Resonemang kring tält eller vindskydd

Bakgrund: På en låglandsvandring som vi gör om några dagar kommer jag och min 6:årige son vara ute 5-6 dagar

Jag har funderat kring det där med tält, sovsäck och liggunderlag. Är det inte så att om man sover i vindskydd eller under en tarp så behöver man rejälare sovsäckar och liggunderlag så egentligen lurar jag mig själv om jag tar med en tarp istället för ett tält?

Tarpen väger för övrigt 1050 gram inkl. snören

Hur lätt kan ett tält bli om man inte vill betala särskilt mycket för det?

Funderingarna uppstår eftersom det blir en sådan ohygglig mängd packning som skall med.....
 
Jag upplever inte att man behöver rejälare sovsäck när man sover i vindskydd. Då begränsar sig min erfarenhet till plusgrader. Temperaturskillnaden mellan insidan och utsidan av ett tält är inte så stor. Dessutom slipper man en hel del fukt i det välventilerade vindskyddet.
Däremot kanske ni vill ha sovsäcksöverdrag för att skydda mot drag och eventuella regnstänk som kan leta sig in. Det väger ju ett par hekto.

För mig har det varit ett lyft att sluta ta med tältet. Det ger en härlig frihetskänsla och jag fryser klart mindre än i mitt svårventilerade tält.

/OJ
 
Bakgrund: På en låglandsvandring som vi gör om några dagar kommer jag och min 6:årige son vara ute 5-6 dagar

Jag har funderat kring det där med tält, sovsäck och liggunderlag. Är det inte så att om man sover i vindskydd eller under en tarp så behöver man rejälare sovsäckar och liggunderlag så egentligen lurar jag mig själv om jag tar med en tarp istället för ett tält?

Tarpen väger för övrigt 1050 gram inkl. snören

Hur lätt kan ett tält bli om man inte vill betala särskilt mycket för det?

Funderingarna uppstår eftersom det blir en sådan ohygglig mängd packning som skall med.....


Frågan är förstås "rejälare än vad?". Handlar det om lågland sommartid lär nog inte kraven på sovsäck och madrass (speciellt inte i vindskydd) bli särskilt hårda.

Dock håller jag inte med om att temperaturskillanderna mellan in- och utsida av ett tält är så små. Det kan enligt min erfarenhet (och i mina tält) handla om upp till tio grader sommartid i t ex Alperna och fjällen.
 
I vindskydd

kan man oftast ha lättare säck än i tält. Tycker jag. Det blir inte någon kondens att tala om i vindskyddet och därför kan säcken använda hela sin isoleringsförmåga. I tält blir den fuktig och tappar en del grader. Anna
 
ush för vindskydd på sommaren, en massa mygg och elände. Skönare med tält så man kan hålla sig undan odjuren, vindskydden används med fördel på vintern.
 
Just kombinationen

Vindskydd öppen eld och tickasvamp (=myggfritt) verkar vara okänd för många utesurfare.
Intressant!
//J
 
Vindskydd öppen eld och tickasvamp (=myggfritt) verkar vara okänd för många utesurfare.
Intressant!
Skvattram o Pors funkar ochså, man kan gno in sig med dom innan så funkar det ännu bättre.
Vindskydd föredrar jag, men vill man va totalt mygg/knottfri så är det väl tältet som vinner.

//J







.............................................................................
 
Ja du e väl som jag, folkskygg , vill vara ifred i skogen, det är det träliga med ett byggt vindskydd, det kan komma folk o tränga sig på, med radioapparater, skränande, o stampande,därför brukar jag planera , så att det inte sker, är ute mitt iveckan etc.
Annars är det smidigt med en egen duk o spänna upp på sin drömplats intill en sjökant.
peter1959
 
Dock håller jag inte med om att temperaturskillanderna mellan in- och utsida av ett tält är så små. Det kan enligt min erfarenhet (och i mina tält) handla om upp till tio grader sommartid i t ex Alperna och fjällen.

När solen skiner på morgonen kan det bli riktigt stor temperaturskillnad...

Senast jag var ute såg jag till att hålla mig i sovsacksöverdraget och drog en tröja över huvudet. Det höll myggen ute (dessutom blev det rätt mörkt).

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 57
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.