Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp)

Jag funderar på att investera i ett tält, men budgeten är väl inte den bästa. Ni proffs kanske kan hjälpa mig med att tala om ungefär vad jag behöver punga ut med för att få ett bra tält?

-Jag går ensam med hunden så ett enmanstält duger bra, kanske mest för viktens skull. Helst skulle tältvikten inte vara mer än nåt kilo.
-Jag är inte ute på avancerade turer, utan går mest på leder i södra sverige, men om tältet skulle funka i blåst i fjällmiljö, så är ju inte det nåt minus.
-Eftersom jag går ensam, så är det ett stort plus om det är lätt och smidigt att resa också.
-Behöver jag nämna att jag gärna förblir torr i det?

Kan jag över huvud taget komma undan med 1500 spänn, eller måste jag lägga ut mer pengar för att kunna bo och bära bekvämt? Det känns trist att lägga 3000 kronor för något jag använder en vecka om året, eller är jag dumsnål? Det känns som en hel djungel när jag surfar runt och jag vet inte ens var jag skall börja.
 
du får aldrig ett tält runt kilot för de pengarna, det finns bara några få modeller i världen

en tarp kanske

eller eureka spitfire
 
Nej, det förstår jag. I min otydlighet menade jag nog "nåt kilo" som i ett par, högst tre.
Har sett det på utsidan diskuterade Everest travel bike 2, det väger 2,1 och är för två personer. Vet dock inte om jag efter de ganska negativa recensionerna vill införskaffa ett sådant. Min smärtgräns går nog någonstans runt 2000 kr om det skall bli något tält i år, tyvärr.
 
Kollade in Marmots tält, men jag får det inte att gå ihop med vikten. På Marmots sida står "hyllvikten" som ett halvkilo mer än vad som anges på getout och femmans. Vad menas med "hyllvikt", vad är det som skiljer sig?
 
Kollade in Marmots tält, men jag får det inte att gå ihop med vikten. På Marmots sida står "hyllvikten" som ett halvkilo mer än vad som anges på getout och femmans. Vad menas med "hyllvikt", vad är det som skiljer sig?

Kollar man på Marmots amerikanska sida (marmot.com) så anges vikten till 2410g så det är möjligt att det smugit in sig ett fel på den svenska sidan. Det enklaste är nog att du ringer till getout; de kan ju kanske t o m väga upp ett tält.

Marmot gör annars fina tält om än de inte tillhör de allra lättaste. Jag har själv använt ett Marmot fortress en hel del och förutom att det är rätt tungt så har jag varit väldigt nöjd med kvalitet och ventilation. Just hur earlylight är vet jag inte men det klarar alla gånger svenska sommarfjällförhållanden.
 
annat förslag

Jack Wolfskin Weight Watcher.
Väger lite över 2 kg (2.150 g) - ett tält jag hade de första åren och är grymt nöjd med! Lätt att sätta upp, står pall för blåst och hyfsat med plats (men vad man tycker om det är ju synnerligen individuellt...) och håller tätt för regn. Enda nackdelen är att det kan bli lite väl bra ventilerad när det blåser, eftersom tältduken inte går ända ner i backen.

Köptes hos Getout, men de har visst slutat sälja JW. Nu hittar jag det bara på wildmarkskshopen i Luleå (http://www.wildmarksshopen.se/product.asp?product=7742), kostar 1895 kr där.
 
Stadium och Intersport säljer tält under märkena McKinley och Everest som som jag anser verkar prisvärda som nybörjartält.
Senast jag var inne på Intersport hade de ett litet 1-2manstält uppställt som såg trevligt ut, kommer dock inte håg namnet.

/M
 
Lånar tråden då jag har en "egen" tråd som jag också påbörjade imorse.
Mckinley och Everest. Skulle dessa typer av tält vara katastrof i fjällvärldens blåst och regn? Eller de "duger"?
 
Kollar man på Marmots amerikanska sida (marmot.com) så anges vikten till 2410g så det är möjligt att det smugit in sig ett fel på den svenska sidan. Det enklaste är nog att du ringer till getout; de kan ju kanske t o m väga upp ett tält.

På Getouts sida står: Vikt: 2,5 kg

Möjligen är det viss risk att yttertältet lättar i stormvindar? då det inte går ända ner mot backen men tältet verkar genomtänkt och vettigt i övrigt. Någon som har fjällerfarenheter av det?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
pppat Stora tält = kalla? Bo och sova 10
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
AndersLars Sovsäck för stora Bo och sova 2
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
stephenson stora tält Bo och sova 0
Kalle E Stora tält Bo och sova 2
DoktorGlas Liggunderlag - höga krav på bekvämlighet Bo och sova 34
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.