Tarra eller Staika?

Hej,
Har bestämt mig för att köpa ett HB Tarra eller Staika. Har läst många recensioner av Staika på forumet men nästing ingen skriver om Tarra. Någon som har erfarenhet att dela med sig av eller rekommendationer att ge?

Mvh,
Johan
 
cajoh; sa:
Hej,
Har bestämt mig för att köpa ett HB Tarra eller Staika. Har läst många recensioner av Staika på forumet men nästing ingen skriver om Tarra. Någon som har erfarenhet att dela med sig av eller rekommendationer att ge?

Mvh,
Johan

Har använt båda. Tarra = rymligare både i absid och innertält men lite tyngre och inte självstagande.

Staika = kompaktare och kräver ngt färre pinnar och mindre plats, snabbare uppsättning. Nackdel, trånga absider, mindre plats i innertältet.

Eftersom jag ibland använder tältet ensam gick jag över från Tarra till Staika. Är man alltid två så är det nog skönare att ha ett Tarra.

//J
 
Nå hur har det gått, vad blev valet?
Går själv i samma funderingar, undrar vilket av dem som är bäst (stabilast och tystast) i hård vind och vilket som är lämpligast för vintertältning.
 
hansthomas; sa:
Nå hur har det gått, vad blev valet?
Går själv i samma funderingar, undrar vilket av dem som är bäst (stabilast och tystast) i hård vind och vilket som är lämpligast för vintertältning.

Båda funkar lika bra på vintern, enligt min erfarenhet. Tarra är ngt tystare i hård vind men också Staika är lugnt, i jämförelse med tunneltält.

//J
 
Jag gick i samma funderingar för något år sedan: Tarra eller Staika. Mitt val blev ett Tarra. Anledning till detta var att det var något större vilket gjorde att jag kunde låta mina två hundar sova i tältet även när man var två på turen samt att absiderna var "full stora". Speciellt under vinterturer så vill jag ha ordentliga absider.

Hitills, efter drygt 50 tältnätter ,så är jag supernöjd. Hur nöjd jag skulle varaom jag köpt ett Staika vet jag inte, men med tanke på mina behov så var nog Tarrat ett bättre val för mig.

När det gäller upsättandet och nedplockandet av tältet så upplever jag det som busenkelt. Systemet med krokarna gör det hela väldigt smidigt. Absiderna spänns ut på vanligt maner med tältpinnar medans själva "huvud delen" är utspännd av av tältstängerna.

Vad det beträffar ventilation och kondens så har jag bara vid ett par tillfällen vintertid haft problem med det. Fast det berodde nog mest på mig själv att det blev lite isiga dragkedjor. Lagade mat i absiden utan att öppna absiddragkedjan upptill för att släppa ut ångan.

Ljudnivån brukar ju ibland anföras som ett skäl mot systemet med utanpåliggande tältstänger, men från egna upplevelser så kan jag inte påstå att Tarrat väsnas så värst mycket. Det "oljud" som är vanligast är det som uppkommer när fly-sheeten som sitter över toppventilen inte dragits fast ordentligt och vinden börjar friska i.

/Jesper
 
Thomas, verkar som om vi drog samma slutsats. Det blev ett Tarra. Jag hade tidigare bott i ett Tarra under 4v på Aconcagua men ville ha åsikter kring Staika då det har vissa fördelar (pris, vikt, självstagande) men också nackdelar. Innan hade jag ett Fjällräven Akka och ett Nallo 3GT men upplevde båda som instabila i hårda förhållanden.

Nu blev det ett Tarra efter att ha provsovit ett Staika och upplevt att det inte når lika långt som Tarra map på plats. Annars känns de likvärdiga. Enda nackdelen med Tarra är att det lättare samlas snö på taket jämfört med ett Staika.

För att svara på en annan tråd i forumet. Jag valde ett rött tält då det är oslagbart map säkerhet på bergen.

Tack för tips och råd,
Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
mikstr Tarra eller Staika?? Bo och sova 1
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
rasja Hilleberg Tarra m m Bo och sova 4
Paddlamer Hilleberg Tarra Bo och sova 1
thodan Fästa staglinor på Tarra och Saivo Bo och sova 1
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
dr_ljungberg Hilleberg Tarra mm Bo och sova 7
manke Åsikter om Tarra önskas! Bo och sova 9
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
surfban Hillebrgs nya Tarra Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.