Hur ömtåligt är Hillebergs Enan?

Jag har ett Hilleberg Enan vars innertält har fått flera små hål i nätdörren och i den gula innertältsväven.

Jag upplever inte att slitaget motsvarar användandet: jag har max sovit 8 nätter i tältet, där utöver har tältet följt med på ett tiotal kortare turer då det bara legat nedpackat i ryggsäcken, normalt sett så sover jag i vindskydd och Enan får följa med utifall vinskyddet är upptaget eller för litet. Ytter- och innertält ligger alltid ensamma i tältpåsen, pinnar och tältstänger förvaras separat. Har aldrig använt kök i eller i direkt anslutning till tältet. Jag försöker alltid borsta ur skräp innan tältet packas ned under turer, efter hemkomst så får det alltid hängtorka och vädras.

Är det någon mer som upplevt samma med Enan?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med föregående talare, kolla med Hilleberg.
Har ett Enan som varit med om en hel del, inga sådana problem (har även Nallo och Niak, inga bekymmer där heller)

Hoppas det löser sig.

/Johan

Flera små hål gör att jag misstänker möss när jag ser det.
Har haft besök i en ryggsäck i källarförrådet, liksom i tältet ute i naturen, med små hål i tyget därefter.

Senast i veckan så skulle jag tömma återvinningen från fritidshuset, och i botten på flergångs-kassen av "presseningstyg" var små hål, och i kassen var det fullt av "konfetti", och av de tomma mjöl- och strösocker-påsar som legat där var det inget annat kvar.

Möss gillar ibland även tvål, plast och annat som vi inte brukar äta, så något som luktar gott kan få dom intresserade om de har möjlighet att komma åt.

Bara som ett möjligt exempel till flera små hål "utan förklaring".

Jag håller nog med förgående inlägg om att du kan haft besök av möss. Du kan ha haft besök i ryggsäcken när du sov i ett vindskydd, i förrådet eller när du tältade på någon plats där det ofta finns tältare och med det tillgång till mat. Jag har flera gånger väckts av möss i absiden när jag tältat intill fjällstationer eller andra frekvent besökta platser.
Titta närmare på hålen för att se om de är skapta av något vasst ex mösständer eller något annat.

Ett foto på hålen skulle kunna vara till hjälp. Musgnag har jag fått på innertältet på ett Nammatj. Skadorna är nära marken och hålen är ojämna och fnasiga i kanterna, typiskt gnag. Är hålen jämna i kanterna eller högt upp är det nog troligare med annan orsak (om det inte hänt med tältet nedtaget förstås).

Har helt glömt bort detta, ska ta bilder i helgen och kontakta Hilleberg.
Hålen är mycket små och ser närmast ut som hål av glödsprätt (innerduken) eller som när det gått en maska (myggnätet).

Jag har på ett annat tält (ej Hilleberg) noterat små runda hål (utan skador på själva väven typ avslitna trådar) som av en lite grövre rund nål på valda platser på innertältet, som att tillverkaren "nålat" upp de olika detaljerna av duk och dragkedjor på någon form av mall vid tillskärning och sammanfogning. Det kan inte vara något liknande du ser, då jag kan gissa att de mycket tunna vävarna i Hillebergs Yellow serie kan vara svåra att jobba i utan hjälpmedel.

Mitt Rajd (tunn väv) hade runda uppnålnings hål som nytt. Musbesök har jag haft både i ryggsäcken och på krypvinden. Mat doftar ju överlevnad för dem.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips