Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng?

Jag tänkte skaffa mig ett lätt tält för lite kortare cykelturer i sommarsverige. Enmans duger men gärna att man får plats två så kan man använda det vid fler tillfällen. Vikten är naturligtvis önskvärt att den är så låg som möjligt. Har hittat några olika som skulle kunna duga men vill gärna ha "black out" eller vad det heter. Dvs. att innertältet är beckmörkt. Sånna har jag inte hittat som inte väger bly. En annan feature som jag skulle önska är att man kan resa både innertält och yttre tältduk samtidigt. Kommer inte användas under särskilt tuffa förhållanden och främst under sommarmånaderna.

Så kort:
Lätt tält med mörkt innertält
1-2 två pers
Innertält och yttertält sitter ihop
Prislapp lägre än Hillerberg

finns inte många som passar med de kraven, kanske bara detta? Lågt pris och "blackout" iallafall.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
finns inte många som passar med de kraven, kanske bara detta? Lågt pris och "blackout" iallafall.
Tack för tips! Det föll på att man var tvungen att resa det i omgångar vilket jag tycker känns meckigt. Vikten var ju helt ok.

Tycker inte jag har så höga krav? Låg vikt och mörkt är väl de viktigaste, tycker det borde finnas fler än det länkade?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips