Äldre modellen av Hillebergs tält Niak?

Har fått erbjudandet att köpa ett Hilleberg Niak. En version som kom ut runt 2000. Vet det finns en ny modell som kom 2016 typ. Knappt använt och får det för runt 1000 kr. Kan väl inte var att dåligt köp?
 
En kompis har ett sådant Niak. Det är inget direkt fel på den modellen men det är inte särskilt rymligt men ändå inte särskilt lätt. Modellen fick en del uppmärksamhet här på utsidan på grund av att en äventyrare vid namn Janne Corax var väldigt missnöjd med sitt Niak. Han använde det dock i ganska extrema miljöer så om du mest tänkt använda det sommartid blir du säkert nöjd för tusen spänn!

Janne Corax recension: https://www.utsidan.se/forum/threads/mer-utfoerligt-om-hilleberg-niak.19226/

Diskussion om recensionen: https://www.utsidan.se/forum/threads/hilleberg-niak-jaettebra-eller-helkass.19122/
 
Hej

Jag har ett Niak inköpt 1999. Använt säkert 100nätter på fjället och lika många i låglandsterräng. Det får fortfarande följa med, senast förra året. Det enda jag har gjort är att byta golvet på innertältet och det var nog lite av ”det är nog bäst att byta” än att jag konstaterat ett läckage.

Det är ett bra tält. Rymmer lätt en vuxen och ett barn. Jag och dåvarande pojkvännen, numera maken, delade tältet i tre nätter på fjället men det gick nog bara för att vi var nyförälskade 😉 Som enmanstält är det jätterymligt. Enda nackdelen är att absidens yttertältslutning är så pass flack att man får sträcka sig långt för att stänga dragkedjan till dörren. Man kan du bli blöt på armen av ev kondens.

Ska se om jag hittar bilder. Återkommer!

Är tältet i bra skick är det klart värt 1000kr. Vill inte du köpa det så gör jag gärna det 😁
 
Tack för era svar. 😁 Är tänkt att ha för resor under sommaren mest. Och då jag har ett tunneltält som jag tycker är jobbigt att krypa in i för det är så lågt så hoppas jag detta kan passa bättre då jag inte tänkt vandra med det. Fint att kunna sitta upprätt. Tack för bilderna så jag vet hur det ser ut uppsatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
Viktorious Äldre Hilleberg, något att ha? Bo och sova 18
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
Per.w Pris på äldre tält? Bo och sova 5
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
salgo60 Reserv gummiband äldre tält Bo och sova 7
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.