UL tält för 4

Hej!
Jag behöver tips på lätta 4manna tält.
Vi är en familj på 4, 2 vuxna oxh en 12 och en 8 åring. Hittills har vi använd en superbra Sydvang Skaring 3p tunneltält. Trångt var det men mysigt.
Vill gärna ha lite mer plats för att sova lite mer bekvämt och letar efter lättare och stärre tält. Det jag hittar till ok pris är Decathlons MT900 på 3,45kg med en extra sovplats. Är det någon som möjligsvis har erfarenhet av deras tält? Andra tips varmt välkmna 🙂

Hej!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Decathlons tält. Du skriver inte riktigt när, och var tältet ska användas, men måste det vara ett tunnel- eller kupoltält!?

Ryggås- eller tipitält finns i olika, mer eller mindre lättviktsutföranden och märken. En budgetvariant på ~400 gram per person: https://backpackinglight.dk/brands/luxe-outdoors/luxe-outdoor-f8e-winter-shelter-green Lägg till ett egentillverkat markskydd så har ni ett ganska trevligt alternativ.

Jag har själv ett Luxe och kan rekommendera. Skulle dock inte ta det till fjällen eller liknande under mer krävande förhållanden. Men det finns dyrare märken som borde funka för det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Decathlons tält. Du skriver inte riktigt när, och var tältet ska användas, men måste det vara ett tunnel- eller kupoltält!?

Ryggås- eller tipitält finns i olika, mer eller mindre lättviktsutföranden och märken. En budgetvariant på ~400 gram per person: https://backpackinglight.dk/brands/luxe-outdoors/luxe-outdoor-f8e-winter-shelter-green Lägg till ett egentillverkat markskydd så har ni ett ganska trevligt alternativ.

Jag har själv ett Luxe och kan rekommendera. Skulle dock inte ta det till fjällen eller liknande under mer krävande förhållanden. Men det finns dyrare märken som borde funka för det.
Det glömde jag skriva. Mest kommer den användas under sommarperiod 2-3 dagars utflykter i fjällmiljö. Spelar ingen roll om det är kupol eller tunneltält 🙂

Tack för tipsen, laavu verkar jättebra. Nu är det mellan decathlons mt900 och laavu.
Kommer dock inte minska vikten med laavu + 2 innertält men utrymmet ökar rejält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips