Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag?

  1. Vad är erat råd, A) Bara ha luftmadrass med högt R-värde ELLER B) En enklare luftmadrass + ett extra underlag under (eller över om det är för kallt)?
  2. För att räkna ut det totala R-värdet när man lägger två underlag på varandra, hur räknar man då? Har läst att det ger klart bättre isolering om man lägger det fasta underlägget ovanpå luftmadrassen, men hur mycket isolering ger det att lägga det under?

Jag har läst mycket på nätet men inte lyckats bestämma mig.


Ändamål & krav:
  • Fjällvandring i Sverige (norra Kungsleden och Sylarna) och Norge (Jotunheimen) under sommar eller höst (mitten av september).
  • Jag vill ha en luftmadrass, för jag sover på sidan. Jag vill ha hög komfort, bra isolering, låg vikt, liten packstorlek och bra hållbarhet :-D

Alternativ 1: Bara luftmadrass med högt R-värde (R = 5,2)
Exped Synmat HL Winter LW 197x65x9 cm / R-värde 5,2 / 575g / 2,8 liter packstorlek,
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4235245
Jag har varit nära att köpa det här, men tycker att packstorleken är på gränsen för stor.


Alternativ 2: Enklare luftmadrass med underlag (R = 2,9 + 2,6)
Exped Synmat HL LW 7 197x65x7cm / R-värde 2,9 / 445g / 1,6 liter packstorlek,
https://www.xxl.se/exped-synmat-hl-lw-liggunderlag-orange/p/1165878_1_style

Campz Alu-Mat Single (190cm) 190x55x0,25cm / R-värde 2,6 / 110g / 2,8 liter packvolym (men kan sättas utanpå ryggsäcken)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226175
Vet inte hur det funkar med aluminium mot luftmadrassen, tex om det blir rispor i aluminiumet som gör hål i luftmadrassen… Det finns underlag utan aluminium också.
Tanken med extra underlägget är också att skydda luftmadrassen från punktering.
Även sitta på liggunderlaget vid pauser.

Obs: Jag har använt det “nya” R-värdet, som ska vara mer rättvisande.


Nuvarande utrustning som ska bytas ut:


Anledning att köpa nytt liggunderlag:
  • Större storlek, det jag har känns för litet
  • Mycket högt gnissel mellan liggunderlaget och tältduken. Jag måste lägga något under för att jag själv och de i tälten runt omkring ska kunna sova. Oftast lägger jag handduken om den är torr. Här kanske det finns någon behandling man kan göra på liggunderlaget, men oavsett är det för litet.
  • För ett par år sedan frös jag väldigt mycket på norra Kungsleden i mitten av september. Det var nog mest sovsäcken som jag chansade på (+2 grader).
 
Har inget att tillägga i sakfrågan, men en Marmot Palissade hittar du billigare på Friluftsboden.

Nej, jag jobbar inte där eller något, men har sett att dom har bra priser på sovsäckar [emoji1]

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Det slutade med att jag köpte ett Sea to Summit Etherlight XT Large. R-värde på 3.2.

Jag är mycket nöjd med komforten, kvaliteten, vikten och packstorleken. Gillar särskilt att det är så brett, ingen känsla av att ligga och balansera som jag hade med mitt gamla underlag.

Har testat det runt 0-gradigt i somras och hade inga känningar alls att det började bli kallt.

 
Jag har inget belägg för detta men jag tror att luft+vanligt liggunderlag ger bättre värmeisolering. sen är det rätt skönt att ha ett vanligt liggunderlag om man stannar till under dagen, något jag saknat många gånger. Jag tar mig aldrig tid att blåsa upp luftmadrassen.

Ett tips är att ta en sopsäck och sedan hitta eller göra någon sorts adapter till din madrass så du kan blåsa upp madrassen med säcken. Det går fort, det är billigt, den är sjuk lätt och hål går att laga med tejp. Hade samma säck i ett år på en cykelresa.Risken blir även mindre för mögeltillväxt.
Typ något i stil med detta.

Hoppas du blir nöjd med det du väljer
 
TS Fredrik har en intressant fundering nämligen hur R värdet förändras om man vid kombinationen cellgummi och uppblåsbart lägger cellgummit antingen över eller under.
Jag kör bekvämt med cellgummit under när det är den varma perioden. Skönast så och dessutom så skyddar det mot vassa stenar, pinnar, mm. Dessutom en säkerhetsfråga om en ”pyspunka” inte skulle gå och laga.
Under den kalla perioden blir det tvärtom då det blir varmare men även om det uppblåsbara är underst så blir det skönare än utan.
Men till frågeställningen hur blir R värdena och hur räknas det ut.
 
Ett sätt att lösa problemet med underlag på raster är att använda det uppblåsbara liggunderlaget trippelvikt, oupplåst. Det ger tillräcklig isolering för en rast på sommaren. Risken att det går sönder är betydligt mindre när det inte är uppblåst (tror jag?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
badpitt Luftmadrass och kall mark? Bo och sova 17
La Fleur Handpump till luftmadrass? Bo och sova 3
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
jamo Punkaspray i luftmadrass? Bo och sova 8
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
Jocka Liggunderlag eller luftmadrass mot backen? Bo och sova 19
greendanger Hal luftmadrass Bo och sova 8
...Uffe... Luftmadrass ? Bo och sova 9
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.