå upp som HB, packpåsen är trängre, stångkanalerna inte lika rymliga, spännare och ventilationslösningar inte lika genomtänkta etc.
 
Ja det är iofs sant. Gillar Staika, men tror jag vill ha 3 manna tält och då är det väll saivo som är nästa steg och det är nog lite väl extremt.
 
Ska se vad som blir av med mitt reklamerade tält. Outnorth sa dom ska kika på det och sen får tillverkaren ta ställning till vad som ska göras.

Om jag får pengarna tillbaka så blir det nog ett annat tält.

Helsport Svalbard High 3 camp verkar riktigt mysigt.
 
Inte helt rationellt.. Spekulerar i om jag ska punga ut ordentligt med pengar ändå

jag vill ha ett självstagande tält för 3 personer.

Som ska användas på vinterturer efter resan.

Rymlighet
Takhöjd

Står högst på listan.

Hilleberg har då Saivo. Vilket känns overkill, det är ju svalbardtältet också men det är billigare och ser bättre ut för mina ändamål. Högt i tak i sovdelen, delvis självstagande, stor ingång.
 
Om du räknar som jag gör 90 nätter för 3 p a 250kr, vandrarhemsstandard. 270x250= dvs 67500.
Vad kan nu ett rimligt tält få kosta?
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
The Trooper hammock funderingar? Bo och sova 11
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Majsan76 Tältköp Bo och sova 5
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
asfaltsbarn Tältköp barnfamilj Bo och sova 10
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
zotter Tältköp (Puh) Bo och sova 17
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
MAB Tältköp Bo och sova 1
x-man Tältköp Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.