Resa tält i storm

Intressant att se hur ett lätt enkelväggstält fungerar i vinterväder. Själv har jag bara använd dubbelväggiga och inte ens tänkt på enkelväggigt som något alternativ. Om jag förstår det rätt så är tältet sytt som en tät "påse" med en ingång samt en ventilation, bägge med dragkedja. Fast på filmen blir jag lite tveksam om tältet är helt hopsytt i hela nederkanten. Men det måste det väl, annars skulle det inte gå att använda när snön driver.

Jämfört med mitt Keron så ser ju denna tältkonstruktion klen ut, men det avgörande är förstås styrkan i duk, linor och sömmar. Verka ju hålla bra. Det där med att snö driver in och fyller absiden är ju, som du visar i filmen, ett stort problem. Eftersom det är svårt att ta sig ut och skotta igen mot marken och sedan ta sig in igen så blir det väl ofrånkomligen en glipa mot marken där snö driver in? Vad skulle hända om man hade öppningen i läriktningen? (Här har man ju stor nytta av tält med dubbla absider, det finns alltid någon som fungerar om man måste skotta igen en av dem.)

Sen fick du snö inne i tältet också. Jag är inte säker på om alltihop var kondens eller om den tog sig in genom ventilationen. Hur var det?
 
Sorry, det blev fel länk. Konstigt 😉
Jag lyckas heller inte redigera inlägget, så jag lägger in den rätta länken här:

Intressant att se hur ett lätt enkelväggstält fungerar i vinterväder. Själv har jag bara använd dubbelväggiga och inte ens tänkt på enkelväggigt som något alternativ. Om jag förstår det rätt så är tältet sytt som en tät "påse" med en ingång samt en ventilation, bägge med dragkedja. Fast på filmen blir jag lite tveksam om tältet är helt hopsytt i hela nederkanten. Men det måste det väl, annars skulle det inte gå att använda när snön driver.

Jämfört med mitt Keron så ser ju denna tältkonstruktion klen ut, men det avgörande är förstås styrkan i duk, linor och sömmar. Verka ju hålla bra. Det där med att snö driver in och fyller absiden är ju, som du visar i filmen, ett stort problem. Eftersom det är svårt att ta sig ut och skotta igen mot marken och sedan ta sig in igen så blir det väl ofrånkomligen en glipa mot marken där snö driver in? Vad skulle hända om man hade öppningen i läriktningen? (Här har man ju stor nytta av tält med dubbla absider, det finns alltid någon som fungerar om man måste skotta igen en av dem.)

Sen fick du snö inne i tältet också. Jag är inte säker på om alltihop var kondens eller om den tog sig in genom ventilationen. Hur var det?


Sorry det blev fel länk av någon anledning. Jag lägger in den rätta här då jag inte lycka
 
Ja, nu blev det något helt annorlunda. :) Tydliga instruktioner och många intressanta tips. Det där med extra stormlinor att förlänga med (eller ersätta om någon går av) tar jag med mig.
 
De vita kopplingskrokarna var köpt?
HB = inga snömattor = mindre material ,högre vinstmarginal.
Öppet i taket på ingång vid köksdrift med bra väder?
Provat egna snö pinnar i trä?
Skador på duk med snöpinnar inlindat i tältet?eller klarar 40 D detta som jag tror du har på detta.
Erfarenhet av mindre tält som HB unna el HS himalaya exp där du får lämna pulka utanför tält? mindre grävning och vikt på pulka HB unna går ju anv med ryggsäck.
 
De vita kopplingskrokarna var köpt?
HB = inga snömattor = mindre material ,högre vinstmarginal.
Öppet i taket på ingång vid köksdrift med bra väder?
Provat egna snö pinnar i trä?
Skador på duk med snöpinnar inlindat i tältet?eller klarar 40 D detta som jag tror du har på detta.
Erfarenhet av mindre tält som HB unna el HS himalaya exp där du får lämna pulka utanför tält? mindre grävning och vikt på pulka HB unna går ju anv med ryggsäck.
Nylonkrokarna köpte jag för ca 10 år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg varifrån.

Snömattor tycker jag verkligen om, tycker att det gör stor skillnad.
Öser man på snö och stampar på det så fryser tältet fast mer eller mindre i backen. All belastning blir inte då på markpinnarnas infästning, jag upplever det som en klar fördel om vinden vrider sig under natten.

Jag har aldrig provat snöpinnar i trä, men däremot grävt ner pinnar från skogen, snöfyllda plastpåsar, skidor, stavar, pulkaselen. Jag tror det mesta går bra om det bara får chans att frysa fast I backen.

Duken klarar sig bra när jag lindar in snöpinnarna, jag har gjort så gissningsvis i ca 8 år och inga synliga skador än.

Köket är ett problem, känns lite obehagligt med risken för kolmonoxidförgiftning, men jag ser alltid till att vädra ordentligt när det är igång. Går inte det p ga snöstorm brukar jag andas i någon av ventilerna. Men jag är full igång att bygga ett nytt kök där jag ska få bort risken för kolmonoxidförgiftning

Jag har provat mindre tält, och använder också det på kortare vinterturer. Men då det blir minst två veckor så vill jag ha rejält med utrymme. Och en av de grymmaste fördelarna med vintertältning tycker jag är att man kan gräva ur absiden och stå upp inne i tältet.

Och att ha pulkan I tältet gör ju att den inte kan blåsa bort. Men det blir också mycket lättare att packa i och ur den, sedan dubblar den ju som en avlastningshylla inne i tältet. Så skulle jag skaffa nytt tält så är det ett krav att pulkan får plats i absiden.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Beträffande krokarna googla flaggkrok eller flaggclip. Köpte för ca 25 år sedan, till att fästa kajakpaddeln vid kajaken. Minns inte var. Tack för en bra och instruktiv film! Tyvärr har jag fått svårt att hantera kyla med stigande ålder så vintertältning får numera vara för min del.
/LasseÅ
 
Beträffande krokarna googla flaggkrok eller flaggclip. Köpte för ca 25 år sedan, till att fästa kajakpaddeln vid kajaken. Minns inte var. Tack för en bra och instruktiv film! Tyvärr har jag fått svårt att hantera kyla med stigande ålder så vintertältning får numera vara för min del.
/LasseÅ
Roligt att det uppskattas 🙂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
utesälen Resa innertält först? Bo och sova 29
Foehammer117 sovsäck och liggunderlag för en europa- mellanöstern- nord/syd Asien cykel resa Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.