Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock?

Hejsan! Jag beställde nyligen en Hennessy Hammock Hyperlite och har en del frågor angående detta.

Finns det någon som har erfarenhet av dylika hammockar och kan berätta lite om i vilka temperaturer man behöver isolera? Klarar man sig utan att frysa i normal svensk sommartemperatur med en sovsäck som har extremtemp på +1 grad? Jag förstår att detta är väldigt individuellt men några små tips och erfarenheter angående detta vore jag väldigt tacksam för!

Mvh
 
Liggunderlag

Jag skulle vilja påstå att det är skönast och smidigast att alltid ha liggunderlag i hängmattan. Så länge du har det upplever jag att du kan ha samma isolering i övrigt som du skulle använda i tält. Enda gången jag har valt bort liggunderlag är då det är riktigt varma sommarnätter och det är skönt att få lite svalka underifrån...

Tycker liggunderlag är skönt främst eftersom det isolerar, men även för att det trycker ut sidorna och skapar lite utrymme. Brukar dessutom alltid ha med mig liggunderlag i vilket fall då jag nyttjar det vid matraster etc.

Häng skönt!
 
Bättre än liggunderlag är en underquilt, den isolerar även på sidorna vilket ett liggunderlag inte gör. Tyvärr är dom lite knepiga att få tag på men det är relativt enkelt att göra en egen om det duger med syntetfyllning.
 
Baslägerliv, har du någon uppfattning om ungefär i vilka temperaturer det börjar bli kallt att enbart sova med sovsäck i hängmattan?
 
Jag har upplevt att det är dags för liggunderlag redan när det är under +10 grader, så man ska nog inte chansa med att lämna liggunderlaget hemma om det inte utlovas tropiska nätter...

Jag har löst det hela med att ligga på ett Exped Downmat short och sedan brukar jag ta lite blandad packning och han under benen. Med ett större liggunderlag brukar jag bara vakna upp med att det ligger ovan på mej och allt är i en jäkla röra. Att göra någon form av fästen för liggunderlaget är nästa projekt inom syslöjden.
 
Jag håller med om att det nästan alltid behövs ett liggunderlag eller annan isolering av hängmattan.
Dock upplever jag att ett vanligt liggunderlag är försmalt och inte isloerar på sidorna där man ändå har kontakt med hängmattan så att sovsäcken blir komprimerad.
har funderat på ett sånt här.
http://www.getout.se/sv/artiklar/doublemat-evazote.html
tror att tjockleken räcker för isoleringen och i hängmattan behöver det inte vara tjockt för att det skall bli bekvämt och den extra bredden är ett plus. Att det sedan går att vika dubbelt och användas som ett vanligt liggunderlag är en annan fördel.
 
Ingen riktig uppfattning med just temperaturer Pyre, dessutom beror det naturligtvis mycket på vilken säck du har samt om det blåser. Men som någon skrev, jag skulle definitivt inte gå under 10 grader, nog snarare en högre gräns. Jag har bara sovit någon natt utan underlag och då var det tropiskt. Skulle inte välja bort att bära på underlaget.
Är det en vikt fråga eller hur tänker du?

Jag har hittills inte känt behov för underlag med sidskydd, har dock bara hängt den varma årstiden och det är säkert bra då det är kallare!

Däremot tror jag inte på det mjuka underlaget som det länkats till. De nätter då jag inte sovit med ett underlag med fast form, typ cellplast eller uppblåst thermarest utan ett sumpat thermarest har jag vaknat inlindad med 2 varv underlag runt torson. Bäst hittills tycker jag om ett cellplast som är förböjt i fyra delar. Då håller det formen och jag lägger ut det i mattan med fotändan invikt, kryper sedan in, flappar ut fotändan så är allt på plats! Häng skönt!
 
Jag använder två tunna lätta 6 mm. underlag från Jysk som jag drar isär lite för att få större bredd.

Jag använder alltid underlag utom möjligen om jag sover middag och det är >+20 och vindstilla.

Har ingen Hennesy men en hemgjord "Ed Speers typ"

/Roy
 
Jag har haft precis samma idé som du där, Gidenstam. Tänkte att man kunde klippa till en bit av den mattan som passar exakt i hängmattan. Dock är det ju säkert som Baslägerliv säger ganska krångligt att få det att ligga på plats.

Baslägerliv: Egentligen är det inte en viktfråga utan mer en volymfråga det handlar om. Planen jag har är att cykla ett antal dagar nästa sommar och försöka trycka ner min packning i en 14 liters camelback. Jag tror det kan gå men fungerar det inte får jag naturligtvis ta en lite större ryggsäck med mig. Det är värt ett försök iaf!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...