Hur ömtåligt är Hillebergs Enan?

Jag har ett Hilleberg Enan vars innertält har fått flera små hål i nätdörren och i den gula innertältsväven.

Jag upplever inte att slitaget motsvarar användandet: jag har max sovit 8 nätter i tältet, där utöver har tältet följt med på ett tiotal kortare turer då det bara legat nedpackat i ryggsäcken, normalt sett så sover jag i vindskydd och Enan får följa med utifall vinskyddet är upptaget eller för litet. Ytter- och innertält ligger alltid ensamma i tältpåsen, pinnar och tältstänger förvaras separat. Har aldrig använt kök i eller i direkt anslutning till tältet. Jag försöker alltid borsta ur skräp innan tältet packas ned under turer, efter hemkomst så får det alltid hängtorka och vädras.

Är det någon mer som upplevt samma med Enan?
 
Håller med föregående talare, kolla med Hilleberg.
Har ett Enan som varit med om en hel del, inga sådana problem (har även Nallo och Niak, inga bekymmer där heller)

Hoppas det löser sig.

/Johan
 
Flera små hål gör att jag misstänker möss när jag ser det.
Har haft besök i en ryggsäck i källarförrådet, liksom i tältet ute i naturen, med små hål i tyget därefter.

Senast i veckan så skulle jag tömma återvinningen från fritidshuset, och i botten på flergångs-kassen av "presseningstyg" var små hål, och i kassen var det fullt av "konfetti", och av de tomma mjöl- och strösocker-påsar som legat där var det inget annat kvar.

Möss gillar ibland även tvål, plast och annat som vi inte brukar äta, så något som luktar gott kan få dom intresserade om de har möjlighet att komma åt.

Bara som ett möjligt exempel till flera små hål "utan förklaring".
 
Jag håller nog med förgående inlägg om att du kan haft besök av möss. Du kan ha haft besök i ryggsäcken när du sov i ett vindskydd, i förrådet eller när du tältade på någon plats där det ofta finns tältare och med det tillgång till mat. Jag har flera gånger väckts av möss i absiden när jag tältat intill fjällstationer eller andra frekvent besökta platser.
Titta närmare på hålen för att se om de är skapta av något vasst ex mösständer eller något annat.
 
Ett foto på hålen skulle kunna vara till hjälp. Musgnag har jag fått på innertältet på ett Nammatj. Skadorna är nära marken och hålen är ojämna och fnasiga i kanterna, typiskt gnag. Är hålen jämna i kanterna eller högt upp är det nog troligare med annan orsak (om det inte hänt med tältet nedtaget förstås).
 
Har helt glömt bort detta, ska ta bilder i helgen och kontakta Hilleberg.
Hålen är mycket små och ser närmast ut som hål av glödsprätt (innerduken) eller som när det gått en maska (myggnätet).
 
Jag har på ett annat tält (ej Hilleberg) noterat små runda hål (utan skador på själva väven typ avslitna trådar) som av en lite grövre rund nål på valda platser på innertältet, som att tillverkaren "nålat" upp de olika detaljerna av duk och dragkedjor på någon form av mall vid tillskärning och sammanfogning. Det kan inte vara något liknande du ser, då jag kan gissa att de mycket tunna vävarna i Hillebergs Yellow serie kan vara svåra att jobba i utan hjälpmedel.
 
Mitt Rajd (tunn väv) hade runda uppnålnings hål som nytt. Musbesök har jag haft både i ryggsäcken och på krypvinden. Mat doftar ju överlevnad för dem.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
mtoll Xtherm Large och Enan? Bo och sova 2
Cuba Cola Niak vs Enan? Bo och sova 4
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
MadMonthicebeer Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan Bo och sova 16
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Bora extra linfäste på enan? Bo och sova 5
haiwa akto enan Bo och sova 13
bredsand Hilleberg Enan Bo och sova 102

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...