Erfarenhet sv zpacks duplex tält

Jag ska köpa ett nytt tält, jag funderar på ett zpack duplex och undrar om någon här har erfarenhet av ett sådant? Vad är positivt och negativt med det?
Jag fjällvandrar så det är viktigt att kunna tälta ovanför trädgränsen. Tältet ska klara av vind och regn i flera dagar. Vikt och hur pass enkelt det är att sätta upp och ta ner är viktigt för mig.
Alla tankar är välkomna då jag gärna vill ha så mycket information jag kan innan köp då det är ganska dyrt.
 
Hej, är också intresserad av detta tält främst tack vare vikten och utrymmet. Har du köpt tältet och provat, eller blev det något annat?
 
Har ingen egen erfarenhet av tältet men det finns 374 rewiews på hemsidan

 
Jag vet att det finns fjällvandrare som använder duplex. Jag använder triplex, tremannaversionen, på lågland. Tältet är rätt dragigt vid högre vind.
I fjällen använder jag Bonfus Duos, som är mycket lik Duplex, men går ner mer mot marken. Tältet funkade bra för mig i somras på Gröna Bandet. Det är också dragigt, men inte lika som zpacks-tälten. Vattentätt är det definitivt, materialet är PET, så länge det är helt läcker det inte. Eftersom det från början är segelduk kommer det inte heller blåsa sönder.
Allt beror på dina preferenser, och övrig utrustning, men är du erfaren och vill ha låg vikt så rekommenderar jag definitivt nåt sånt här.
/OJ
 
Jag har tarptent, gissar att det här är liknande, men lättare och mkt dyrare. Sen måste man ju alltid ha med 2 vandringsstavar oxå. Har väldigt bra ventilation så passar bra på varma och skyddade lägen, det blir väldigt lite kondens. Det betyder oxå att det blåser igenom om det är kallt och mkt vind, så det blir kyligt i tältet - kan vara en nackdel. Och undrar hur stor absiden är, den verkar inte vindskyddad, bra att ha för packningen och för att laga käk.
 
Jag har ett Bonfus 2P som i design och funktion är mycket likt, men för halva priset: kört med det i 2 säsonger och är väldigt nöjd överlag, jag har den gamla modellen som har dörrarna som enda svaghet. Dom har nu bytt till blixtlås.
 
Jag har ett Bonfus 2P som i design och funktion är mycket likt, men för halva priset: kört med det i 2 säsonger och är väldigt nöjd överlag, jag har den gamla modellen som har dörrarna som enda svaghet. Dom har nu bytt till blixtlås.
Fasen vad bra att de har bytt till dragkedja!
Den gamla varianten, som även zpacks använder är bra vid rätt vindriktning, men usel så fort vinden vänder.
 
Fasen vad bra att de har bytt till dragkedja!
Den gamla varianten, som även zpacks använder är bra vid rätt vindriktning, men usel så fort vinden vänder.

Precis, jag ska försöka mig på att modda mitt med fler dörrstängare till i år, och även en eller två stormlinor till för dörrarna. Hamnade i en rejäl storm i somras och dörrarna fladdrade loss, löstes temporärt med att rulla ihop dörrarna med varandra och fästa rakt ner så det blev ett ryggåstält. tappade ju absiderna men var själv så hade plats över i tältet.
Det är ju ovanligt att det blåser så pass, men vore skönt med en färdig lösning till nästa gång.
Verkar genomgående som att DCF-tält branschen svängt mot mer blixtlås, skönt att dom insett det.
 
Precis, jag ska försöka mig på att modda mitt med fler dörrstängare till i år, och även en eller två stormlinor till för dörrarna. Hamnade i en rejäl storm i somras och dörrarna fladdrade loss, löstes temporärt med att rulla ihop dörrarna med varandra och fästa rakt ner så det blev ett ryggåstält. tappade ju absiderna men var själv så hade plats över i tältet.
Det är ju ovanligt att det blåser så pass, men vore skönt med en färdig lösning till nästa gång.
Verkar genomgående som att DCF-tält branschen svängt mot mer blixtlås, skönt att dom insett det.
Jag har också satt i extra dörrstängare. I första hand för att kunna vända på överlappen, men jag har också lyckats använda dem för att fästa ihop delarna bättre när det blåste på.
Vet att Jörgen Johansson har fått dragkedja isydd i något liknande tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.