Hur ömtåligt är Hillebergs Enan?

Jag har ett Hilleberg Enan vars innertält har fått flera små hål i nätdörren och i den gula innertältsväven.

Jag upplever inte att slitaget motsvarar användandet: jag har max sovit 8 nätter i tältet, där utöver har tältet följt med på ett tiotal kortare turer då det bara legat nedpackat i ryggsäcken, normalt sett så sover jag i vindskydd och Enan får följa med utifall vinskyddet är upptaget eller för litet. Ytter- och innertält ligger alltid ensamma i tältpåsen, pinnar och tältstänger förvaras separat. Har aldrig använt kök i eller i direkt anslutning till tältet. Jag försöker alltid borsta ur skräp innan tältet packas ned under turer, efter hemkomst så får det alltid hängtorka och vädras.

Är det någon mer som upplevt samma med Enan?

Håller med föregående talare, kolla med Hilleberg.
Har ett Enan som varit med om en hel del, inga sådana problem (har även Nallo och Niak, inga bekymmer där heller)

Hoppas det löser sig.

/Johan

Flera små hål gör att jag misstänker möss när jag ser det.
Har haft besök i en ryggsäck i källarförrådet, liksom i tältet ute i naturen, med små hål i tyget därefter.

Senast i veckan så skulle jag tömma återvinningen från fritidshuset, och i botten på flergångs-kassen av "presseningstyg" var små hål, och i kassen var det fullt av "konfetti", och av de tomma mjöl- och strösocker-påsar som legat där var det inget annat kvar.

Möss gillar ibland även tvål, plast och annat som vi inte brukar äta, så något som luktar gott kan få dom intresserade om de har möjlighet att komma åt.

Bara som ett möjligt exempel till flera små hål "utan förklaring".

Jag håller nog med förgående inlägg om att du kan haft besök av möss. Du kan ha haft besök i ryggsäcken när du sov i ett vindskydd, i förrådet eller när du tältade på någon plats där det ofta finns tältare och med det tillgång till mat. Jag har flera gånger väckts av möss i absiden när jag tältat intill fjällstationer eller andra frekvent besökta platser.
Titta närmare på hålen för att se om de är skapta av något vasst ex mösständer eller något annat.

Ett foto på hålen skulle kunna vara till hjälp. Musgnag har jag fått på innertältet på ett Nammatj. Skadorna är nära marken och hålen är ojämna och fnasiga i kanterna, typiskt gnag. Är hålen jämna i kanterna eller högt upp är det nog troligare med annan orsak (om det inte hänt med tältet nedtaget förstås).

Har helt glömt bort detta, ska ta bilder i helgen och kontakta Hilleberg.
Hålen är mycket små och ser närmast ut som hål av glödsprätt (innerduken) eller som när det gått en maska (myggnätet).

Jag har på ett annat tält (ej Hilleberg) noterat små runda hål (utan skador på själva väven typ avslitna trådar) som av en lite grövre rund nål på valda platser på innertältet, som att tillverkaren "nålat" upp de olika detaljerna av duk och dragkedjor på någon form av mall vid tillskärning och sammanfogning. Det kan inte vara något liknande du ser, då jag kan gissa att de mycket tunna vävarna i Hillebergs Yellow serie kan vara svåra att jobba i utan hjälpmedel.

Mitt Rajd (tunn väv) hade runda uppnålnings hål som nytt. Musbesök har jag haft både i ryggsäcken och på krypvinden. Mat doftar ju överlevnad för dem.

go tur

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 11
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 13
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 14
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 24
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 26
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
erito Hilleberg Rogen Bo och sova 1
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Viktorious Äldre Hilleberg, något att ha? Bo och sova 18
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
Kilsbergarn Nyheter från Hilleberg 2017 Bo och sova 25
Askel sömtäta Hilleberg yes/no? Bo och sova 19

Liknande trådar

Logga in