Fjällräven Abisko Dome - Överdrivet för en som tältar sällan?

Hej kompisar!
Jag försöker bestämma mig över vilket tält jag skall köpa till mig och min familj (3p) och det enda tältet som verkligen lockar mig är Fjällräven Abisko Dome 3. Har googlat runt i flera dagar.
Jag är ingen inbiten "tältare" men hoppas på en fjällvandring per år samt 1-2 veckors tältning på Gotland och andra mindre "vilda" platser. Maj - Sep.

Så min fråga är. Är det Overkill att lägga nästan 10.000kr på ett Abisko Dome 3 tält när vi tältar så pass lite per år?
Jag har tidigare köpt 2 tält i mitt liv på InterSport och liknande i runt 3000kr klassen, som gått sönder i sömning ganska fort, samt börjat läcka något efter ett par år.
Denna gången vill jag köpa något som håller i 20+ år.

Mina kriterier är att det skall vara 2 absider/öppningar och att det skall vara slitstarkt med bra vattenpelare markörer etc. Hellre Kvalitet än lättvikt, men samtidigt inte väga mer än 4.5 Kilo.
Jag har även kikat på Helsport Reinsfjell 3. Det är det enda som känns som ett attraktivt alternativ. Men det finns inte så mkt info om det och även det kostar runt 7-8000 kr.

Vad tycker ni? Är jag tokig som slår till på Fjällräven? Eller kan ni recommender något annat i mindre prisklass som känns som att det kan hålla i 20år?

Tack för er tid och hjälp.
Allt gott.
//Ted
 
Senast ändrad:
Jag tycker det känns som ett tveksamt val, dels är ett 3p tält ganska trångt för tre personer om inte barnet är litet. Annars passar ett 4p tält bättre för 3 vuxna och ger lite bättre liggbredd/utrymme.
Men även för dig att använda ensam är tältet otympligt och tungt. Jag hade aldrig övervägt att släpa med mig ett så stort och tungt tält på en solotur om det inte var kort anmarch och baslägerliv jag skulle ägna mig åt.
Är fristående tält ett krav?
Ytterligare en synpunkt baserat på ditt önskemål om 20-års ivslängd. Ett rätt skött tält med silkoniserad yttertältsväv har dessa förutsättningar, ett tält i PU-belagd väv kommer inte klara det. Detsamma gäller givetvis innertältets golv som för att uppnå tillräcklig täthet oftast är PU-belagd. Min erfarenhet av Fjällräven är att de gör bra tält som håller länge, men inte kommer innertältets golv att vara tätt efter så lång tid då beläggningen torkar. Här kan du kolla upp vilka tillverkare som erbjuder byte av golvet som reparation, då jag tror du kommer att tvingas till det för att klara de livslängdskrav du har.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det känns som ett tveksamt val, dels är ett 3p tält ganska trångt för tre personer om inte barnet är litet.
Hej!
Tack för ditt svar! Bra input. Barnet är 5år nu, men vill ju givetvis att det skall funka när barnet är 12 år också. (Om vi nu kommer lyckas släpa med hen på vandring när 12år... 😅)

Jag hade aldrig övervägt att släpa med mig ett så stort och tungt tält på en solotur om det inte var kort anmarch och baslägerliv jag skulle ägna mig åt.
Är fristående tält ett krav?

Jag kommer inte gå iväg på solo turer med tältet. Till största del är det för familjebruk.

Tror du att ett mycket lättare tält med tunnare tyg och kompromisser för vikt reducering etc likt det jag länkar nedan innebär att det är "Fragilare" och lättare att gå sönder/Läcka in vatten?

Tack för din tid och råd!
//Ted
 
Välj ett med silnylon som väv, det är lättare och hållbarare än pu.
Minst 4p som smux säger. Du får säkert fler utmärkta råd från det hållet :)

Kollar du runt här är det några märken och modeller som återkommer ofta. Välj något väl beprövat för nordiskt fjällklimat som är stort nog så blir det nog bra. Se till att tillverkaren har bra garantier och erbjuder reparation.
 
Skall du tälta med barn (och även ni själva som vuxna) på fjället eller under den kyligare tiden av året hade jag definitivt undvikit ett tält där partier av innertältet bara är i mesh och inte går att sluta till för att reglera draget. Jag skulle även för vandring där tältet skall upp och ner varje dag välja ett tält enligt sk Skandinavisk design, dvs inner- och yttertält är kopplade och reses samtidigt.
Om du kan tänka dig ett tunneltält utan alltför stor prislapp kan ju Bergans Romsdal eller Helsport Breheimen vara alternativ. Båda modellerna verkar vara specialmodeller för XXL. Jag har bara sett dem i butik, men efter en första granskning tycker jag Helsport Breheimen verkar vara ett vettigt tält speciellt när de sålde det med 20% rabatt förra veckan (det erbjudandet är inte osannolikt att det kommer tillbaka om du har is i magen). Breheimen påminner en hel del om Fjellheimen, dock med lite avkall på vissa detaljer (och till en betydligt lägre prislapp) som kanske inte har avgörande betydelse för din tilltänkta användning?
 
För dina behov skulle jag överväga att köpa två tält.
Ett för dina soloturer och ett för familjens turer.
Du vill inte bära mer än nödvändigt och familjen vill inte ha det trångt p g a vikthänsyn.
 
@Tewski
Jag tror Abisko Dome 3 är ett utmärkt tält som uppfyller dina krav på dubbla absider, vikt och hållbarhet. Ett lättare tält kommer oundvikligen inte vara lika tåligt som ett något kraftigare. Jag har själv ett fyramanna Helsporttält som jag är nöjd med, men har kikat på det mindre Abisko Dome för två personer eller soloturer.

Jag brukar resonera som så om större utlägg för en kvalitetsprodukt, att utlägget som sådant är snart glömt (om pengarna finns) medan kvaliteten kommer att uppskattas vid varje tillfälle prylen används.
 
Hej

När vi köpte familjestort tält för vandring föll valet på tunneltält för fyra med stor absid samt möjlighet att komma in från båda håll.

Vi uppskattar verkligen den stora absiden, när det regnar och barn ska ta sig in i ett tält är det bra om det finns en "grovingång" så man kan hålla isär vått och tort.
Visst väger det lite mer, men jag är den som bär och den som prioriterar....

Personligen uppskattar jag möjligheten att sätta upp inner och yttertält samtidigt, såsom nordiska tält ofta är konstruerade. Ingen jätteavgörande del, men hällregnar det är det skönt att hålla innerdelen torr.

Gällande märken finns det flera, Helsport gör fina tält, Bergans likaså.
Kolla beg.markanden, kan dyka upp bra deals där, regga dig på alla prylsäljares sidor så dyker det upp fler rabattkoder än du hinner utnyttja. Jag fick 20% på vårt Keron....

Sen håller jag med Kimkim... klart du kommer köra solo så småningom, men då köper du ett till tält bara :)

//P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.