Tarra ; Vem har erfarenhet av det?

Jag tittade på ett Hillebergs Tarra idag och tycke det verkade vara något för mig.
Är det någon som har använt det, så det finns några omdömmen?
För mig är det paddling i skärgården (Stockholm) som är det vanligaste. Dvs klipp tältning.
Det fanns ventil....räcker det för morgonsolen i Juli?Hans
 
Tarra - fint tält!

Jag har haft äran att använda Hilleberg Tarra i olika situationer - klipptältning ute i skärgården, skogstältning och till sist 2 veckor på Scout 2001 mitt ute på ett fält. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med mitt tält. Jag har levt nära och testat både Nammatj GT och North Face Mountain 25:a, och jag tycker att tarran är en perfekt blandning mellan dessa sorters tält. För det första har den två stora och mycket funktionella absider, vilket man tackar gud för i många sammanhang. Mountain 25 saknar detta, vilket jag tycker är lite irriterande. Nammatj GT:s stora absid är ju trevlig, men det finns bara en, och det händer att man är glad att ha två. Tältet är vindtåligt och allt det där, samt mycket enkelt att sätta upp. I mörker kan det vara lite svårt att se vilka 'fickor' som stängerna ska in i, men efter två uppsättningar så sitter det i ryggmärgen.

Ventilationen är helt klart tillfredställande. Visst blev det varmt i tältet mitt på dagen när solen steker hela den skånska slätten och luften står helt stilla, men öppnar man toppventilen helt utan myggnät börjar luften röra sig. Man kan faktiskt ventilera absiderna lite, tack vare de ganska stora flikarna som täcker blixtlåset. Att toppventilen är försedd med vattentäta blixtlås är helt underbart!!!

Innetältet hänger mycket fint (tycker att det sackar lite i Nammatjen ibland) och det är härligt med helt lodräta väggar! Man ligger ledigt två personer och kan faktiskt klämma in tre och tycke finnes...

Så till baksidan (för det finns det alltid).
Det finns faktiskt bara en grej som stör mig mycket på detta tält. De fina remmarna som sitter i öppningarna och under de flesta Hillebergtält, som är lätta att ställa in saknas under innertältet. Det sitter i öppningarna, men under innertältet är de ersatta med enkla nylonlinor ditknutna med simpla överhandsknopar. Det håller, visst, men det är ju jäääättekrångligt att ställa in bredden som man kanske vill ändra. Enligt Hilleberg så är det för att det inte får plats två (ett för innetältet och ett för remmen) toggles i ringen som sitter fastsydd i yttertältet. Dåligt svar tycker jag, eftersom alla deras tidigare modeller (tex Nammatj) har det. Och är det så trångt så kan det inte vara speciellt krångligt för dem att sy dit en till liten ring.

Detta är naturligtvis bara en bisak, coh tältet i övrigt en mycket trevlig bekantskap. Jag kan absolut rekommendera ett tarra, och ett R_Ö_T_T såklart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
cajoh Tarra eller Staika? Bo och sova 6
mikstr Tarra eller Staika?? Bo och sova 1
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
rasja Hilleberg Tarra m m Bo och sova 4
Paddlamer Hilleberg Tarra Bo och sova 1
thodan Fästa staglinor på Tarra och Saivo Bo och sova 1
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
dr_ljungberg Hilleberg Tarra mm Bo och sova 7
manke Åsikter om Tarra önskas! Bo och sova 9
surfban Hillebrgs nya Tarra Bo och sova 2
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.