• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

"Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt?

Hej på er!
Jag vet inte vad man ska kalla dessa sovsäckar på svenska, så jag hittade inga tidigare trådar om dem. Ber om ursäkt ifall jag missat en.

Vad jag undrar om är såna här:

Alltså en sovsäck-overall-onesie-hybrid... Sovdräkt??

Jag är en stor pöjk som gärna vrider runt några varv och sprider ut mig när jag sover. Jag sover således mycket dåligt uppzippad i en sovsäck. Jag har campat med täcken och filtar istället som alternativ, men det är inte heller optimalt för att hålla värmen.

Jag såg dessa varianterna på nätet nyligen, undrar om någon använt dem och kan ge sin åsikt innan jag råkar köpa en.

Bara dumt.
Tyngre, mer skrymmande och sämre isolering än en vanlig sovsäck pga mer material och större area mot omgivande luft.

Jag har använt en Exped Dreamwalker WB på två Sarek-vandringar och en räcka övriga kalla tältnätter och är mycket nöjd.

Möjligheten att öppna fotänden och knalla runt med sovsäcken på mig har jag inte haft användning för, men möjligheten att göra om sovsäcken till ett duntäcke har varit guld värd för att kunna värma en frysande hustru :)

Stora personer bör skaffa sig en lagom rymlig skräddad sovsäck. Har prövat sovoveraller av olika fabrikat och det är som smux skriver mest fel i en pryl.
Skräddad sovsäck gör att det inte känns klaustrofobiskt, Globetrotter har rymligare modeller men skräddat är bäst.

Är du i eller medvändare?

go tur

Stora personer bör skaffa sig en lagom rymlig skräddad sovsäck. Har prövat sovoveraller av olika fabrikat och det är som smux skriver mest fel i en pryl.
Skräddad sovsäck gör att det inte känns klaustrofobiskt, Globetrotter har rymligare modeller men skräddat är bäst.

Är du i eller medvändare?

go tur

Vart hittar man dessa rymligt skräddade sovsäckar?

Jag ser det postas konstant, men de flesta märken har bara "standard" storlekar eller "long" som knappt förändrar bredden.

Bredare sovsäck

Jag ser det postas konstant, men de flesta märken har bara "standard" storlekar eller "long" som knappt förändrar bredden.
Jag missade de inställningar man kan göra på Roberts. Pl sida vad tror du om denna? Tror även det är bra att välja finare dunkvalité och ev extra fyllning.

Bilagor

Kolla måtten på sovsäckarna, många som marknadsförs som extremt lätta är också ganska klaustrofobiskt skurna, medan andra modeller har mer rymd att röra sig inuti säcken. Finns förutom måttbeställda som tipsats om även rymligare standardmodeller från kända tillverkare, några ex är WM Badger och Marmot Sawtooth X Wide.
Är själv 193cm och använder Marmots sovsäckar i Long, vilka även är rymligare över både höft och axlar än Regular modellen (är i-vändare och föredrar en lite rymligare sovsäck).

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 19
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
norrskensvandraren Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6
joel123 sovsäck 60c tvätt (allergi i tält) Bo och sova 6
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Aron1900 Sovsäck skånsk vinterhalvår Bo och sova 5
aquist Decathlon Makalu Light Sovsäck Bo och sova 5
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Silver Fang Lakan för sovsäck Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Smogz Kombinerad Tält, sovsäck och madrass Bo och sova 3
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 6
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Jenkan75 sovsäck inför fjällturen? Bo och sova 1
Tanglan Sovsäck för vinterturer Bo och sova 3
Jackiie Jämföra gammal sovsäck med ny Bo och sova 12
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
Emil Stefansson MINSTA möjliga sovsäck? Bo och sova 36
andersmossing 3 säsongs sovsäck, budget Bo och sova 9
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 5
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Axe Sovsäck för barn (+-0) Bo och sova 5
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
Kimchi Längd på sovsäck Bo och sova 5
Kason Sovsäck med ben? Bo och sova 7
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
KimmyA sovsäcksöverdrag, sitta vid elden i sovsäck? Bo och sova 16