funderingar (läs frågor) kring sovsäckar

Tjänare!
Har förhållandevis lite erfarenhet av sovsäckar. Jag har köpt ny sovsäck nu, och undrar hur man skall "klä" sig om det blir kallare än säcken "tål".

Enligt lager principen, blir kroppen varmare om man har kläder innanför säcken. Men jag har för mig att Kropp sa att man skall sova med så lite kläder som möjligt för att sovsäcken skall vara så effektiv som möjligt.

Nån som har varit med förr?!

/Jeppe
 
Fukt

Trötter; sa:
Tjänare!
Har förhållandevis lite erfarenhet av sovsäckar. Jag har köpt ny sovsäck nu, och undrar hur man skall "klä" sig om det blir kallare än säcken "tål".

Enligt lager principen, blir kroppen varmare om man har kläder innanför säcken. Men jag har för mig att Kropp sa att man skall sova med så lite kläder som möjligt för att sovsäcken skall vara så effektiv som möjligt.

Nån som har varit med förr?!

/Jeppe

Hullo!
Haken med att ha en massa kläder på sig är att en större del av fukten som annars skulle "ventileras ut" genom sovsäcksväggarna istället stannar kvar i säcken/kläderna, vilket ju inte är så lyckat, åtminstone om man ska använda säcken mer än en eller två nätter. (Mer och mer fukt => kallare och kallare.)

Men visst har du en säck med -10 som extremtemp och råkar ut för en natt med -20 så är väl det trevligaste alternativet att bylta på sig allt man äger och har.. Då har man ju å andra sidan dabbat sig rätt duktigt med planeringen, det är ingenting man bör planera att göra..

Är det torr luft ute så kan man ju alltid hänga upp sovsäcken på vädring ett tag varje morgon för att få bort det mesta av fukten. Om det inte är allt för många minusgrader iaf..

//Daniel
 
Mitt tips blir att behålla underställ, socka, mössa och hanskar på och sen lägga alla käder du har ovanpå sovsäcken som ett extra "täcke".
 
Dunjackan kan man knäppa och trä över fotändan av sovsäcken. Om man har en dåligt isolerad och värmetålig flaska kan man hälla hett vatten i den och förvara den i sovsäcken. Om du stoppar den i en vante bränner du dig inte. Dubbla liggunderlag isolerar från markkylan.
 
Jag brukar lägga dunjackan över överkroppen utanpå sovsäcken. Funkar om man inte rör sig alltför mycket, då är det nog bättre att göra som Calle. Tunga kläder är inget vidare at ha ovanpå, dom trycker ihop sovsäcken.

Om man har gensomsläppliga kläder så funkar dom i sovsäcken. Jag kan ha mer på benen än på överkroppen utan att det blir fuktigt. På överkroppen är underställ och tunnaste ullfrotten max, på underkroppen funkar underställ och fleecebyxor. Raggsockar är på gränsen. På huvudet kan man ha nästan hur mycket som helst, brukar ha både fleecemössa och skinnluva.

Varmvattenflaska hjälper, nalglene är bra efersom plasten gör att man inte bränner sig (som på metall).
 
Dubbla sovsäckar?!

Hur skulle det funka om man körde med dubbla sommarsovsäckar?? Det borde bli som en vintersäck då lr??
 
Re: Dubbla sovsäckar?!

Trötter; sa:
Hur skulle det funka om man körde med dubbla sommarsovsäckar?? Det borde bli som en vintersäck då lr??

Försvarets Sovsäck 2000 är ett sådant system.

Nackdelarna med ett sådant system är att en bra sovsäck sys med en mindre innerpåse än ytterpåse så att man inte skall kunna trycka bort loftet genom att expandera innersäcken så den går emot yttersäcken.

Om påsarna då inte är anpassade för varandra så kommer den inre inte att ha tillräckligt med plats för att kunna fluffa upp sig med sämre isolering som följd.

två sommarsäckar gör inte automatiskt en vintersäck.
bättre välja "rätt säck"

men visst fungerar konceptet dock med lite fler dragkedjor mer tyngd osv. Det är ju bättre än att vara kall.

/Torbjörn
 
Re: Dubbla sovsäckar?!

Trötter; sa:
Hur skulle det funka om man körde med dubbla sommarsovsäckar?? Det borde bli som en vintersäck då lr??
Detta är en vanlig budgetlösning för den som t ex har en tresäsongssäck och en sommarsäck, men inte är sugen på att lägga de där tusenlapparna som krävs för en riktig vintersäck, enbart för att kunna vara ute några extra nätter per år. Jag tycker lösningen är bra, men den begränsas som enligt ovanstående inlägg av att innersäcken måste vara betydligt mindre än yttersäcken. Sen kan man uppleva det som rätt bökigt att krypa in i båda sovsäckarna samtidigt, att få upp alla dragkedjor och dra åt alla snören etc. Detta kan jag tycka är nog drygt med en vanlig sovsäck...

Jag brukar lägga dunjackan ovanpå sovsäcken, och stoppa sovsäckens fotända i huvan på skaljackan, för att vara säker på att slippa blöta ned fossingarna med kondensvatten från tältduken. Armhävningar är guld för att ge en chans att somna in, om man är hurvig just när man kryper ned i säcken.

Sen ska man förstås in glömma all visdom som finns gällande liggunderlag; där finns det mycket att göra för den som vill slippa frysa. Men det var inte heller trådens ämne.
 
Nu i vintras när jag sov ute i -18 så funkade det bra för mig att ha dubbla underställ och raggsockar. Det var på gränsen till för varmt när jag lade mig men perfekt fram på småtimmarna.

Det är att rekommendera att ha en mössa (eller 2) som man kan dra ner över ögonen. det är himla otrevligt att frysa om dom! Tro det eller ej men det kan man göra!

Kommer ihåg att man för länge sedan (mitten av 80 talet) när jag var med i scouterna, sa att man inte skulle ha några kläder i sovsäcken. Det genererade en himla massa huttrande till ingen nytta. Mkt trevligare att ha ett underställ på sig, framför allt när man kryper ner i sin -15 kalla sovsäck!
Jag vet inte om det är andra rön som gäller nu, men av egen erfarenhet så har jag alltid underställ på mig om det är riktigt kallt ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
The Trooper hammock funderingar? Bo och sova 11
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
graveleur Frågor om B&Bs och vandrarhem Bo och sova 6
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
ulltand Frågor om tältkåtor till en scoutkår (Arran vs Tundra) Bo och sova 11
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.