Tvåmanna tält med mysig öppning?

Min fru och jag letar tvåmannatält där man kan få en mysig morgon med frukost liggande i sovsäckarna. Kör bensinköket för kaffe och gröt precis utanför utan att behöva krypa ur säcken. Krav en bra öppning där man inviduellt lätt kan ta sig ut, kissa eller ha det mysigt med frukost. Öppningen måste kunna stängas med myggnät.
Fint om öppningen även kan skyddas från regn men ändå att man har utsikt med mys.
En eller två absiders där man får plats med rygga, kängor osv. ni vet…
I utgångspunkt ska vi cykla, bila men bra vikt för vandring är inte fel, kanske max 2 kilo.
Sen vår, sommar, tidig höst.

Tunnel eller kupol.

Kanske inte finns. Mysfaktor viktig.
 
Jag har ungefär samma prioriteringar vad gäller tältöppning(ar), och då är det bara tält som har absid/öppning längs långsidorna som duger :). Här ett sådant tält, som dessutom samtidigt är både lätt och fjälldugligt (jag har nu länge haft enmansversionen). Ett (för mig) lika viktigt kriterium är att det går att sätta upp och ta ner i ösregn utan att innertältet blir nerblött (innertältet är fasthängt innanför, alt. kan hängas in efter att yttertältet kommit upp).
Finns billigare och då lite tyngre varianter med samma arkitektur, om ni inte behöver räkna gram.

EDIT: jag länkade fel till fyrsäsongsversionen - nu rättat.
 
Jag har ungefär samma prioriteringar vad gäller tältöppning(ar), och då är det bara tält som har absid/öppning längs långsidorna som duger :). Här ett sådant tält, som dessutom samtidigt är både lätt och fjälldugligt (jag har nu länge haft enmansversionen). Ett (för mig) lika viktigt kriterium är att det går att sätta upp och ta ner i ösregn utan att innertältet blir nerblött (innertältet är fasthängt innanför, alt. kan hängas in efter att yttertältet kommit upp).
Finns billigare och då lite tyngre varianter med samma arkitektur, om ni inte behöver räkna gram.

EDIT: jag länkade fel till fyrsäsongsversionen - nu rättat.

Hm :) Med sidoöppning försvinner mysfaktorn på morgonen. Önskar ingång/ingångar på kortsidorna och absider. Då är man bredvid varandra och fixar frukost tillsammans…
Har tittat på liknande tält och de är bra men med låg mysfaktor. Här är en konstruktion som jag tror funkar bättre ur mitt perspektiv. Marmot Vapor 3P vad vet jag?
 
Helsport Fonnfjell superligt 2 kanske? Se bilder nedan.

Ett tunneltält med bågarna längs med liggunderlagen är min favoritmodell. Och det som ger morgonmys. Hilleberg har haft en sån modell hette den Stalon?

Jag hade ett enkelt sån tält som Sten Brander var med och tog fram nån gång på 80-talet som såldes på Åhlens under märket Kerki. Min fru kompletterade med myggnät i bakre absiden så vi fick utsikt åt bägge hållen.

Thure

Screenshot_20220615-070301.png


Screenshot_20220615-070342.png


Screenshot_20220615-070332.png


Och nedan ytterligare en Helsportvariant

Screenshot_20220615-070154.png
 
Senast ändrad:
Har rekommenderat det här tältet tidigare och gör det igen.


Har varit med på tre turer i år hittills och funkar toppen bra.

120327.jpg
 
Finns väl mängder med tält som passar. Bara att titta in hos några stora onlinebutiker, plocka ut några lämpliga, och bestämma sig.
 
Hm :) Med sidoöppning försvinner mysfaktorn på morgonen. Önskar ingång/ingångar på kortsidorna och absider. Då är man bredvid varandra och fixar frukost tillsammans…
Har tittat på liknande tält och de är bra men med låg mysfaktor. Här är en konstruktion som jag tror funkar bättre ur mitt perspektiv. Marmot Vapor 3P vad vet jag?
Haha, inser att jag verkligen missförstått vad ni är ute efter! Trodde det var maximal "utekänsla", men det är varandra, inte naturen, ni vill mysa med på morgonen ;)
 
Helsport Fonnfjell superligt 2 kanske? Se bilder nedan.

Ett tunneltält med bågarna längs med liggunderlagen är min favoritmodell. Och det som ger morgonmys. Hilleberg har haft en sån modell hette den Stalon?

Jag hade ett enkelt sån tält som Sten Brander var med och tog fram nån gång på 80-talet som såldes på Åhlens under märket Kerki. Min fru kompletterade med myggnät i bakre absiden så vi fick utsikt åt bägge hållen.

Thure

Visa bilaga 39244

Visa bilaga 39245

Visa bilaga 39246

Och nedan ytterligare en Helsportvariant

Visa bilaga 39247
Inte dumt. Nu brukar Helsport vara ganska tunga.
 
Tror att jag ska kolla upp Exped Mira II HL.

Någon som har erfarenhet av detta?

Tack för alla tips och lösningar, kul :)
 
Hmm, jag blir faktiskt lite konfunderad. TS skriver att han vill ha öppning på kortsidan och dissar därför flera förslag på tält med öppningar på långsidan (dvs. parallellt med liggriktningen). Men sedan ger han själv förslag på sådana tält (Marmot Vapor 3p, Exped Mira II HL)!?!
Vidare: Är det ett 2- eller 3-personers tält som sökes? Jag tror många anser att du/man bör sikta på ett 3-personers om man oftast är (minst) 2 personer.

@thureb: Ja, Stalon hette tältet, och jag fattar inte varför Hilleberg har givit upp den design som tydligen ganska många med mig tycker är den bästa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Theoderik Investera i tvåmanna- eller tremannatält? Bo och sova 16
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.