Jag gick i samma funderingar för något år sedan: Tarra eller Staika. Mitt val blev ett Tarra. Anledning till detta var att det var något större vilket gjorde att jag kunde låta mina två hundar sova i tältet även när man var två på turen samt att absiderna var "full stora". Speciellt under vinterturer så vill jag ha ordentliga absider.
Hitills, efter drygt 50 tältnätter ,så är jag supernöjd. Hur nöjd jag skulle varaom jag köpt ett Staika vet jag inte, men med tanke på mina behov så var nog Tarrat ett bättre val för mig.
När det gäller upsättandet och nedplockandet av tältet så upplever jag det som busenkelt. Systemet med krokarna gör det hela väldigt smidigt. Absiderna spänns ut på vanligt maner med tältpinnar medans själva "huvud delen" är utspännd av av tältstängerna.
Vad det beträffar ventilation och kondens så har jag bara vid ett par tillfällen vintertid haft problem med det. Fast det berodde nog mest på mig själv att det blev lite isiga dragkedjor. Lagade mat i absiden utan att öppna absiddragkedjan upptill för att släppa ut ångan.
Ljudnivån brukar ju ibland anföras som ett skäl mot systemet med utanpåliggande tältstänger, men från egna upplevelser så kan jag inte påstå att Tarrat väsnas så värst mycket. Det "oljud" som är vanligast är det som uppkommer när fly-sheeten som sitter över toppventilen inte dragits fast ordentligt och vinden börjar friska i.
/Jesper