Funderingar kring tältköp

Tex Saivo...

Jo ni har rätt i det. Om jag nu får pengarna tillBaka ska jag investera, i ett ordentligt tält. Frågan e vilken modell.

...från HB är ett mkt bra tält sett till funktion. Jag har modellen från 2012 och det är så enkelt att hantera att jag ibland använder det som solotält på vinterturer.

Men då i pulka. För alla detaljer, ventilation i toppklass, två absider och tonvis med plats och den enkla uppsättningen väger in på 5 kilo drygt. Så Saivo är inget tält jag bär annat än i undantagsfall, baslägerturer.

Som kontrast har Hyper Lite Mountain gear en mkt stor och rymlig pyramid i Cuben, som tillsammans med innertältet (köps separat) väger ca 1,3 kilo. Måtten på pyramiden är 280x280 med takhöjd på 190 så plats finns. Cuben är haverisäkert dvs mkt rivtåligt och med rätt mittstång lär det tåla en hel del, även om ett Saivo troligare är ännu bättre för vinterstormen. Men cuben kostar dessvärre...

Ett smart val kan ju vara mittemellan extremerna, ett beg eller outlet-Keron t ex.

...nämner inte Helsport, min erfa av dem är att sömnaden är sämre och att deras tyger är mindre tåliga än HB. Men deras pris ligger nära...för nära...

//J
 
Uppdatering.

Reklamationen gick igenom och jag köpte ett HB Tarra till rabatterat pris. Sved en del i kassan men hoppas man kan ha tältet i många år framöver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
The Trooper hammock funderingar? Bo och sova 11
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Majsan76 Tältköp Bo och sova 5
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
asfaltsbarn Tältköp barnfamilj Bo och sova 10
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
zotter Tältköp (Puh) Bo och sova 17
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
MAB Tältköp Bo och sova 1
x-man Tältköp Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.